Bij de fatbike denken de meeste mensen vrijwel automatisch aan straatjongeren die nietsontziend met opgevoerd spul de fietspaden onveilig maken. ‘Fatbiketerreur’ is een veelgebruikt woord dat steeds vaker de krantenkolommen haalt.
In Den Haag is de fatbike een hoofdpijndossier geworden. Beleidsmakers zoeken naarstig naar maatregelen tegen de overlast die gebruikers van de te hard rijdende e-bikes met dikke banden veroorzaken. Verkeersminister Robert Tieman (BBB) lanceerde pasgeleden het voorstel voor een helmplicht voor jongeren onder de achttien jaar op alle e-bikes, simpelweg omdat de fatbike nou eenmaal niet van een e-bike valt te onderscheiden.
Pleidooi voor ouderen op fatbike
De fatbikefabrikanten die netjes binnen de lijntjes van de wetgeving kleuren, zitten in de hoek waar rake klappen vallen. Zij zien al langer met lede ogen aan hoe de Nederlandse marktvraag compleet ineen is gestort. Voor Doppio viel vorig jaar definitief het doek en Brekr maakte begin dit jaar onder de vleugels van EcoMotion een doorstart na een faillissement. Hun pleidooi om de voordelen van fatbikes — stabiel, laag gebouwd en daarmee ook geschikt voor ouderen — onder de aandacht te brengen, vond jarenlang nauwelijks gehoor.
Daar lijkt nu verandering in te komen. Op maandag 29 september vindt er in Breda de fietsmiddag Probeer & Beleef plaats. Senioren kunnen er kennismaken met de fatbike, maar ook met alternatieven zoals de driewieler en e-bike met lage instap. Het doel van dit evenement is om mensen te laten ontdekken hoe zij veilig kunnen blijven fietsen. De organisatie ligt bij de gemeente Breda, provincie Noord-Brabant, Bypoint, de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland.
Vraag of fatbike geschikt is
Navraag bij diverse maatschappelijke organisaties leert dat dit evenement misschien wel het eerste is dat de fatbike actief onder ouderen promoot en waarbij de overheid betrokken is. De Fietsersbond die door het hele land actief is, heeft een dergelijk initiatief niet eerder op een andere plek gezien.
Hoewel de bond op lokaal niveau betrokken is bij de Bredase fietsdag, heeft ze gemengde gevoelens over de geschiktheid van fatbikes voor oudere doelgroepen. Consumentenvoorlichter Kees Bakker: “Fatbikes lijken comfortabel door hun brede banden en lage zadel, maar door hun gewicht en het ontbreken van een lage instap zijn ze voor veel senioren juist onpraktisch. Een lichte e-bike met brede banden en goede ergonomie draagt veel beter bij aan veiligheid, zelfstandigheid en mobiliteit.”
Brekr ziet kansen voor ouderen
Oprichter Niels Willems van Brekr heeft altijd al gezegd dat de fatbike een uitkomst kan zijn voor senioren. “In de basis is die heel veilig voor ouderen. Want als je plotseling moet remmen en afstappen, dan gaat dat allemaal heel snel en is er het risico op een ongeluk. Iedereen kent de statistieken over eenzijdige fietsongevallen in het verkeer. Bij een fatbike kun je gelijk met je voeten van de pedalen naar de grond. Je zit een stuk lager. Wij hebben hem zelf niet, maar er zijn ook fatbikes met een lage instap verkrijgbaar.”
De fatbike was nooit specifiek bedoeld voor jongeren, dat is zo gegroeid”
Dat overheden en maatschappelijke instanties de fatbike nu onder senioren aanprijzen, is volgens hem alsof rock ‘n’ roll op de markt komt en senioren die na de jongeren plots ook omarmen. “Het is opvallend dat dit gebeurt. De fatbike is nooit specifiek voor jongeren bedoeld geweest, dat is zo gegroeid. De fatbike is geschikt voor elke leeftijd, dus ook voor ouderen. Het is prettig om te constateren dat het argument veiligheid wordt gebruikt om ook andere doelgroepen er kennis mee te laten maken.”
Brekr is ondertussen niet meer afhankelijk van de Nederlandse markt. Na het faillissement en de doorstart onder EcoMotion heeft het merk de focus verlegd naar het buitenland. In onder meer Frankrijk en Duitsland kreeg de van oorsprong Achterhoekse fabrikant voet aan de grond en daar liggen de verkoopaantallen inmiddels hoger dan in de thuismarkt. “We hebben met EcoMotion een goede basis en draaien een prima seizoen.”