artikel

Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 1

Ondernemen 432

Consumenten zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en stellen steeds hogere eisen aan service en kwaliteit van uw winkel, personeel en producten. Succesvol zijn en blijven in deze snel veranderende markt vergt een andere manier van ondernemen.

Hoe blijf je in contact met de klant? Tip 1

In contact blijven met uw klanten is daarin van groot belang, daarom ontvangt u de komende tijd drie tips hoe u dit het beste kunt doen.

Deze week: tip 1.

Als vakhandelaar is uw werkplaats zeer belangrijk om uw vakmanschap en kwaliteit te tonen. U bent de specialist. Zorg dus dat u zich professioneel onderscheidt met die kwaliteit en dit duidelijk naar voren haalt tijdens het verkoopgesprek.

Tip 1: Leg service en onderhoud voor de fiets
die u verkoopt op voorhand vast.

Fietspaspoort en servicepas

Leg service en onderhoud vast. Bij de formules Bike Totaal en Profile ´de Fietsspecialist´, beide onderdeel van Dynamo Retail Group, kunt u de service en het onderhoud dat u biedt automatisch inregelen op basis van het type fiets en het gebruik van de klant. De ondernemers van Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ werken al jaren succesvol met het fietspaspoort (Bike Totaal) en de servicepas (Profile ‘de Fietsspecialist’) waarmee de service en het onderhoud dat zij bieden tastbaar is gemaakt naar de klant.

Klanten ontvangen het fietspaspoort of de servicepas bij aankoop van een fiets. De passen zijn volledig door de ondernemers zelf in te regelen. Afhankelijk van het soort fiets en het gekozen servicepakket, ontvangt de klant services zoals een proefrit, fietsmeting, bodyscanning, zadelmeting, rijklaar maken, servicebeurten, leenfiets en online service.

Voordelen service- en onderhoudsysteem

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een service- onderhoudsysteem?

  1. Veel van de service die u biedt vindt u volstrekt normaal, u deed dat altijd al. De klantenpas maakt het voor u mogelijk om deze service richting uw klanten in waarde uit te drukken op basis van het uurtarief dat u hanteert. Zo krijgt uw klant besef van de werkelijke waarde van bijvoorbeeld die ‘gratis eerste servicebeurt’ die u had weggegeven.
  2. Via het systeem wordt de klant actief teruggeroepen naar de winkel voor servicebeurten. Op basis van het gebruik van de klant wordt de service-interval bepaald. Klanten krijgen vervolgens automatisch een uitnodiging per e-mail om de afgesproken servicebeurten uit te laten voeren. Hierdoor wordt de kans verkleind dat een klant maar één keer in de winkel komt.
  3. Doordat klantgegevens verzameld worden, kan de doelgroep beter in beeld worden gebracht. Met deze gegevens kunnen bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrieven worden verstuurd.
  4. Via het systeem wordt u ook beoordeeld door uw klanten. Hiermee houdt u structureel een vinger aan de pols of u aan de wensen van de consument blijft voldoen en krijgt u waardevolle tips om uw bedrijfsvoering te verbeteren.

En niet te vergeten, klantenbinding vertaalt zich uiteindelijk natuurlijk ook naar uw kassa. Linda Mossink van Bike Totaal Mossink: “Het Fietspaspoort zorgt ervoor dat mijn klanten een hoog serviceniveau ervaren. Hiermee kan ik tastbaar maken welke service ik bij de fiets lever, waardoor de prijs van de fiets nauwelijks een discussie meer is. Daarnaast heeft de werkplaatsomzet ook een enorme groei doorgemaakt.”

Dynamo Retail Group stelt de ondernemer centraal

Dynamo Retail Group biedt dienstverlening op alle facetten van de bedrijfsvoering. De organisatie ziet een zeer belangrijke rol voor zichzelf weggelegd in de verbetering van de aansluiting tussen vraag en aanbod en is daarmee de spil tussen winkelier en leverancier. Door krachten te bundelen en zo als een collectief te opereren, is het bedrijf in staat om grote voordelen te behalen voor u als ondernemer.

Dit artikel is gesponsord door Dynamo Retail Group

Reageer op dit artikel