Meten is Weten: BLOG Maarten Akkers

Meten is Weten: BLOG Maarten Akkers
Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

BOVAG gaf afgelopen maand een gedetailleerd inzicht in de gevolgen van de coronacrisis voor het fietsgebruik in Nederland. Er werd flink meer gefietst. Maar blijft dit zo? Belangrijk is te blijven meten en zo te weten.

Door middel van een analyse van CBS-cijfers werd duidelijk dat er in 2020 door de lockdowns en het thuiswerken weliswaar zo'n 13 procent minder is gefietst dan in 2019, maar er werden wel maar liefst 30 procent méér kilometers per fiets afgelegd voor recreatieve doeleinden. Dus een pleziertocht per e-bike, wielrenrondjes of op avontuur met de mountainbike. En dat hebben we geweten in onze winkels, want dit soort fietsen waren niet aan te slepen en er ontstonden zelfs lange wachttijden. Als gevolg van de coronamaatregelen wereldwijd in combinatie met de grote vraag worden we overigens nog altijd geconfronteerd met leveringsproblemen.

Blijven we in een hosanna-stemming?

Voor de vakhandel is het nu interessant om te zien wat er de komende jaren gaat gebeuren. De verwachting is dat het grotendeels thuiswerken voor veel kantoorpersoneel een blijvertje is en de vraag is of de woon-werkkilometers zullen herstellen richting het oude niveau. Gaat dat invloed hebben op de fietsverkoop, of op concepten zoals fietslease? Werkgevers lijken intussen vaker te gaan kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van leaseauto's en er komt wellicht sneller dan gedacht een kentering richting meer bewustzijn over het dagelijks vervoer; groener en gezonder. Dus dat zou positief uit kunnen pakken. Momenteel is de onzekerheid daarover echter nog groot.
Datzelfde geldt voor het recreatieve fietsen: blijft iedereen de pleziertochtjes maken nu ook de sportscholen en verenigingen weer open zijn, nu we weer 'gewoon' op vakantie kunnen of een weekendje weg? Het is belangrijk om dat in de gaten te blijven houden en daarvoor houdt BOVAG namens de branche nauwlettend een vinger aan de pols. Wij blijven de cijfers dus monitoren, want meten is weten! En alleen met goed marktinzicht kunt u als ondernemer de juiste keuzes maken.

Foto: Accell Group.

Accell Group verlaagt schulden met 600 miljoen met steun van...

Accell Group heeft een akkoord bereikt met een meerderheid van haar financiële belanghebbenden en heeft haar financiële positie kunnen verbeteren. De transactie zal leiden tot een vermindering van de schuld van Accell Group met ongeveer 600 miljoen euro, wat neerkomt op ongeveer 40 procent van de totale schuld van circa 1,4 miljard euro.

Fietsverzekering zonder track-and-trace voor aangepaste fietsen

Fietsverzekering zonder track-and-trace voor aangepaste fietsen

Kingpolis introduceert een fietsverzekering speciaal voor aangepaste e-bikes, met een polis die na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is. Gedurende de eerste vijf jaar wordt de nieuwwaarde van de fiets vergoed. Naast een verplicht ringslot is een tweede slot vereist, maar een track-and-tracesysteem is niet verplicht.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Van voorraadstress naar innovatie: de weg vooruit voor de...

Het afgelopen jaar was voor de fietsbranche een hobbelige rit vol onverwachte wendingen. Na een grillige zomer, waarin het weer alle kanten opging, kwam het seizoen uiteindelijk toch nog op gang. Maar deze late opleving was niet genoeg om de uitdagingen waar de branche mee te kampen had volledig te compenseren.

BOVAG salarisonderzoek: groot deel ondernemers betaalt boven cao

BOVAG salarisonderzoek: groot deel ondernemers betaalt boven cao

Hoe betaalt de mobiliteitsbranche? Wat moet een fietstechnicus of verkoopadviseur verdienen? Om dat te weten te komen heeft BOVAG een salarisonderzoek laten uitvoeren onder al haar leden. Opvallend: een groot deel van de BOVAG-leden betaalt boven de cao, maar ook andere zaken tellen mee om medewerkers aan te trekken of te behouden.