Stap over op nieuwe versie van platform DST

Stap over op nieuwe versie van platform DST
Gijs Hoff wil retailers en leveranciers oproepen over te stappen naar het nieuwe platform: “Begin januari 2023 nemen we het nieuwe platform in gebruik, leveranciers en retailers moeten voor die tijd overstappen en de koppeling via hun kassasystemen/webshops hebben gemaakt. Wie daarbij hulp nodig heeft kan een beroep op ons doen.”

Stichting Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche (DST) stapt 1 januari 2023 over op een nieuw geavanceerd platform en uitgebreidere artikelstandaard. Beheerder Gijs Hoff roept retailers en leveranciers op voor die datum over te stappen. Het nieuwste 3.0 platform is niet alleen veiliger en veel sneller, de 3.0 artikelstandaard is ook completer en internationaler. Het model biedt bovendien meer mogelijkheden om onderdelen en accessoires te specificeren.

“Fiets-technisch gaan ontwikkelingen razendsnel”, zegt Gijs Hoff, beheerder van het DST Platform. “De markt wil steeds meer weten over eigenschappen en unieke specificaties van producten. Dat vereist een nieuwe artikelstandaard én een toekomstbestendig systeem. Leveranciers en retailers kunnen de koppeling met het nieuwe platform (API) via hun (kassa)systemen en webshops maken, het oude systeem verdwijnt binnenkort. De overstap vergt best iets maar levert uiteindelijk veel meer op.”

Verbeterde techniek

Volgens Hoff is het vorige platform technisch verouderd. “De ontwikkeling van en toenemende vraag naar elektrische fietsen en onderdelen daarvan maar ook de groei die we als platform zelf in Europa doormaken vroegen om verbeterde techniek achter het model. Zo’n 8.000 retailers in Nederland en daarbuiten hebben een officieel account op het platform, ruim de helft gebruik het systeem actief. Informatie over meer dan een miljoen producten wordt via het platform door steeds meer partijen opgehaald.”

Veel voordelen nieuwe versie 3.0

DST 3.0 is volledig Engelstalig en biedt nieuwe mogelijkheden voor het specificeren van artikelen, zoals zaken die te maken hebben connectiviteit als WIFI, Bluetooth en GPS maar ook het specificeren van display functies. Maar ook geometrische informatie over fietsen en stuklijsten waarmee de leverancier alle onderdelen waaruit de fiets is opgebouwd kan opgeven. Hoff: “Dat gaat dus voorbij artikelnummer en prijs, dit gaat over specifieke data van elk element van de fiets. Komt zo’n fiets voor reparatie bij een dealer, dan hoeft die alleen maar in het systeem te kijken welke onderdelen zijn gebruikt. Wordt de fiets verkocht, dan kun je hem via ‘exploded view’ ook presenteren aan de klant.”
De nieuwe versie is verder extra veilig door authenticatie. “Er was behoefte naar meer veiligheid. Voor de 3.0 versie is gekozen voor open source authenticatie als inlogmethode, voor zowel het platform als API en het dashboard”, aldus Gijs Hoff.

Moment om over te stappen

Hij wil retailers en leveranciers oproepen over te stappen naar het nieuwe platform: “Begin januari 2023 nemen we het nieuwe platform in gebruik, leveranciers en retailers moeten voor die tijd overstappen en de koppeling via hun kassasystemen/webshops hebben gemaakt. Wie daarbij hulp nodig heeft kan via support@stichtingdst.nl een beroep op ons doen.”

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler