Het afgelopen jaar was lastig voor Accell, met financiële problemen en een terugroepactie die het bedrijf regelmatig negatief in de media brachten. Ondertussen werd er achter de schermen hard gewerkt aan een nieuwe koers.
Jorg Prins, Head of Key Account Management, begon zijn presentatie met excuses: “We hebben dit jaar onze afspraken over leveringen niet altijd waargemaakt. Dat willen we herstellen: leverbetrouwbaarheid en kwaliteit zijn onze prioriteiten.” Daar hoort bij dat ook de snelheid waarmee dealers fietsen rijklaar kunnen maken, verbeterd wordt. “Dat is de afgelopen tijd niet altijd goed gegaan. We hebben geluisterd naar opmerkingen van dealers en buitendienst medewerkers en gaan terug naar de vorige doos waarin de fiets bijna compleet afgemonteerd is.”
Na de sluiting van de fabriek in Heerenveen gaat de volledige productie naar de fabriek in Hongarije. Daar kwam volgens Prins de afgelopen jaren al het overgrote deel van de fietsen vandaan. In de Hongaarse fabriek worden sinds 2001 fietsen gemaakt. Met 800 medewerkers produceert de fabriek jaarlijks zo’n 250.000 fietsen.

Accell One: meerwaarde voor dealers
Prins benadrukte de meerwaarde van Accell One voor dealers met een sterk portfolio in fietsen, onderdelen en accessoires. Accell gaat dealers helpen bij de promotie richting consumenten met een speciaal platform op Accentry waar dealers toegang hebben tot kant-en-klare social content voor consumentencampagnes. Met een groeiend aanbod van Juncker en XLC wil Accell ook de verkoop van onderdelen verder versterken. “We hebben 400 jaar ervaring in ons verkoopteam en luisteren goed naar onze dealers. Voor 2026 bieden we een krachtig merkenportfolio, dealers die de consument nog meer kunnen bereiken, één centraal loket voor fietsen en onderdelen, én goede service,” aldus Prins.

Terug naar de kern per merk
Onno Kramer, Head of Collection Management, kondigde een duidelijke koerswijziging in de collectie aan: elk merk krijgt weer een eigen gezicht met unieke frames. “Voorheen deelden we frames, wat het onderscheid vertroebelde. Nu krijgt elk merk modellen die passen bij zijn identiteit en doelgroep.” Accell deelt de Benelux-markt in zes segmenten, elk met drie prijsklassen. Het assortiment wordt compacter en overzichtelijker, zodat dealers bewuster keuzes kunnen maken.
Overzicht van de zes segmenten:
- City: Batavus en Sparta
- Batavus: stadsfietsen met focus op comfort, met een vernieuwde collectie met rustige, veilige kleuren.
- Sparta: voor klanten met een iets sportievere levensstijl. Stadsfietsen in een compact aanbod in drie prijsklassen, een wat sportiever karakter een vernieuwd kleurenpalet. - Urban: Raleigh
Met Raleigh betreedt Accell het urban segment. “Dit positioneren we qua prijs een beetje aan de onderkant van de markt omdat we zien dat er een doelgroep is die een design fiets wil maar daar niet het maximale voor wil betalen.” Het zijn designgerichte stadsfietsen voor een jonge, progressieve doelgroep. Betaalbaar, maar met de service en kwaliteit van de dealer. Naast het herenmodel (ofwel hoge instap) die beschikbaar is in twee kleuren, volgt volgend jaar ook een model met een lage instap. - Touring/Trekking: KOGA
KOGA gaat terug naar de kern: hoogwaardige fietsen voor fanatieke liefhebbers. Het succes van de E-F3 (dit jaar ‘E-bike van het Jaar’) wordt uitgebreid met de nieuwe E-Xite. Onno Kramer: “Dit is ons topmodel met de grootste accu, de sterkste motor en met alles erop en eraan.” De sportieve modellen verhuizen naar Lapierre. - Cargo: Babboe & Carqon
- Babboe: herpositionering naar het middensegment, met een longtail van aluminium en met Bosch-motor. Kramer: “Met Babboe richten we ons vanaf nu op het middensegment. Babboe positioneerde zich eerder vooral in het lagere prijssegment, en legt nu, mede na de recente ervaringen, de nadruk op kwaliteit.”
- Carqon: uitbreiding met de Classic, voorzien van een deurtje in de bak. - Kids: Loekie
Kinderfietsen blijven een vast onderdeel van het aanbod. - Sports: Lapierre & Van Nicholas
Lapierre wordt voor Accell het nieuwe merk op sport (race, mtb en gravel). “We gaan dit segment serieus opschalen voor de Benelux-markt. Het merk wordt ondersteund met sponsoring van het Pro Tour-team Picnic PostNL.
Van Nicholas: premium titaniumfietsen voor de echte liefhebber