Paul Boers viert 40 jaar Cyclon: 'We kijken likkebaardend naar de schoenenwinkel'

Paul Boers viert 40 jaar Cyclon: 'We kijken likkebaardend naar de schoenenwinkel'
Volgens Paul Boers blijft de fietsondernemer onmisbaar. Monteurs zullen zich in de toekomst door schaarste in personeel vooral richten op complexere klussen en consumenten zullen kleine onderhoudstaken vaker zelf moeten oppakken. "Met onze producten kunnen zij preventief veel doen en zo hoeven ze minder vaak naar de fietsenmaker.”" Foto: Koos Groenewold.

Op 1 september 2025 bestond Cyclon veertig jaar. Wat ooit begon als een oplossing voor een krakende fietsketting in een schuurtje in Zoetermeer, groeide uit tot een toonaangevend Europees merk in Bike Care. In 1985 legde oprichter Leen Boers het fundament voor een onderneming die vandaag de dag actief is in vijftien landen. Zoon en huidig eigenaar Paul Boers heeft ambitieuze plannen voor verdere groei.

Paul Boers nam in 2013 het stokje over van zijn vader. Hij vertelt over de start van het bedrijf: "Als fanatieke toerfietser raakte mijn vader in de jaren ’80 gefrustreerd door het falen van standaard kettingsmeermiddelen bij regen. Siliconenspray was de standaard, maar zodra het regende, spoelde die er zo weer af," vertelt Paul Boers. Toen zijn vader vanuit een andere branche in aanraking kwam met een smeermiddel op basis van Teflon, besloot hij zelf een product te maken voor de fiets. De naam ‘Cyclon’ ontstond uit ‘cycle’ en ‘teflon’. In de eerste tien jaar ontwikkelde de oprichter een complete onderhoudslijn. "Mijn vader is nogal een Willy Wortel en maakte een product voor elk probleem, maar had daarbij soms minder aandacht voor de commerciële kant van het product dat hij had ontwikkeld."

Een andere koers

Paul nam het bedrijf in 2013 van hem over: "Ik was toen 43. Ik had altijd aangegeven dat ik het bedrijf nooit zou willen overnemen. Maar toen mijn vader op zijn 68e jaar geen overnamekandidaat kon vinden, heb ik het toch gedaan." Met zijn achtergrond in accountancy en marketing scherpte hij het assortiment aan, moderniseerde de merkidentiteit en haalde een investeerder aan boord. "Mijn insteek was direct focus: een paar dingen doen en dan ook goed. En dus vooral ook veel dingen niet doen," zegt Paul. Cyclon werd CyclOn, een subtiele maar doordachte aanpassing in het logo. Door een punt tussen ‘cycl’ en ‘on’ wordt het merk nu uitgesproken als cycle on. "Dit past beter bij onze internationale ambities en daarnaast wilden we hiermee loskomen van de associatie met Teflon, inmiddels bekend als PFAS."

Paul zag in de loop van de jaren dat het kiezen voor focus rendeerde. "Ik geloofde vanaf het begin in ‘stick to the plan’; het kiezen voor focus heeft gezorgd voor meer rendement. We hebben inmiddels een pand gekocht, uitgebreid en qua omzet meer dan verdubbeld."

Het afvullen van de producten in Schaijk gebeurt voor een  groot deel handmatig. Foto: Koos Groenewold.
Het afvullen van de producten in Schaijk gebeurt voor een groot deel handmatig. Foto: Koos Groenewold.

Van race tot e-bike

CyclOn heeft gespecialiseerde producten voor racefietsen, mountainbikes maar ook voor e-bikes, speedpedelecs en de vele andere fietsen die tegenwoordig worden gebruikt voor mobiliteit. Paul erkent dat smeermiddelen geen sexy onderwerp zijn: "Fietsers praten liever over hun nieuwe fiets of kleding dan over een stille ketting." Juist bij e-bikes ziet hij een uitdaging en een mooie kans. "Veel gebruikers beseffen niet dat onderhoud ook hier essentieel is. Een schone, goed lopende fiets is gewoon fijner rijden."

CyclOn werkt met drie salespromotors, twee in Nederland en één in België: "We investeren veel in trainingen, workshops en ondersteuning in de winkelpresentatie. Onze salespromotors helpen dealers bij het optimaliseren van hun schapindeling, winkelinrichting en productkennis."

De producten worden gedistribueerd via groothandelaren. Via de salespromotors heeft CyclOn een rechtstreekse relatie met de dealers. "Hierdoor verzamelen we feedback en houden we gevoel bij de eindverbruiker, de monteur en de ondernemer om te kunnen zien waar het assortiment nog versterkt kan worden."

Duurzaam denken

Duurzaamheid is een thema dat ook bij CyclOn leeft. Al twintig jaar geleden introduceerde het merk een kettingreiniger op zeepbasis. Inmiddels is er een aparte plant-based lijn. Toch blijft Paul realistisch: "De vraag naar duurzame producten groeit, vooral in de steden. Maar er is nog steeds een grote groep consumenten die al jaren hetzelfde gebruikt en daar tevreden mee is."

De reguliere (rode lijn) en plant-based producten naast elkaar. Foto: Koos Groenewold.
De reguliere (rode lijn) en plant-based producten naast elkaar. Foto: Koos Groenewold.

Natuurlijke grondstoffen zijn bovendien lastiger te verwerken. "Ze zijn minder consistent dan synthetische alternatieven. Daar moet je eerlijk over zijn." Daarom bestaan de reguliere (rode lijn) en plant-based producten voorlopig naast elkaar.

Internationale groei

CyclOn is vandaag de dag actief in vijftien landen, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Paul Boers ziet vooral buiten de Benelux groeikansen. "Onze aanwezigheid op internationale beurzen zoals bijvoorbeeld de Eurobike in Frankfurt helpt om nieuwe distributeurs aan te trekken." CyclOn is daarnaast onder andere sponsor van twee teams: de damesploeg van SD Worx Protime en de ploeg van Tom Pidcock, Q36.5. "Dat onderstreept onze kwaliteit. Als profs onze producten gebruiken, hoeven wij dat niet meer uit te leggen."

Paul hoopt binnen vijf tot tien jaar een top-3 speler in Bike Care te zijn in meerdere Europese landen. Daarbij sluit hij verdere internationale avonturen niet uit. "Op de Eurobike kwam ik in contact met een distributeur uit Australië. Dat houdt het voor mij ook spannend en uitdagend. Ik reis graag, dus het eerste doosje breng ik dan zelf," zegt hij lachend.

Focus op de fiets

Ondanks de groeiambities blijft het bedrijf trouw aan zijn roots: de fiets. "Onze producten kunnen ook prima op motorfietsen worden gebruikt, maar we kiezen bewust voor focus. Als we uitbreiden, dan is dat binnen Bike Care. We geloven in de rijwielbranche en in wat we nu doen: eigen producten maken met af en toe een private label tussendoor. Dat laatste gaan we verder professionaliseren en in schaal laten groeien. Zo willen we doorgroeien naar een groter, volwassener bedrijf."

Paul verwacht dat de rol van de fiets in de mobiliteit verder toeneemt: "Autorijden is duur, treinen zitten vol. Voor steeds meer mensen is de fiets – ook voor 20 kilometer – een logische keuze." De fietsondernemer blijft daarin onmisbaar. Wel zullen monteurs zich in de toekomst volgens Paul vooral bezighouden met complexere klussen. "Door de schaarste in personeel zal de consument in de toekomst voor het plakken van een band of smeren van een ketting zelf aan de slag moeten. En daarin spelen wij een rol: met onze producten kan de consument preventief veel doen waardoor ze minder vaak naar de fietsenmaker hoeven."

Paul denkt dat daar nog wel wat te winnen is: "Als hardloper hoor ik vaak op afstand al een fietser aankomen. Niet omdat hij zijn bel gebruikt, maar omdat hij zijn ketting moet smeren, haha. Dat moet anders kunnen. Als wij met onze producten kunnen zorgen voor stillere, schonere fietsen, dan maken we fietsen net een beetje leuker voor iedereen."

Tweewielerwinkel van het jaar

Wie heeft de mooiste, meest aansprekende winkel en toont zich de beste ondernemer? Tweewieler organiseert weer de verkiezing van Tweewielerwinkel van het Jaar. De feestelijke uitreiking vindt plaats in februari 2026. De winnaar mag zich een jaar lang Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 noemen.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler