Veilig blijven fietsen: BLOG Maarten Akkers

Veilig blijven fietsen: BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

In Nederland krijgt iedereen fietsen met de paplepel ingegoten en we tellen dan ook meer fietsen dan inwoners. Maar die nationale inborst staat wel onder druk, want het wórdt erg druk.

Corona heeft natuurlijk een duit in het zakje gedaan qua populariteit van het fietsen, maar het afgelopen decennium zorgde de e-bike al voor een nieuwe dimensie. Intussen hebben we miljoenen elektrisch aangedreven exemplaren op de weg weten te zetten; dat levert in de praktijk echter regelmatig knelpunten op. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Te smalle fietspaden en onoverzichtelijke situaties

Wegbeheerders hebben niet bepaald rekening gehouden met deze ontwikkeling en de toename in aantallen snorfietsen, bakfietsen en andersoortige quasi-tweewielers. Daardoor zien we op te veel plekken nog steeds dat fietspaden te smal zijn en verkeerssituaties onoverzichtelijk blijken.

Bij beleidsmakers gaan nu de alarmbellen af, terwijl ze hebben nagelaten de infrastructuur aan te passen”

Daar komt dan ook nog eens bij dat de e-bike in eerste instantie vooral een oudere doelgroep aantrok, waardoor nu ineens bij sommige beleidsmakers alarmbellen afgaan, terwijl ze hebben nagelaten de infrastructuur aan te passen. Af en toe zien we bovendien reguliere elektrische fietsen die illegaal opgevoerd zijn en daarmee worden de snelheidsverschillen op het te smalle fietspad alleen maar groter. 

Europees convenant tegen opvoeren

Voor wat betreft dat opvoeren ligt er nu een Europees convenant van fietsfabrikanten om dat tegen te gaan. Of wellicht beter: om het te veroordelen. Dat doe ik ook en dat doet BOVAG ook. En verzekeraars ook. Maar wij, de fabrikanten en verzekeraars zijn geen justitie of politie. Dat convenant zal dus wel praktische handen en voeten moeten krijgen om ook daadwerkelijk iets uit te kunnen richten.

Helmplicht voor e-bikers blijft actueel

Een ander actueel gespreksonderwerp qua fietsveiligheid is een helmplicht voor e-bikers, waar onder andere een groep artsen voor pleit. Eerder betoogde ik op deze plek al dat de gezondheids- en milieuvoordelen van (langer en verder) fietsen veelal onderbelicht blijven in de discussies over een helmplicht. Buiten kijf staat echter dat fietsen met een helm op altijd veiliger is. Daarom lijkt het me verstandig in de zaak klanten al proactief te wijzen op die helm. Dat we kwetsbare groepen bewust maken van eventuele risico’s en hoe die eenvoudig verminderd kunnen worden. Ik weet zeker dat we daar bij veel klanten een luisterend oor voor vinden.  

Bötticher heeft onder meer twee wereldtitels, een Europese titel, meerdere Wereldbekerzeges en recentelijk twee podiumplaatsen in de Track Champions League. Gesponsord
Gesponsord
Ondernemen

Gesponsord Wielrenner Bötticher versterkt jury Cyclingworld Awards 2025

Stefan Bötticher, een van de meest succesvolle baanwielrenners, treedt als zevende lid toe tot de jury van de Cyclingworld Award 2025. Exposanten en niet-exposanten van Cyclingworld Europe kunnen nog tot 13 februari 2025 producten aanmelden voor de verkiezing. De winnaars worden op 28 maart, tijdens de openingsdag van de beurs, bekendgemaakt tijdens een speciale ceremonie.

innovatie

ABUS, Ellio, Schwalbe en Busch + Müller genomineerd voor Fiets...

RAI Vereniging reikt naast de Fiets Awards voor E-bike, Cargobike en Fiets van het Jaar 2025 ook dit jaar weer de Fiets Innovatie Award uit. De genomineerden in deze categorie zijn ABUS, Ellio, Schwalbe en Busch + Müller. Op dinsdag 4 maart worden alle winnaars bekendgemaakt.

Evenementen

B2B Festival trekt opnieuw meer vakbezoekers

De derde editie van het B2B Festival, dat afgelopen zondag en maandag plaatsvond in de Brabanthallen in Den Bosch, heeft 4.215 vakbezoekers getrokken. Dit betekent een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. De sfeer op de beurs was positief en standhouders gaven aan goede, inhoudelijke gesprekken te hebben gevoerd.

Foto: Koos Groenewold.
Reparatie & Onderhoud

XXL Tweewielers richt zich op fietsreparaties: 'Wij springen in het...

Ondernemer René Tolhuisen gaat zich met XXL Tweewielers richten op service en onderhoud van fietsen. De verkoop van reguliere tweewielers laat hij aan zich voorbijgaan.