Verrassende commercial VanMoof na verbod in Frankrijk

Vandaag lanceert VanMoof een nieuwe verrassende campagne, die richt zich op de positieve veranderingen die de toename van fietsgebruik teweeg zal brengen in steden wereldwijd. Nadat een eerdere controversiële tv-spot in Frankrijk werd verboden, neemt de Britse illustrator Jim Stoten de kijker nu mee op een droomtocht.

VanMoofs eerste televisiecommercial werd vorig jaar juni geweerd van Franse tv omdat het een ‘een klimaat van angst’ zou veroorzaken. VanMoof wilde de kijker in de commercial laten reflecteren over de ratrace van druk autoverkeer van vroeger en de kijker uitnodigen na te denken over andere vervoersmiddelen in de stad te voor een schonere toekomst.

Hoofdrolspeler van de commercial is een kikker

Dat is in de nieuwe commercial op een totaal andere manier zeker gelukt. In de één minuut durende animatie worden kijkers meegenomen op een surrealistische trip. De reclamecommercial volgt een kikker, die onderweg de sombere stad om hem heen ziet veranderen. Files barsten uit in bloemen, geïsoleerde automobilisten komen samen in een vrolijke fiets-community.

Hieronder zie je de nieuwe commercial:

“Ik vind het heel interessant als iets opvalt en niets lijkt te betekenen. Dan kun je niet anders dan er betekenis aan gaan geven”, legt illustrator Jim Stoten uit, die bekend staat om zijn aparte visuele stijl. In zijn dromerige visioen fietst een nieuwsgierige kikker over drukke, met smog gehulde wegen, die aan menig spits in een wereldstad doen denken.

Terwijl de kikker langs files en toeterende chauffeurs raast, begint de wereld om hem heen plotseling te veranderen. Met elke trap veranderen auto’s in bloeiende planten en verschijnen er nieuwe fietspaden. De rit inspireert tot een golf van broodnodige verandering – want hoe meer mensen op de fiets springen, hoe groener onze steden worden. Tegen het einde van de film rijdt de kikker door een schone, bloeiende stad, bijgestaan door een groeiende fiets-community.

Positieve voordelen van fietsen benadrukken

“In plaats van te focussen op de negatieve effecten van auto’s en files, benadrukken we juist de positieve voordelen van fietsen”, zegt creative director Pascal Duval. “Om echt een verschil te maken, moeten we de voordelen van fietsen vieren. Fietsen doet goed én geeft je een goed gevoel. Die energie wilde ik in deze film voelbaar maken.”

Versnellen van de e-bike gebruik

De geanimeerde droomwereld van VanMoof bouwt voort op de wereldwijd massale overstap naar de e-bike. Binnen een paar weken na de eerste lockdowns waren er al tekenen te zien dat het milieu zich herstelde. “Vorig jaar zou de eerste grote stap kunnen zijn van een fietsrevolutie. Onze planeet snakt ernaar”, voegt Ties Carlier, CEO en mede-oprichter van VanMoof toe. In 2020 is de verkoop van e-bikes bij VanMoof meer dan verdrievoudigd.