Nog steeds onvoldoende voorrang aan tweewielers | BLOG Maarten Akkers

Nog steeds onvoldoende voorrang aan tweewielers | BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

BOVAG Fietsbedrijven-voorzitter Maarten Akkers constateert dat in Nederland de infrastructuur allang niet meer is afgestemd op het huidige fietsverkeer. Hij zag vorige maand in korte tijd een aantal berichten in de media voorbijkomen die hem zorgen baren.

"Eerst was daar het nieuws dat de meeste forenzen het liefst met de fiets naar hun werk zouden willen gaan, maar uiteindelijk toch de auto nemen. Daarna kwam het bericht over rotondes die voor fietsers toch niet zo veilig zijn als algemeen werd aangenomen. In politiek Den Haag wordt intussen al geopperd om voorrang voor fietsers op rotondes dan maar af te schaffen. En dan hebben we daar ook nog de alsmaar luider klinkende roep om een helmplicht voor fietsers, of op z’n minst voor e-bikers.

Fietsgebruik gedaald

De cijfers over fietsen naar het werk versus met de auto met de auto naar het werk zijn op zich begrijpelijk, maar het fietsgebruik blijkt nu zelfs gedaald tot onder het niveau van vóór corona. Nu alles weer een beetje normaal is geworden en iedereen weer op kantoor wordt verwacht, blijkt de werkplek voor veel mensen ineens een stuk verder dan voorheen. Letterlijk. Noodgedwongen thuiswerken liet veel stadsbewoners namelijk inzien dat hun appartement drie-hoog-achter toch niet zo’n fijne plek is als ook nog eens de kinderen niet naar school kunnen en beide ouders een werkplek nodig hebben. Met een historisch lage hypotheekrente zochten velen de ruimte buiten de stad, maar de werkplek bleef waar ‘ie was. Oftewel: de reisafstand voor woon-werkverkeer is nu ineens geen fietsafstand meer. Vaak zelfs niet met een e-bike of speed pedelec.

Onbezorgd fietsplezier zonder belemmeringen

De bevindingen over ongevallen met fietsers op rotondes tonen maar weer eens aan dat we in Nederland infrastructureel nog steeds onvoldoende voorrang geven aan tweewielers. Terwijl we toch pretenderen fietsland numero uno te zijn; onze infrastructuur is allang niet meer afgestemd op de fiets. De randvoorwaarden voor een veilige verkeersdeelname met de fiets mogen wat mij betreft aanzienlijk hoger op de Haagse agenda komen te staan.

Onze infrastructuur is allang niet meer afgestemd op de fiets”

En überhaupt het bevorderen van fietsgebruik, want niets lijkt mij toch beter voor de volksgezondheid, het milieu en de bereikbaarheid dan de tweewieler als algemene standaard. Onbezorgd fietsplezier zonder belemmeringen verdient meer prioriteit bij beleidsbepalers op lokaal en landelijk niveau. Dat lost een heleboel andere maatschappelijke problemen namelijk ook in een klap op.