Door middel van een analyse van CBS-cijfers werd duidelijk dat er in 2020 door de lockdowns en het thuiswerken weliswaar zo'n 13 procent minder is gefietst dan in 2019, maar er werden wel maar liefst 30 procent méér kilometers per fiets afgelegd voor recreatieve doeleinden. Dus een pleziertocht per e-bike, wielrenrondjes of op avontuur met de mountainbike. En dat hebben we geweten in onze winkels, want dit soort fietsen waren niet aan te slepen en er ontstonden zelfs lange wachttijden. Als gevolg van de coronamaatregelen wereldwijd in combinatie met de grote vraag worden we overigens nog altijd geconfronteerd met leveringsproblemen.
Blijven we in een hosanna-stemming?
Voor de vakhandel is het nu interessant om te zien wat er de komende jaren gaat gebeuren. De verwachting is dat het grotendeels thuiswerken voor veel kantoorpersoneel een blijvertje is en de vraag is of de woon-werkkilometers zullen herstellen richting het oude niveau. Gaat dat invloed hebben op de fietsverkoop, of op concepten zoals fietslease? Werkgevers lijken intussen vaker te gaan kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van leaseauto's en er komt wellicht sneller dan gedacht een kentering richting meer bewustzijn over het dagelijks vervoer; groener en gezonder. Dus dat zou positief uit kunnen pakken. Momenteel is de onzekerheid daarover echter nog groot.
Datzelfde geldt voor het recreatieve fietsen: blijft iedereen de pleziertochtjes maken nu ook de sportscholen en verenigingen weer open zijn, nu we weer 'gewoon' op vakantie kunnen of een weekendje weg? Het is belangrijk om dat in de gaten te blijven houden en daarvoor houdt BOVAG namens de branche nauwlettend een vinger aan de pols. Wij blijven de cijfers dus monitoren, want meten is weten! En alleen met goed marktinzicht kunt u als ondernemer de juiste keuzes maken.