Duyst scoort met 'verdraaid goed' werkplaatsplan

Duyst scoort met 'verdraaid goed' werkplaatsplan
De medewerkers van Duyst zijn lyrisch over de resultaten.

Trots zijn ze op het resultaat. En dan is het nog niet eens 100 procent af. Rijwielhandel Duyst in Bunschoten-Spakenburg realiseerde deze herfst, na gedegen voorbereidend werk, een nieuwe werkplaats. Dat deden ze met behulp van het Shimano Werkplaats-programma. Henk Duyst: "We zijn een paar weken verder en je merkt het: alles gaat sneller en efficiënter."

Zojuist nam Henk Duyst een elektrische fully aan voor reparatie. En nu al hangt de matzwarte mountainbike van Scott in de elektrische takels. Zes van deze gloednieuwe takels zijn er in de vernieuwde werkplaats gemonteerd. Net zoveel als het aantal werkplekken. “In onze vorige werkplaats hadden we vier werkplekken, ook met elektrische takels. Alleen maakten die nogal wat geluid. Enne... ik woon hier wel boven”, zegt hij met een knipoog.

Uitstraling passend bij hoogwaardige modellen

Oktober vorig jaar startten de voorbereidingen voor de nieuwe werkplaats. De vorige, tien jaar in gebruik geweest, voldeed niet meer aan de vereisten van deze tijd: onvoldoende werkplekken, te weinig ruimte per stek, verouderde gereedschappen, een niet-optimale routing, een gedateerde uitstraling. “Als zaak zijn we gegroeid. Allereerst in aantallen fietsen. Maar ook qua niveau hebben we een stap gezet. Zo hebben we nogal wat ‘zware jongens’ erbij gekregen: exclusieve merken met hoogwaardige modellen. De uitstraling van de werkplaats moet daarop aansluiten. Gisteren was hier iemand met een Stromer van – schrik niet – zesduizend euro. Zo’n consument wil zeker weten dat hij de service aan zijn fiets aan professionals overlaat”, zegt Stef Duyst.

Enthousiast over de demowerkplaats

De familie Duyst – naast vader Stef en zoon Henk zijn ook vrouw Gerie en de twee andere zoons er werkzaam – kwam voor trainingen over de vloer bij Shimano Benelux in Nunspeet. En raakte daar enthousiast over de demowerkplaats. “Zóveel ruimte en zó netjes. Als ik een lade opentrok, dacht ik: zo kan het dus ook”, zegt Henk, die met Mark Ganzeveld van Shimano in contact kwam.
De werkplaatsspecialist ging op bezoek in Bunschoten-Spakenburg, vroeg de bouwtekeningen op, maakte een ontwerp en nodigde de familie Duyst uit voor een presentatie in Nunspeet. Henk: “We hadden zelf wel wat ideeën. Zo wilden we achter uitbouwen en daar een grotere kantine maken. Ook dachten we aan een nieuw toilettenblok links.”

Bij de inrichting is het monteursteam zo veel mogelijk betrokken.
Bij de inrichting is het monteursteam zo veel mogelijk betrokken.

Stef, lachend: “Nou, de grote kantine is er niet gekomen en het toilet heeft een plaats in een andere hoek gekregen. Het plan van Mark was heel anders dan wij in ons hoofd hadden. Eerst laat je dat landen. Later kijk je nog eens, ga je samen bomen en denk je: het is een verdraaid goed plan dat aansluit bij wat we echt nodig hebben. Je beseft ook: Mark is de man met kennis en ervaring.”

Specialistische werkplaatsen

De langwerpige werkplaats is opgebouwd uit een drietal werkeilanden. Elk blok, goed voor een werkplaats links en rechts, is uitgerust met lades. Aan de zijde waar de fiets in de takels wordt gehangen bevatten de lades gereedschappen. Aan de voorzijde van de werkeilanden zitten de spare parts. “De bedoeling is dat we de eilanden specialistisch maken: één voor race en mountainbike, één voor stadsfietsen en één voor e-bikes. De spare parts in de lades sluiten daarop aan. Wat niet in de lades past, ligt in het magazijn links of hangt in de Shimano-wand rechts. De afstand die monteurs moeten lopen is nu zeer beperkt”, zegt Henk. Stef: “De computer is voor ons tegenwoordig onmisbaar. Die kunnen we heel gemakkelijk naast de werkplekken rijden.”

Gereedschap is ordelijk weggewerkt in inlays.
Gereedschap is ordelijk weggewerkt in inlays.

Een extra kassa

De open werkplaats wordt met een korte, niet-volledig doorlopende balie afgescheiden van de winkel. Ook de balie wordt benut voor de opslag van reserveonderdelen. Hij heeft daarnaast twee kassa’s gekregen; eentje meer dan voorheen, zodat medewerkers niet op elkaar hoeven te wachten. De balie vormt een natuurlijke barrière tussen de winkel en werkplaats. Consumenten lopen niet zo snel naar de monteurs. Henk: “Al is dat natuurlijk niet helemaal te voorkomen.”

Lades zijn gepersonaliseerd

Bij de inrichting van het werkplaatsmeubilair heeft Henk zijn monteursteam zo veel mogelijk betrokken. De technici moeten immers werken met het gereedschap, dat ordelijk is weggewerkt in inlays. “Voor de bovenste vier lades had ik alvast een suggestie gedaan. Iedereen kon zich daar eigenlijk wel in vinden, wilde het graag zo hebben. De lades daaronder zijn toch iets meer gepersonaliseerd. Met nieuw gereedschap, maar soms ook met oude tools. Je hebt altijd dingetjes die je graag bewaart voor specifieke dingen. Ik heb dat zelf ook: een heel mooi ratelsetje met momentsleutels. En specifieke afnemers.”

Toegevoegde waarde

De ondernemers zijn blij met de toegevoegde waarde van Shimano. Henk: “Het team van Shimano heeft ons op zoveel punten gewezen waaraan we anders nooit hadden gedacht. Neem de biowasher in de werkplaats. Of de accukast, die achterin een plek krijgt. Ook adviseerde Shimano ons rekening te houden met iets simpels als de bereikbaarheid van het magazijn: we kunnen nu gemakkelijk met een pompkarretje onze spullen naar het magazijn brengen.”

Fietsparkeerder

Stef: “De fietsparkeerder is ook nieuw voor ons. Die is ingebouwd op de plek waar voorheen ons magazijn zat. Dankzij de parkeerder kunnen we de beschikbare ruimte optimaal benutten, want fietsen staan op twee hoogtes. Voordeel zie ik helemaal met ‘langparkeerders’. Als je bijvoorbeeld de motor van een e-bike opstuurt naar de fabrikant voor reparatie, dan wil je de fiets niet twee of drie weken voor je voeten hebben. Wij rijden de fiets de parkeerder in en doen alle bijbehorende, losse spullen in een tas. Komt de motor gerepareerd terug, dan halen we hem weer tevoorschijn.”

Positief verrast

De medewerkers zijn lyrisch over de resultaten. En ook klanten zijn positief verrast. En dat terwijl het werk nog niet eens volledig is afgerond. De verlichting moet bijvoorbeeld nog geoptimaliseerd worden, de accukast moet nog geplaatst worden en ook ontbreken er nog enkele wandvisuals ter aankleding. Daarnaast krijgt de winkel van de ruim zestigjarige familiezaak nog een complete facelift. Henk: “Leveranciers zeggen: ‘Wow, wat is hier gebeurd!?’ En het zingt ook rond bij andere ondernemers. Zo kwam er al een collega-fietsenmaker uit Amersfoort langs. ‘Je moet eens bij Duyst gaan kijken!’, had hij gehoord. Die zocht inspiratie voor zijn werkplaats.”

Ook Shimano Service Center geworden

Rijwielhandel Duyst heeft de vernieuwing van de werkplaats meteen aangegrepen om Shimano Service Center te worden. “We waren daar al mee bezig en dachten nu: laten we maar twee vliegen in één klap slaan. De fietsen worden exclusiever en de technieken waarmee wij werken gecompliceerder. De bijbehorende trainingen zijn daarom waardevol”, zegt Stef. “We zijn blij dat we het hier nu zo professioneel voor elkaar hebben.”

Dit artikel is gesponsord door Shimano.

De Clik Valve. Foto: Schwalbe

Schwalbe laat dealers nieuwe Clik Valve-technologie testen

Tijdens de afgelopen Eurobike presenteerde Schwalbe de Clik Valve, een vernieuwend fietsventiel dat eenvoudiger en efficiënter oppompen mogelijk maakt. Met deze innovatie wil Schwalbe een nieuwe standaard neerzetten in het gebruik van fietsventielen. Om dit te bereiken is het vertrouwen vanuit de vakhandel onmisbaar en daarom deelt Schwalbe vanaf december testkits uit aan haar dealers.

Foto: Innovam.

Innovam faciliteert om samen naar trainingen te rijden

Innovam maakt het voor deelnemers aan trainingen met de online widget 'Slinger' eenvoudiger om samen te rijden. Innovam hoopt carpoolen te simuleren om zo een gemakkelijke en milieuvriendelijkere optie te bieden voor het verkeer naar hun trainingen. Mee kunnen rijden is vooral handig voor BBL-studenten die nog geen rijbewijs hebben.

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

KMC zorgt voor een langdurig schone smering met de GO WAXED producten. (Foto: David Thörig)

KMC Go Waxed introduceert af fabriek gesmeerde kettingen: tijd...

Een smerige ketting is de vijand van iedere fietsliefhebber. Een goed smeermiddel is daarom de basis voor het behoud. Waxen van de ketting is redelijk nieuw, maar een prima alternatief voor oliën.