Staat Yamaha binnenkort net zo bekend om e-bikes als om motoren?

In ondermeer de motor- en marinewereld is Yamaha een gevestigde naam. In e-bikeland is dat nog minder het geval. En dat terwijl Yamaha een van de grootste pioniers uit de e-bikehistorie is. Nu internationaal alle seinen voor elektrisch fietsen op groen staan, wil Yamaha dieper in de markt penetreren. De eerste concrete stap is reeds gezet: de Europese e-bike-afdeling is verhuisd van Japan naar Schiphol-Rijk.

“Er ontstaat een andere manier van denken. De fiets was een paar jaar geleden vooral een recreatief en sportief middel; nu is die onderdeel van de dagelijkse mobiliteit. De fiets is een antwoord op vragen over onder meer verbetering van de luchtkwaliteit, beperking van de maximale geluidsniveaus en het belang van meer bewegen. In de nieuwe mindset heeft de e-bike een stoer karakter, hij raakt onderdeel van het dagelijks leven. Terwijl je vroeger als jonge e-biker soms opmerkingen kreeg: ‘Wat is er met je aan de hand?’ Ook meer bedrijven zien het voordeel van e-bikes. De bakfiets met elektrische ondersteuning krijgt steeds vaker de voorkeur bij binnenstedelijke verplaatsingen”, zegt Mario Janssen, country manager van Yamaha Motor in Nederland.

Bekendheid overschaduwd

Yamaha heeft de e-bikerevolutie mede aangewakkerd. De Pas-fiets van Yamaha was in 1993 een voorloper van de e-bike zoals we die de laatste jaren kennen. Toch staat het bedrijf, zeker in Europa, minder bekend als e-bikespeler van het eerste uur. “Dat komt mede doordat Yamaha’s e-biketak wordt overschaduwd door het succes in vele andere markten. Maar ook doordat Yamaha in Europa puur een OEM-leverancier is.”

De elektrische fiets en speed pedelec kunnen een gedeeltelijke vervanging zijn van de 125cc’s en 50cc’s

Yamaha’s eigen e-bike is alleen in Japan en de Verenigde Staten verkrijgbaar. Op de Europese markt monteren onder andere Giant, BH Bikes, Babboe en diverse Accell-merken het OEM-product op hun fietsen. Dit is de zogeheten E-Kit. “De olievlek qua bekendheid gaat minder snel als je enkel de motor voert”, zegt Janssen, die met zijn Nederlandse afdeling meegaat in de strategie die het bedrijf op internationaal niveau voert.

De bijdrage van fietsgerelateerde producten aan de totaalomzet van het Japanse bedrijf is weliswaar nog maar een schijntje, maar het kan niet anders of dat dit verandert in de nabije toekomst.

“De e-bikedivisie is snel groeiende. Het zal echter enorm moeten groeien, wil het de motor- en marinetak kunnen evenaren. Dat zijn de pillars van de organisatie”, zegt Janssen. “Ik denk wel dat we in die richting bewegen. Je ziet nu al een tendens dat mensen worden verwezen naar alternatieven voor vervoersmiddelen met verbrandingsmotoren. De elektrische fiets en speed pedelec kunnen een gedeeltelijke vervanging zijn van de 125cc’s en 50cc’s.”

Verhuizing naar Schiphol

Om voor de toekomst klaar te zijn, heeft Yamaha de Europese e-bike-afdeling dit jaar van Japan overgeheveld naar Schiphol-Rijk. Op deze manier zit het bedrijf dichter bij belangrijke OEM-klanten. “Yamaha Motor Europa neemt de sales- en marketingtaken over van Japan. Door corona is dat iets opgeschoven, 2020 is een samenwerkingsjaar geworden tussen Japan en Europa”, zegt Janssen.

“Inmiddels zijn alle onderdelen van de E-Kit voor de Europese markt – de motor, de accu, het display – overgebracht naar Schiphol-Rijk. Deze liggen allemaal op voorraad, zodat er snel geschakeld kan worden. Het service- en garantiesysteem wordt nu verder geoptimaliseerd.”

Er zijn nu in totaal 7 FTE werkzaam voor de Europese e-bikedivisie op Schiphol-Rijk. Research & Development en de productiefaciliteit blijven in Japan gevestigd. Wél leveren de Europese medewerkers als klankbord een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelingsproces: signalen die zij uit de markt opvangen, delen zij met Japan. In het frequente contact met de productspecialisten van de OEM-klanten krijgen de Yamaha-mensen waardevolle feedback die helpt om het product en de dienstverlening verder te verbeteren.

B2B-kanaal

Qua product zet Yamaha in op verdere ontwikkeling van de systemen. “Je bent altijd bezig met wat de markt vraag. Je ziet nu aan de line-up dat er voor ieder wat wils is: een motor met 60 Nm voor de stadsfiets, een motor met 70 Nm voor de sportief georiënteerde fietsers en een motor met 80 Nm voor de mountainbiker”, zegt Janssen.

“Op den duur ontwikkelen we systemen voor het B2B-kanaal, voor bedrijven die specifieke eisen daaraan stellen. Ieder systeem kan dan zijn eigen karakteristieken krijgen. Misschien is er voor het transport in de last mile wel iets specifieks nodig. Die markt willen we beter bedienen. Dat kan door productontwikkeling, verdere uitbreiding en verbetering van processen.”

Dit artikel is gesponsord door Yamaha Motor.