ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

ANWB: 'Online belangrijk, vakhandel maakt plaatje compleet'

Met 4,7 miljoen leden heeft de ANWB de fietstrends onder consumenten scherp in het vizier. De toenemende populariteit van (elektrisch) fietsen, de groei in online verkoop en de switch van bezit naar gebruik zijn enkele van de ontwikkelingen die bij de ANWB merkbaar zijn. "De vraag is nu: hoe gaat de fietsvakhandel hiermee om?", zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

“Tot dusver heeft de vakhandelaar altijd een groot aandeel gehad in de fietsverkoop en -service. Het verdienmodel heeft jaren vooral in de marge op fietsen gezeten en het volume dat daarmee gepaard ging. De werkplaats was daarbij veelal ondersteunend. Bijverdiensten kwamen in de vorm van verzekeringen, onderdelen en accessoires. Dat model verandert nu snel. De volumes concentreren zich meer bij grote aanbieders, wat ten koste gaat van de inkoopkracht van aanbieders met kleine volumes. We zien ook een verschuiving in de keten, waarbij de margeverdeling verandert. Er zijn bijvoorbeeld fietsfabrikanten die zelf leads genereren. Zij gebruiken een deel van de marge om de kosten daarvan te dekken. En je ziet nieuwe toetreders in de markt zoals leaseplatforms.”

Grotere volumes

Die trend gaat naar verwachting verder. “De aanbieders met een groot bereik en volume zullen zich door ontwikkelen in het bereiken van nog meer mensen en verwerken van nog grotere volumes. De specialist zal zich met focus op maatoplossingen juist op dat gebied veel meer ontwikkelen. De leaseplatforms bereiken met hun expertise de zakelijke markt. Een advies voor eenieder zou kunnen zijn: accepteer dat je rol en het verdienmodel kan veranderen. Zie die verandering niet als een bedreiging, maar als een kans. Vraag je daarbij af wat jouw passende rol is in de keten. Waar zit jouw verdienmodel? Maak keuzes en wacht daar niet te lang mee. Op die manier kun je de toekomst omarmen.”

Sterke vakhandel

Met 4,7 miljoen leden is de primaire taak van de ANWB de belangenbehartiging van consumenten. Tegelijkertijd spant de ANWB zich op B2B-niveau in voor een sterke vakhandel, onder andere door het organiseren van kennissessies en door ondersteuning van de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar.

De positie van de vakhandel is en blijft sterk, dat staat voor mij vast”

“We helpen ondernemers graag en daarmee dragen we ook nog eens bij aan onze organisatiedoelstelling. Consumenten ervaren dan betere service in de winkels. Wij werken samen met kwaliteitspartners, mede omdat onze leden steeds meer de weg naar onze partners vinden. Door het aanbod van deze partners te koppelen aan de vraag van onze leden, realiseren we een mooie win-winsituatie. De ANWB private fietslease-propositie is daar een mooi voorbeeld van. We zijn daarmee een intermediair tussen leden en de vakhandel. In ons netwerk hebben we enerzijds de leden die graag fietsen. Anderzijds hebben we de partners die een fiets perfect rijklaar kunnen uitleveren. Voeg daar nog een ANWB- fietsverzekering inclusief ANWB-pech-hulp bij en het plaatje is compleet!”

Complete plaatje

Joris Smink, ANWB

Voor vakhandelaren wacht er een mooie toekomst, mits zij meegaan met de ontwikkelingen en niet blijven vastklampen aan het verleden.
“De positie van de vakhandel is en blijft sterk, dat staat voor mij vast. Neem onze online e-bikevergelijker: die trekt één miljoen bezoekers per jaar. Consumenten oriënteren zich meer online, maar gaan vervolgens bijna allemaal naar de vakhandel om de fiets te voelen en te testen. Online is een belangrijk medium in de customer journey, maar de fysieke handel zorgt voor het complete plaatje. Met elkaar hebben we een fantastische toekomst in het verschiet. Wij zijn er klaar voor!"

Dit artikel is gesponsord door ANWB