Luc Baetens: ‘E-bikegarantie CarGarantie perfecte aanvulling op verzekering’

De mobiliteit verandert zienderogen en dat heeft ook CarGarantie op tijd gezien. Het bedrijf breidde zijn dienstverlening uit met een e-bikepropositie en heeft daar nu succes mee in Nederland en België.

CarGarantie is al vele decennia de bekende garantieverzekeraar. De roots liggen in de automotive. Na entree in de motorbranche zette het van oorsprong Duitse bedrijf vijf jaar geleden ook zijn eerste stappen in de fietswereld.

“Toen kwamen de eerste vragen vanuit de fietsbranche. We zijn toen schoorvoetend ingestapt, maar vandaag de dag beklagen we ons daar niet over in België en Nederland. Om de doodeenvoudige reden dat de mobiliteitssector volledig is veranderd en nog verder verandert. Wie had ooit durven denken dat fietsen geliefd zouden zijn in het woon-werkverkeer en dat ze geleased zouden worden? Dat raakt nu meer en meer ingeburgerd”, zegt Luc Baetens, directeur Benelux van CarGarantie.

Bescherming tegen onverwachtse kosten

Het bedrijf biedt sinds een paar jaar E-BikeGarantie by CarGarantie. Hiermee dekken consumenten zich tot vijf jaar lang in tegen onverwachtse financiële verrassingen. Op enkele uitzonderingen na, zoals typische slijtageonderdelen als banden, vallen alle belangrijke e-bikeonderdelen onder de garantieregeling. De polis dekt dus alle kosten die de consument anders zou moeten betalen voor reparatie en vervanging.

De polis dekt dus alle kosten die de consument anders zou moeten betalen voor reparatie en vervanging

Loopt de fabrieksgarantie op de e-bike twee jaar en gaat de accu uitgerekend in het derde jaar kapot, dan zorgt de E-BikeGarantie ervoor dat de consument kosteloos wordt tegemoetgekomen.

Voordelig voor consument én vakhandel

“Onze propositie werkt voordelig aan twee kanten”, zegt Baetens. “Enerzijds is het natuurlijk prettig voor de consument, want die weet zich verzekerd van een goed werkende fiets. Anderzijds is de E-BikeGarantie ook een uitkomst voor de vakhandel. Het is namelijk beter dat wij onkosten betalen in plaats van de eindklant. Die moet anders in de beurs tasten om het probleem op te lossen. Onvoorziene kosten verhinderen mogelijk de aankoop van een nieuwe fiets. De vakhandelaar garandeert zich ondertussen van omzet, want het onderhoud blijft natuurlijk doorlopen. Daar draagt de eindklant zelf zorg voor.”

Garantie versus verzekering

Luc Baetens: “We horen weleens: ‘Klanten nemen een verzekering en daarmee zijn ze gedekt’. Maar zo is het niet.”

De E-BikeGarantie is wezenlijk anders dan de verzekering. “We horen fietsverkopers weleens zeggen: ‘Klanten nemen een verzekering en daarmee zijn ze gedekt’. Maar zo is het niet. De verzekering is er voor diefstal of schade. Er zijn meerdere partijen die daarin iets aanbieden, maar wij zijn de enige garantieaanbieder.”

“Wij schieten te hulp als de display onderweg plots gekke dingen begint te doen en bieden zo een aanvulling op de verzekering. De eindgebruiker die de e-bike intensief gebruikt voor woon-werkverkeer of recreatieve tochten en optimale zekerheid zoekt, neemt zowel een verzekering als garantie. Het aanbod van 99 euro voor een jaar extra garantie is haast niet te weigeren.”

Ook garantie voor bakfietsen

CarGarantie verstrekt de E-BikeGarantie exclusief via de vakhandel. Op dit moment zijn er in Nederland en België circa zeshonderd dealers. Dat aantal zal gestaag groeien, zeker als CarGarantie haar propositie uitbreidt. “Wij kijken uit naar de toekomst. Vooral ook naar de evolutie van de markt waarin er naar verwachting nog meer ruimte komt voor de elektrische fiets. Niet alleen in België en Nederland, maar Europabreed. We blijven de ontwikkelingen opvolgen”, stelt Baetens.

“We zien dat bakfietsen steeds vaker worden ingezet voor taxiritten en bevoorrading. Elke stilstaande bakfiets kost een bedrijf geld. Een goede garantieverzekering die zorgt dat bedrijven niet geconfronteerd worden met onverwachtse reparatiekosten is iets waar we naar kijken.”

Dit artikel is gesponsord door CarGarantie.