De locatie Heerenveen ontwikkelt zich tot een strategische hub, gericht op ontwerp, engineering en ondersteunende functies. De fabriek sluit naar verwachting eind eerste kwartaal 2026. De productie verhuist naar de fabriek in Hongarije, met aanvullende eindassemblage in Dijon (Frankrijk). Dit volgt op het eerdere besluit om de fabriek in Turkije af te stoten. Door te concentreren op minder locaties wil Accell zijn efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteit verbeteren.
Verlies 160 banen
De sluiting in Heerenveen betekent het verlies van circa 160 banen. De plannen zijn onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraad en lokale wet- en regelgeving. Er is een sociaal plan opgesteld om medewerkers in de overgang te begeleiden. De productieoverdracht start waarschijnlijk in september. Momenteel komt ongeveer 20 procent van de totale Accell-productie uit Heerenveen.
Heerenveen blijft belangrijk als kenniscentrum voor ontwerp en engineering. Zo’n 100 medewerkers – vooral ingenieurs en ondersteunend personeel – verhuizen naar een nieuw kantoor in de stad. Vanuit deze hub ondersteunt Accell al zijn merken met ontwerp- en engineeringexpertise.
Het rommelde al langer rondom Accell. Begin vorig jaar werd bekend dat Accell in Heerenveen twee vestigingen ging samenvoegen en een deel van de productie naar andere Europese fabrieken zou verplaatsen. Bij deze reorganisatie gingen zo'n 150 banen verloren. Vlak daarvoor had een Amerikaanse kredietbeoordelaar al aangegeven dat de financiële situatie onhoudbaar was. De kostbare terugroepactie van Babboe en hoge voorraden zorgden voor een lastige financiële positie. In februari dit jaar werd nog bekend dat Accell steun had gekregen van hun belangrijkste stakeholders.
Efficiëntie verbeteren
CEO Jonas Nilsson: “Ons bedrijf is meer dan 120 jaar geleden opgericht in Heerenveen en we hebben hier unieke en diepgaande expertise op het gebied van ontwerp, productontwikkeling en engineering van hoogwaardige fietsen. Door onze productie te consolideren, kunnen we onze efficiëntie aanzienlijk verbeteren en ons volledig richten op het stimuleren van kwaliteit, productiviteit en innovatie, in plaats van meerdere, onderbenutte locaties te beheren onder intense internationale kostendruk voor handmatige processen. Het stelt ons ook in staat om onze leveringsprestaties verder te verbeteren en de productconsistentie voor alle merken te versterken. We beseffen dat dit besluit grote impact heeft op onze mensen en zullen hen zo goed mogelijk begeleiden.”
Programa versnellen
Hij geeft aan dat het transformatieprogramma versneld wordt doorgevoerd: “Hoewel we duidelijk zien dat onze strategie resultaten oplevert en er eerste tekenen van marktherstel zijn, zal volledig herstel tijd vergen. Daarom hebben we besloten om ons transformatieprogramma te versnellen en de productie verder te centraliseren. In onze nieuwe opzet zullen we beter gebruik kunnen maken van onze schaalgrootte en capaciteiten op het gebied van productie, logistiek en bedrijfsvoering, ter ondersteuning van ons volledige portfolio van iconische merken.”
Minder magazijnen
Het transformatieprogramma moet Accell omvormen tot een geïntegreerde speler in de fietsindustrie volgens het One Accell-model. Sinds de herkapitalisatie begin dit jaar reorganiseerde het bedrijf al zijn activiteiten in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ook werd de productie en distributie gestroomlijnd: het aantal magazijnen daalde van 85 naar 28 en zal verder worden teruggebracht tot vijf. Daarnaast wordt het aantal kantoorlocaties verminderd, wat leidt tot een structureel lagere kostenbasis.
Met deze veranderingen wil Accell een sterke basis leggen voor de toekomst waardoor Accell de klanttevredenheid kan verbeteren door efficiëntere productie en distributie, met meer aandacht voor design en innovatie en een sterkere focus op kwaliteit. Het brede merkenportfolio blijft gericht op uiteenlopende consumentenbehoeften, ondersteund door een professioneel dealernetwerk in heel Europa.