‘Bricks van de vakhandel, clicks van Merida’

Merida is en blijft het merk met de sportieve roots. Tegelijkertijd wordt het elektrische citysegment belangrijker. De komende jaren groeit die tak bij Merida naar verwachting uit tot 50 procent van het verkooptotaal.

Merida Benelux verwacht dat fietsen als sportieve tijdsbesteding nog populairder wordt.
“Mensen zijn bewust bezig met gezondheid; meer sporten past bij een gezondere levensstijl. Daarbij zie je – en dat is niet altijd een voordeel – dat we als maatschappij individualistischer worden. We sporten daardoor minder in teamverband. De trainingen en wedstrijden bij de voetbalclub brengen sociale verplichtingen met zich mee. Bij fietsen bepaal je zelf wanneer je gaat, hoe ver je rijdt en met wie. De vrijheid in beoefening is vele malen groter”, zegt Peter Koperdraad, directeur van Merida Benelux.

Steeds grote specialisatie wielrennen

Het merk speelt daar zo goed mogelijk op in met een breder en dieper aanbod. De doelgroep vergroot daardoor. “Neem wielrennen: daarin zie je een steeds grotere specialisatie. Vroeger was een racefiets een racefiets, maar nu heb je aerobikes, klimfietsen, endurancefietsen en meer. Al die subcategorieën vragen om een groot en sterk R&D-team bij de producent. En om meer kennis van de vakhandelaar.”

“De eerste vraag die je moet stellen: ‘Wat gaat u met de fiets doen?’ Merida verbetert de informatievoorziening steeds verder. Neem de Scultura Endurance: daarbij zijn we al ver gegaan in de uitleg, onder andere met online instructies en 360-graden-foto’s.”

Opkomst gravelbike

De eerste vraag die je moet stellen: Wat gaat u met de fiets doen?

Merida zit als groot merk boven op de trends, zoals bij de opkomst van de gravelbike. “We signaleren die in een vroegtijdig stadium. Eén vraag willen we voorkomen: ‘Waarom hebben jullie dat product niet?’ Merida biedt veel in de breedte en diepte – voor 2021 komen de e-gravelfietsen erbij – en heeft daardoor een streepje voor. Daarbij geldt wel: verkoop is één, maar service en garantie zijn minstens zo belangrijk. We krijgen weinig claims, het product is kwalitatief goed. Komt er toch een garantieclaim, dan lossen we het op.”

Populariteit elektrische fietsen

De tweede ontwikkeling waarop Merida inspeelt, is de populariteit van elektrisch fietsen. Zowel bij fietsen voor performance als voor alledaags gebruik. “Merida is van origine een mountainbikemerk. Dat we meedoen in de top van e-mountainbiken moge duidelijk zijn. Maar voor ons als importeur in de Benelux zijn de elektrische ‘spatbordfietsen’ veel belangrijker. Voor komend seizoen hebben we een hele lijn met cityframes met de nieuwe EP8-motor van Shimano en een intube accu, waarbij het frame zeer stabiel is. We blijven onze performance-roots koesteren, maar de verwachting is wel dat de verkoop van elektrische citybikes doorgroeit naar 40 tot 50 procent.”
Merida geeft aan die fietsen een eigen signatuur mee. “Veel traditionele stadsfietsenmerken benaderen de elektrische stadsfiets als gewone stadsfiets, met de daarbij horende geometrie en rechtop-zithouding. Bij ons zul je echter nooit een e-bike met een gesloten kettingkast zien. Wij vliegen het aan vanuit de sportieve kant. We hebben bijvoorbeeld alleen maar hydraulische schijfremmen en het artwork is net wat sportiever en gewaagder. De meeste 2021-modellen hebben een rode ledverlichtingstrip in de bagagedrager geïntegreerd. Een beetje zoals Porsche dat bij zijn nieuwste auto’s doet.”

Breed gamma

Bij ons zul je nooit een e-bike met een gesloten kettingkast zien

Merida blijft zich de komende jaren als innovatief profileren. “We gaan voor een breed gamma, van een kwaliteitskinderfiets tot een super high-end racefiets. Dat kunnen we, omdat we in onze sterke structuur the best of both worlds combineren. In Duitsland doen we de R&D. Als je Duitsers iets kunt verwijten, dan is het dat ze gründlich zijn. Ze testen alles, zitten boven op de markt. Ze bepalen daar met circa vijftig mensen de line-up, specificaties, ontwerpen, kleuren en prijsniveaus.” De productie van Merida gebeurt in Taiwan, waar de kwaliteit zeer hoog is. “Lead times zijn kort en de prijzen zijn goed. Dat is een supersterk fundament voor de toekomst.”

Voor de vakhandel geldt dat ze zo veel mogelijk geholpen worden. Via de vertrouwde portal, voorzien van manuals en planningen. Maar ook met centraal georganiseerde verkoop via Merida, zowel online als in het Experience Center in Apeldoorn. Daaromheen verzorgt Merida gerichte marketingcampagnes. “Er zijn echt veel consumenten die hier testen en zeggen: ‘Dit wordt hem’. De dichtstbijzijnde dealer wordt meteen op de hoogte gebracht over de levering en margeverrekening. We voeren ook een actief beleid, waarbij we vragen of de dealer de fiets uit eigen voorraad wil leveren. Tegen het einde van het seizoen voorkomt dat overvoorraad.”

Fysieke winkel onmisbaar

Hiermee heeft Merida de bakens voor de toekomst gezet, zegt Koperdraad. “We combineren de ouderwetse bricks en de moderne clicks. De vakhandel blijft altijd de partij met de bricks. Een fiets is een technisch product en daarbij is de fysieke winkel waar consumenten antwoord krijgen op specifieke vragen onmisbaar. Wij doen de clicks met behulp van on- en offline marketing waar de vakhandel de middelen of capaciteit niet voor heeft. Zie het zo: het huis staat, de gordijnen zijn opgehangen. Nu gaan we opschalen en de inrichting volledig naar wens maken.”

Dit artikel is gesponsord door Merida.