Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 2

Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 2

Consumenten zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en stellen steeds hogere eisen aan de service en de kwaliteit van uw winkel, personeel en producten. Succesvol zijn en blijven in deze snel veranderende markt vergt een andere manier van ondernemen. In contact blijven met uw klanten is daarin van groot belang.

Vorige maand heeft u de eerste tip ontvangen: leg service en onderhoud voor de fiets die u verkoopt op voorhand vast. Hier volgt tip 2.

Deze week: tip 2

De fietsenmarkt is in beweging en maakt door de verkoop van e-bikes een stevige groei door. Het aankoopbedrag en de ontwikkeling van e-bikes brengen echter ook kapers op de kust voor de vakhandel. Steeds vaker wordt de vakhandel benaderd om ‘leads’ te kopen. Dus uw klant wordt door derden benaderd en u wordt vervolgens aangeboden om de lead kopen.

Tip 2: Blijf relevant voor uw klant

Wilt u ‘in de lead’ blijven in uw verzorgingsgebied? Dan moet u relevant blijven voor uw klant. Zorg bijvoorbeeld dat u uw collectie continu afstemt op de wensen van de consument in uw verzorgingsgebied en dat u online en offline hierop lokaal gevonden wordt door uw klant.

Gebruik big data

Een goede optie is het gebruiken van big data, ook wel geotype-data genoemd, voor het collectioneren. Met deze data bent u in staat om op basis van consumentengedrag in uw omgeving uw collectie te optimaliseren met een planningssysteem. Deze vorm van category-management stelt u in staat om de juiste fietsen op het juiste moment beschikbaar te hebben. Door deze fietsen ook online en in marketingcampagnes te tonen, verhoogt u het contact met uw lokale consument. U blijft dus uw eigen leads genereren!

Met mijn regiomanager stem ik de collectie af en krijg ik een afgemeten persoonlijk advies waarin ik zelf nog aanpassingen kan doen”

Altijd over kerncollectievoorraad beschikken

René van Bilsen van Bike Totaal René van Linden: “Sinds 2014 werk ik met category-management. Met mijn regiomanager stem ik de collectie af en krijg ik een afgemeten persoonlijk advies waarin ik zelf nog aanpassingen kan doen. Vervolgens wordt de orderplanning van deze fietsen bij leveranciers centraal geregeld, zodat ik altijd over de kerncollectievoorraad kan beschikken zonder dat mijn magazijn vol staat. Dit betekent een betere financiële positie en veel minder druk op mijn schouders.”

Category-management

In 2014 introduceerde Dynamo Retail Group category-management, waarbij collectieoptimalisatie centraal staat. Inmiddels is category-management geïmplementeerd bij ruim 400 aangesloten ondernemers, zowel formule- als inkoopleden. De data-analyse stelt Dynamo Retail Group in staat om voor haar winkels een afgemeten advies te geven voor het collectioneren van een uitgekiend assortiment fietsen en onderdelen & accessoires.

Door category-management optimaliseert Dynamo Retail Group de beschikbaarheid van producten en kan daardoor de levering van producten op goede condities bestendigen. Dankzij de matching met geotype-data kan dit voor ondernemers op een heel gedetailleerd en lokaal niveau gedaan worden. De winkelcollecties zijn daardoor onderscheidend op lokaal niveau.

Dit artikel is gesponsord door Dynamo Retail Group