Tip voor komende week: een duik in de historie van onze mooie branche

Tip voor komende week: een duik in de historie van onze mooie branche

Wat een jaar hebben we achter de rug... 2020 was in alle opzichten ongekend! Hoogste tijd om de komende week - met de rust die Kerst en Oud & Nieuw gaat brengen - eens lekker te relaxen. Met onze artikelreeks bijvoorbeeld die we ter gelegenheid van 100 jaar Tweewieler maakten over de historie van onze mooie branche. Veel lees- en kijkplezier!

Een beproefd en gewaardeerd onderdeel binnen Tweewieler print en online: de rubriek Binnenkijken bij. Hier is de redactie op bezoek bij Peter Terlouw, begin 2019 getransformeerd tot de eerste experience winkel van Dynamo Retail Group.

Van de e-bike tot De Fietser; de fietsbranche in de jaren 2010

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit laatste artikel in een serie van tien duiken we in de jaren 2010; de tijd van de oprukkende e-bike, de eerste connected fietsen, professionele winkels en experience center De Fietser.

Werkplaats van de toekomst: 'Meer aandacht voor service en onderhoud'

Werkplaats van de toekomst: 'Meer aandacht voor service en onderhoud'

De werkplaats verandert. En snel ook. Wat zijn de ontwikkelingen die we de komende jaren zien en verwachten? Erik-Jan Brunninkreef van Shimano ziet dat het er in de toekomst om gaat dat klanten altijd mobiel zijn. "Er ontstaat meer behoefte aan service en onderhoud."

Werkplaats van de toekomst: Tom Huyskens ziet het vak opschuiven richting ICT

Werkplaats van de toekomst: Tom Huyskens ziet het vak opschuiven...

De werkplaats verandert. En snel ook. Wat zijn de ontwikkelingen die we de komende jaren zien en verwachten? Tom Huyskens van BOVAG vertelt dat er in de werkplaats van de toekomst in elk geval meer aandacht moet zijn voor elektronica, connectiviteit en andere technologie.

Een fris gezicht in Tweewieler; Daniëlle Overgaag. Ze presenteerde jarenlang de finale van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar.

Van NMA-inval tot het failliet van Union; de fietsbranche in de jaren...

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit negende artikel in een serie van tien duiken we in de jaren 2000; de tijd dat de NMA verboden prijsafspraken onderzoekt, Union omvalt, Gazelle weer Nederlands wordt en Daniëlle Overgaag Tweewieler opfleurt.

ENRA - anno 1981 - is één met de vakhandel

ENRA - anno 1981 - is één met de vakhandel

ENRA is vandaag de dag een van de voornaamste fietsverzekeraars van het land. Vakhandelaren stonden in 1981 aan de wieg van het bedrijf. Nu Tweewieler 100 jaar bestaat en terugblikt op de levensloop van branchegenoten, mag ENRA zeker niet ontbreken.

Eén van de vijf posters die de FietsRAI inzette voor een campagne om haar beurs én de fiets positief in het licht te krijgen.

Dag CBR, welkom e-bike; de fietsbranche in de jaren 90

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit achtste artikel in een serie van tien duiken we in de jaren 90; de tijd waarin de Berlijnse muur valt, Agu trendsetter in fietsmode is, de e-bike zijn intrede doet én het CBR wordt opgeheven.

John van Herwerden (63) met zijn zoon Steven (33) die in 2005 in de zaak stapte. “Anno 2020 hebben we twee hoofdmerken: Santos en Specialized. We hebben ook een tijd Cannondale gedaan, maar oude liefde roest toch niet.”

Van Herwerden? Die van de eigen frames en duimdikke catalogus

"Mensen weten niet altijd dat ze iets willen." De zin valt midden in het gesprek met John van Herwerden van de gelijknamige speciaalzaak in Voorburg. De ondernemer kijkt glimlachend voor zich uit. "Daarom brachten we in de jaren tachtig de duimdikke Van Herwerden-catalogus uit. Zo kregen we al onze producten, waaronder ons eigen merk racefietsen, met succes onder de aandacht."

De Itera van Volvo. Een ambitieus ontwerp, maar in praktijk onder de maat en zelfs onveilig. Er werden er toch nog 30.000 van gemaakt.

Fraude, carbon en plastic fietsen; de fietsbranche in de jaren 80

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit zevende artikel uit een serie van 10 duiken we in de jaren 80, de tijd waarin Union-directeur Suur wordt ontmaskerd als fraudeur, Hans Wezenaar het failliete Batavus nieuw leven inblaast, Giant het strijdtoneel betreedt en Itera met de plastic fiets komt.

Nieuwe fietstypen en safety first; de fietsbranche in de jaren 70

Nieuwe fietstypen en safety first; de fietsbranche in de jaren 70

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit zesde artikel in een serie van tien duiken we in de jaren 70; de tijd dat choppers en allerhande lichtgewicht (sport)fietsen op de markt kwamen en veiliger fietsen en brommeren werkelijkheid wordt met de komst van de reflector en de valhelm.

Tourwinnaar Jan Janssen startte precies op tijd zijn eigen fietsmerk

Tourwinnaar Jan Janssen startte precies op tijd zijn eigen fietsmerk

Begin jaren '70. Nederlanders krijgen steeds meer vrije tijd en willen gezonder leven. Het zijn ook de jaren waarin het wielrennen steeds populairder wordt. In 1968 had Jan Janssen de Tour gewonnen, in 1974 zag de immens populaire Ti-Raleigh ploeg het levenslicht. Ruim baan voor de sportfiets dus, waaronder die van Jan Janssen.

'Overheid aan zet in Nederland fietsland'

'Overheid aan zet in Nederland fietsland'

"De tweewieler is de ideale oplossing voor een keur aan maatschappelijke problemen. Maar we moeten er als branche voor zorgen dat Nederland fietsland niet afglijdt door het achterblijven van investeringen in infrastructuur en verkeersveiligheid." Branchemanager Christa Grootveld van BOVAG heeft een duidelijk beeld bij de toekomst van de tweewielersector. Een interview.

'Bricks van de vakhandel, clicks van Merida'

'Bricks van de vakhandel, clicks van Merida'

Merida is en blijft het merk met de sportieve roots. Tegelijkertijd wordt het elektrische citysegment belangrijker. De komende jaren groeit die tak bij Merida naar verwachting uit tot 50 procent van het verkooptotaal.

ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

Met 4,7 miljoen leden heeft de ANWB de fietstrends onder consumenten scherp in het vizier. De toenemende populariteit van (elektrisch) fietsen, de groei in online verkoop en de switch van bezit naar gebruik zijn enkele van de ontwikkelingen die bij de ANWB merkbaar zijn. "De vraag is nu: hoe gaat de fietsvakhandel hiermee om?", zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

“De positie van de vakhandel ligt verankerd in ons beleid.” (Foto FietsVAK 2004)

ENRA bouwt ook in toekomst op fietsvakhandel

In de afgelopen tien jaar is ENRA verder uitgegroeid tot een van de grootste fietsverzekeraars in Nederland, Duitsland en België. Met name de verregaande acceptatie van de e-bike heeft hieraan bijgedragen. De toenemende populariteit van elektrisch rijden, zowel voor privé als zakelijk gebruik, is ook bepalend voor de koers die het bedrijf nu en in de nabije toekomst volgt.

Staat Yamaha binnenkort net zo bekend om e-bikes als om motoren?

Staat Yamaha binnenkort net zo bekend om e-bikes als om motoren?

In ondermeer de motor- en marinewereld is Yamaha een gevestigde naam. In e-bikeland is dat nog minder het geval. En dat terwijl Yamaha een van de grootste pioniers uit de e-bikehistorie is. Nu internationaal alle seinen voor elektrisch fietsen op groen staan, wil Yamaha dieper in de markt penetreren. De eerste concrete stap is reeds gezet: de Europese e-bike-afdeling is verhuisd van Japan naar Schiphol-Rijk.

Luc Baetens: 'E-bikegarantie CarGarantie perfecte aanvulling op verzekering'

Luc Baetens: 'E-bikegarantie CarGarantie perfecte aanvulling op...

De mobiliteit verandert zienderogen en dat heeft ook CarGarantie op tijd gezien. Het bedrijf breidde zijn dienstverlening uit met een e-bikepropositie en heeft daar nu succes mee in Nederland en België.

Maarten de Vos: "Wij focussen bewust op een select aantal merken."

Maarten de Vos: 'De verbindende factor tussen winkels en merken'

Sinds de fusie tussen Bike Totaal en Profile 'de Fietsspecialist', in 2014, staat Dynamo Retail Group te boek als een sterke partner van zowel ondernemers als leveranciers. De komende jaren wil Dynamo Retail Group haar spilfunctie verder versterken met nóg betere en aanvullende dienstverlening. Extra aandacht gaat uit naar category management, omnichannelbenadering, internationalisering en de zakelijke markt.

Eric Jansen over de toekomst: “Onze handel blijft gebaat bij kennis en goed personeel dat zijn vak verstaat. Producten worden complexer en technischer. Als consument ben je dan toch weer aangewezen op vakmensen. Die hebben wij in huis.”

Eric Jansen over de toekomst van de branche: 'Specialisatie wordt de...

Eric Jansen van Jansen 2Wielers in Barneveld begon in de fietsbranche toen de eerste Sparta Ion ten tonele verscheen. Hij volgde de opkomst van e-bikes dus vanaf het prille begin. Hij noemt e-bikes de redding van de sector en ziet de toekomst dan ook vooral 'elektrisch' in. "Al zal ook specialisatie de norm worden."

Laptops en meetapparatuur om bijvoorbeeld diagnoses te kunnen stellen en elektronische storingen op te sporen zijn straks de normaalste zaak van de wereld in de werkplaats. Het vak van monteur gaat flink anders worden.

Werkplaats van de toekomst: Mike Jansen ziet specialisatie oprukken

De werkplaats verandert. En snel ook. Wat zijn de ontwikkelingen die we de komende jaren zien en verwachten? Mike Jansen van de Tweewieler Academy ziet specialisten opstaan die zich richten op bijvoorbeeld high-end sportfietsen en revisie van speciale versnellingssystemen.

Luud Schimmelpennink schreef in het Provo-manifest dat het centrum van Amsterdam voor alle motorverkeer moest worden gesloten.

Luud Schimmelpennink, de man achter het Witte Fietsenplan

In 1965 introduceerden de Provo's het Witte Fietsenplan. Luud Schimmelpennink was één van de initiatiefnemers. "Het plan was goed, maar er zat geen systeem achter. Daardoor sneuvelde het vroegtijdig." Een halve eeuw later breekt de fiets wél door. "Ik ben er trots op dat we de eerste aanzet hebben gegeven voor de huidige opmars van de fiets."

Een poster zoals die in 1965 bij menig tweewielerzaak was te vinden.

Sturmey-Archer, anno 1902: de versnellingsnaaf die de wereld veroverde

Onderwijzer Henry Sturmey en ingenieur James Archer, hadden begin twintigste eeuw beiden en onafhankelijk van elkaar een versnellingsnaaf voor fietsen ontwikkeld. Frank Bowden, de man achter het Raleigh-concern, zag de potentie en bracht de twee heren bij elkaar aan tafel. Gezamenlijk richtten zij, om precies te zijn in 1902, in het Engelse Nottingham Sturmey-Archer op.

De Cyrus Blue Star kwam op 30 juni 1964 op de markt.

Schaalvergroting, vouwfietsen en draadmandjes; de fietsbranche in de...

Tweewieler bestaat 100 jaar. Hét moment om in de historie van onze branche te duiken. In dit vijfde in een serie van 10 artikelen duiken we in de jaren 60, de tijd dat oude merken verdwenen, de mode greep kreeg op de productontwikkeling en Burgers ten prooi viel aan een financieel goochelspelletje.

Met e-bikes die met hun omgeving zijn verbonden, kan de fietser straks veilig door het verkeer. Verkeersstromen worden geoptimaliseerd zodat je steeds sneller van A naar B komt in de stedelijke gebieden.

Connectivity gaat de fiets een flinke boost geven

Het woord connectivity valt steeds vaker in de tweewielerbranche; fiets en fietser verbinden met de omgeving. Maar welke kant gaat het op? Tweewieler neemt een kijkje in de toekomst, waar we op het gebied van veiligheid, comfort en service de eerste écht grote innovaties gaan zien.

De fiets van en in de toekomst: 9 trends

De fiets van en in de toekomst: 9 trends

Voor het 100-jarig jubileum van Tweewieler vroegen we ontwerpers Bastiaan Kok en Peter van der Veer een kijkje te nemen in de toekomst. Dit zijn de 9 trends die zij zien in fietsdesign en de ontwikkeling van de tweewielermobiliteit.

Henk Landewé samen met zijn vrouw Marian: “We kunnen als branche leren van de auto-industrie, maar niet teveel, want ook daar staan de resultaten onder druk.”

Wim Landewé over de toekomst van de branche: 'Ik geloof in...

De twee vestigingen van Bike Totaal Landewé in Enschede werden elk al eens verkozen tot Tweewielerwinkel van het Jaar. Wim Landewé weet dus wat er nodig is om succesvol te zijn én blijven. Hoe zien de sector en zijn zaak er over 10 jaar uit? "Er verandert veel, maar vakmanschap blijft."

Tweewieler bestaat 100 jaar. En dat vieren we met mooie en aansprekende verhalen van gisteren, vandaag en morgen. Verhalen waarin we ontwikkelingen de revue laten passeren, mensen over hun belevenissen laten vertellen en bedrijven voor het voetlicht brengen uit de verschillende decennia's. Veel plezier met het ophalen van je herinneringen en de blik in de glazen bol!

Online magazine: DUURZAAMHEID