Fietsonderhoud: meer verdienen door kennis te delen met fietsers

Als geen ander weten vakspecialisten en mechaniekers wat nodig is om fietsen te onderhouden. Duizenden specialisten zijn dan ook dagelijks aan het werk met de premium onderhoudsproducten van Cyclon om fietsen in topconditie te houden. Ramon de Graaf, manager marketing en business development bij Cyclon, vertelt over hun aanpak.
Veel fietsers weten niet hoe ze het onderhoud van hun fiets nu precies moeten aanpakken.

Cyclon en de vakhandel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al ruim 35 jaar tref je de fiets-specifieke onderhoudsproducten van dit merk aan in winkels én werkplaatsen van tweewielerspecialisten in Nederland, België en inmiddels ook ver daarbuiten.

Minstens zo belangrijk als het maken van onderhoudsmiddelen is aanleren hoe deze te gebruiken

Ramon de Graaf: “De reden daarvoor is simpel. Het maken van premium onderhoudsmiddelen is één ding, maar minstens zo belangrijk is aanleren hoe deze te gebruiken. Wij onderkennen als geen ander de toegevoegde waarde van vakspecialisten en mechaniekers op dat vlak.”

Veel vragen over fietsonderhoud

De laatste jaren zijn er steeds meer mensen op de fiets te vinden waardoor deze, mede vanwege de coronapandemie, populairder is dan ooit tevoren. Dat betekent automatisch dat er veel vragen zijn rondom fietsonderhoud. Ramon de Graaf: “Veel mensen weten niet hoe ze het onderhoud van hun fiets nu precies moeten aanpakken. ‘Wat moet je zelf doen, hoe doe je dat het beste en welke middelen gebruik je daarvoor?’ zijn vragen waar veel mensen mee rondlopen. Samen met de vakhandel zorgen we ervoor dat fietsers worden ‘opgeleid’ om zelf veel dagelijkse onderhoudshandelingen uit te voeren. Specifiek onderhoud en reparaties is voorbehouden aan de specialist.”

Specifiek onderhoud en reparaties is voorbehouden aan de specialist (Niels Albert Bike Store).

Veranderende consumentenbehoeften

Met de toenemende populariteit van de fietssport signaleert Cyclon ook ander consumentengedrag in winkels. “Nieuwe doelgroepen hebben de fiets (her)ontdekt en omarmen nu ook massaal fietsonderhoud. Dit houdt in dat we steeds vaker in gesprek zijn met retailers over nieuwe inzichten op het gebied van bike care in relatie tot veranderende consumentenbehoeften en de instore presentatie. Vaak leiden deze gesprekken tot aanpassingen in het assortiment of tot meer ruimte voor instore communicatie”, vertelt De Graaf.

In minder tijd, meer verdienen

Ook opleiding of producttraining komt daarbij regelmatig aan de orde. Ramon: “Het doel is altijd om klanten beter te informeren over de dagelijkse onderhoudshandelingen die ze zelf kunnen uitvoeren. Dat kan heel efficiënt, in minder tijd én leidt tot hogere bonbedragen! Bovendien zien we herhalingsaankopen bij retailers significant harder stijgen bij consumenten die beter zijn geïnformeerd.”

Vakman van Van Oosterhout Bikes & Sport.

Videoserie met praktijktips

In een portretserie benadrukt het bedrijf momenteel de kracht van de intensieve samenwerking tussen Cyclon en het partnernetwerk van vakspecialisten. Daarin leggen ze de link tussen vakmanschap en onderhoudstips uit de praktijk. “Door onze gezamenlijke kennis te delen met klanten, kunnen zij genieten van ritten op een optimaal onderhouden fiets! Een aantal video’s staat al online en deze zijn te bekijken via www.cyclon.nl/vakspecialist.” De serie wordt in het najaar vervolgd.

Monteur aan de slag bij Dexters Sport.

Kansen voor de toekomst

“Voor de toekomst zien wij vooral instore veel kansen om ‘de nieuwe consument’ nóg beter te bedienen. Kennis delen is cruciaal, net als het gemakkelijk en overzichtelijk aanbieden van pakketten voor de verschillende doelgroepen”, besluit De Graaf. “Tijdens Vélovak in september maken we graag tijd om met de specialist te sparren over zijn optimale Bike Care strategie voor het komende fietsseizoen!”

Kun je niet wachten? Neem dan direct contact op met Cyclon voor een afspraak met de brand- en retailspecialist via marketing@cyclon.nl.

Dit artikel is gesponsord door Cyclon.