Efficiëntie bezorging tweewielers omhoog, kosten omlaag

Efficiëntie bezorging tweewielers omhoog, kosten omlaag
Stijn en Bas

De tijd die ondernemers in de tweewielerbranche spenderen aan het inplannen van bezorgingen, kan voor ruim 50 procent teruggeschroefd worden. Dat stelt Bumbal. Het bedrijf lanceert slimme software die afspraken geautomatiseerd tot stand brengt, de optimale bezorgroute uitstippelt en klanten hun bestelling gemakkelijk via track and trace laat volgen. De transportsoftware is ook voor kleinere ondernemingen geschikt en betaalbaar.

“Elke ondernemer met een bezorgservice zal het herkennen: de nieuwe of onderhouden fiets is klaar en moet bij de klant afgeleverd worden. Je belt de klant die niet meteen opneemt. Als het je eindelijk is gelukt om een definitieve afspraak te maken – hoe vaak wijzigt er niet iets? – begint het puzzelen. Rijdt de chauffeur enkel voor deze klant in die richting of kun je met een efficiënte route meer vliegen in één klap slaan? Alles bij elkaar ben je heel veel tijd kwijt aan logistiek”, zegt Bas Holland van Bumbal.

Eén handeling

Het Brabantse softwarebedrijf heeft daarop iets slims bedacht: transportsoftware waarbij de ondernemer maar één handeling hoeft te doen. “Als de naam, het adres en de contactgegevens van de klant in het systeem zijn gezet, gaat alles vanzelf. Bumbal nodigt de klant per e-mail of SMS uit om zelf online een afspraak in te plannen. Die kiest een bezorgmoment die rekening houdt met de ideale transportplanning binnen de lopende planning. Na keuze uit de bezorgmogelijkheden kan de klant de bestelling via track and trace volgen.”

Handige app

Voor de ondernemer is de opgestelde routeplanning in het planscherm te bekijken, via kaartmateriaal en een digitaal planbord. Ook beheert de ondernemer direct alle ritten, voertuigen en chauffeurs. “De chauffeur ziet in een app de route van de dag, inclusief de leverpunten. Als de chauffeur ergens is geweest, dan vinkt hij die plaats af. De volgende klanten zien via track and trace dat hun bestelling dichterbij komt.” De app verzendt desgewenst ontvangstbevestigingen en integreert digitale pakbonnen.

Snelle implementatie

De installatie van het softwarepakket gaat eenvoudig. Het programma is te koppelen aan bestaande systemen (ERP/ TMS). Na implementatie volgt een training, zodat betrokkenen alle functionaliteiten goed kunnen benutten. Klanten betalen eenmalig een bedrag voor implementatie van de software. Daarna zijn de kosten afhankelijk van het aantal voertuigen op de weg en het aantal afspraken. “Als je tijdelijk minder voertuigen hebt rondrijden, bijvoorbeeld omdat je buiten het fietsseizoen zit, dan wordt het abonnement daarop aangepast.”

Ook geschikt voor kleine onderneming

Bumbal is met name bedoeld voor groothandels, retailers, e-tailers, productiebedrijven en serviceorganisaties met eigen voertuigen. De bedrijfsomvang maakt daarbij niet uit. “Vaak laten transportmanagementsystemen zich lastig terugverdienen, maar wij hebben ervoor gezorgd dat de software ook voor de kleinere onderneming betaalbaar is”, zegt Bas Holland. Ondernemingen kunnen ook voor delen van het softwarepakket kiezen, bijvoorbeeld voor enkel het geautomatiseerd plannen van afspraken.

Alle voordelen van Bumbal

  • Afspraken komen geautomatiseerd tot stand, dit scheelt tot wel vijf minuten bel- en/of mailtijd met klanten. De klantbeleving verbetert zo;
  • Ondernemers besparen ruim 50 procent van de tijd bij het plannen van bezorgingen;
  • Ondernemers besparen circa 10 procent op de bezorgkosten dankzij het afleggen van een geoptimaliseerde route;
  • Klanttevredenheid omhoog: klanten kiezen zelf wanneer ze de fiets of scooter willen laten bezorgen;
  • Klanten volgen de levering door middel van track and trace;
  • In tegenstelling tot andere software is deze transportsoftware betaalbaar en dus nu ook bereikbaar voor wat kleinere ondernemingen.

Dit artikel is gesponsord door Bumbal.