Met Shimano Service Center-concept blijft Bike Totaal Bloemendal koploper

Met Shimano Service Center-concept blijft Bike Totaal Bloemendal koploper
Peter Bloemendal, bij de balei: Onze jongens gaan nu twee keer per jaar naar Nunspeet. En in de werkroosters zijn uren opgenomen waarin ze zich bijscholen met instructiefilmpjes en tests. Je moet het zo doen, anders wordt het vergeten en dat wil je niet als kwaliteitszaak.” Foto

Nog even en dan bestaat Bike Totaal Bloemendal in Rijssen zestig jaar. Die respectabele leeftijd heeft ze alleen maar kunnen halen door met de tijd mee te gaan. "Met high-end materialen en goed opgeleide medewerkers die in een professionele omgeving werken, maak je het verschil. Dankzij het Shimano Service Center-concept blijven we een koploper in de regio en zijn we interessant voor alle consumenten; of het nou racefietsers of e-bikers zijn", zegt Peter Bloemendal.

“We kijken hier altijd naar de langere termijn”, zegt Peter Bloemendal, de derde generatie in het bedrijf. “We investeren in materiaal en kennis en zorgen dat onze jongens goed hun werk kunnen doen. Dat is de key. We begeven ons in een wereld die een passie is van je klanten. Zij diepen thuis alles uit, als het moet tot ’s avonds laat. Als je stil blijft staan in deze wereld die zich zo snel ontwikkelt, gaat de klant vertellen hoe het moet. Op dat moment ben je je leidende positie kwijt en loop je achter de feiten aan.”

Meer ruimte

Het is daarom dat de Overijsselse tweewielerzaak begin dit jaar de werkplaats vernieuwde en uitbreidde en daarbij Shimano Service Center werd. “Directe aanleiding was de kapotte vloer; die had zeventien jaar dienst gedaan en was aan vervanging toe. Als je met de vloer aan de slag gaat, moet alles van de plaats en kun je net zo goed kijken wat je nog meer kunt doen. We hebben meteen meer ruimte gecreëerd: van vier zijn we naar vijf werkbanken gegaan. We groeien immers en hebben zo extra capaciteit voor de toekomst”, zegt Bloemendal.
Daarnaast heeft de werkplaats nog meer het karakter van een open keuken gekregen. “Dat hadden we eigenlijk altijd al wel, alleen zat er een scheidingswand met een raam tussen de werkplaats en de showroom. We willen transparantie, klanten mogen onze vakkundigheid en service zien. Alleen moet je wel enige afstand behouden. Je wilt niet dat de klant naast de monteur staat en bijvoorbeeld in de remmen van de reparatiefiets knijpt. Het werk van de fietsenmaker bestaat niet meer uit alleen een bandje vervangen. Je hebt te maken met statische ontlading, hydraulica, noem maar op. Daarom hebben we gekozen voor een lage wand met doorkijk.”

Elk jaar bewijzen

Om een nog groter deel van de markt te bedienen, is Bike Totaal Bloemendal tegenwoordig actief op vele fronten. Nog altijd maakt de zaak een speerpunt van het sportieve segment – daar is de kelder voor ingeruimd – maar meer dan ooit tevoren is er ruimte voor stadsfietsen en e-bikes. “We willen elke fiets hier in ontvangst kunnen nemen. Dat is het doel. Met het Shimano Service Center-concept houden we onszelf scherp. Als onderneming moet je je immers elk jaar bewijzen en een diploma halen, anders vervalt je status als Shimano Service Center.”
De continue personeelstrainingen en -cursussen, onderdeel van het Shimano Service Center-concept, passen bij de koers die Bike Totaal Bloemendal vaart. “Er zijn veel ontwikkelingen in alle segmenten. Als je monteurs het werk in de praktijk moeten leren, sta je nog voordat het spel is begonnen met 1-0 achter. Onze jongens gaan nu twee keer per jaar naar Nunspeet. En in de werkroosters zijn uren opgenomen waarin ze zich bijscholen met instructiefilmpjes en tests. Je moet het zo doen, anders wordt het vergeten en dat wil je niet als kwaliteitszaak.”

High-end materialen

'Met het Shimano Service Center-concept houden we onszelf scherp', zegt Peter Bloemendal.

Hoe groot de effecten zijn van het Shimano Service Center-label, valt nu nog moeilijk te zeggen, stelt Bloemendal. Maar hoe dan ook: ze zijn er. “We werken met de high-end materialen van Shimano en maken dat zichtbaar met instore materialen. Ook het feit dat we Shimano Service Center zijn. Het valt op”, zegt Bloemendal. “Toen we startten als Shimano Service Center en de nieuwe werkplaats in gebruik namen, was er een promotieactie: mensen konden een busje kettingolie afhalen. Binnen drie dagen was de doos leeg. Dat was een goede kennismakingsactie. Het is aan ons om de meerwaarde aan bestaande en nieuwe klanten te laten zien.”

Deze tekst  is gesponsord door Shimano