DST biedt een centrale plek waar leveranciers, fabrikanten en groothandels hun artikeldata delen met dealers en e-commerce spelers. Dit bevordert niet alleen samenwerking, maar ook efficiëntie en transparantie in de hele keten. “In Nederland hebben we een voorsprong dankzij DST en aanbieders van verkoopstatistieken zoals GfK. Die combinatie zorgt ervoor dat het kunnen beschikken over actuele en gevalideerde artikeldata heel fatsoenlijk geregeld is”, aldus Tekstra.
“De opmars van de e-bike en de verdere internationalisering van de fietsenmarkt maken betrouwbare data nog belangrijker. DST fungeert daarbij als onafhankelijke stichting van en voor de branche, met een open standaard en een gestructureerd bestuur met werkgroepen waarin leveranciers, merken en kassasystemen samenwerken.”

Voordelen voor de hele keten
Het DST-platform biedt concrete voordelen voor alle schakels:
- Leveranciers besparen tijd, vergroten commerciële kansen en kunnen makkelijker internationaal uitbreiden.
- Retailers profiteren van actuele productinformatie in hun POS- en kassasystemen. Medewerkers kunnen klanten beter adviseren en onderdelen of accessoires snel vinden.
- Webshops gebruiken dezelfde data voor correcte productpagina’s, betere vindbaarheid en een soepel bestelproces.
- Leasemaatschappijen kunnen gestructureerde data direct van leveranciers gebruiken voor hun interne processen.
Solide basis en voortdurende ontwikkeling
“Het platform staat als een huis en is daarmee een mooi voorbeeld van de collectieve aanpak”, zegt Tekstra. “Nu is het zaak om verder te ontwikkelen waarbij we goed luisteren naar de wensen van de branche.” Hierbij is nieuw leven ingeblazen in de werkgroep van leveranciers, fabrikanten, merken en POS- en kassasystemen, wat de samenwerking verder versterkt. DST focust nog altijd op de Benelux, waar de digitale processen grotendeels op orde zijn. “We hebben niet primair de ambitie om een internationaal platform te worden, maar we lopen er ook niet voor weg”, aldus Tekstra.
Nieuwe positionering en selfservice
Onlangs introduceerde DST een nieuwe huisstijl en website, meer gericht op selfservice en inspiratie voor leveranciers, kassasystemen en dealers. “Onze dienst moet onzichtbaar goed werken, waarbij dit ook goed moeten vertellen aan geïnteresseerde partijen. De vernieuwde website biedt een handige vraagbaak en meer selfservice, waarbij we laten zien hoe DST praktisch werkt en wat de voordelen voor alle partijen zijn.”
Vooruitblik: data als bouwsteen
DST heeft nu een stabiele basis om verder te bouwen. Een volgende stap kan bijvoorbeeld het verzamelen van verkoopdata zijn. Volgens Tekstra ligt data letterlijk op straat. “Het is een mooie opdracht voor de industrie om deze kans te benutten. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn er al initiatieven om deze data aan elkaar te knopen. Met DST verkennen we nu de mogelijkheden om daarbij aan te haken.” Volgens hem heeft de branche een duidelijke richting: “De behoefte aan betrouwbare en actuele data groeit nog steeds. DST bewijst hoe de branche met een collectieve aanpak kan samenwerken, van kleine tot grote leveranciers. De digitale toekomst van de fietsindustrie is daarmee veelbelovend.”






