Maatschappelijk investeerder stopt 750 duizend euro in Roetz Bikes

Maatschappelijk investeerder stopt 750 duizend euro in Roetz Bikes
Foto: Roetz.

Start Foundation Participaties, een organisatie die meer mensen aan werk wil helpen, investeert in Roetz Bikes. Met het geld wordt de productie van het duurzame fietsmerk opgeschroefd en komen er 55 nieuwe banen bij.

Roetz Bikes werd in 2011 opgericht en zet zich sinds het begin in voor een duurzamere productie en eerlijkere arbeidsmarkt. De werkwijze van het fietsmerk sluit aan bij het doel van Start Foundation: werken aan een samenleving waarin duurzaam werk toegankelijk is voor iedereen. De organisatie heeft daarom besloten 750.000 euro bij te dragen aan de groei van het circulaire fietsmerk.

Extra banen

Met de investering van het Eindhovense participatiefonds worden de komende drie jaar 55 extra banen gerealiseerd en negentig mensen begeleid naar een nieuwe baan. Roetz biedt al continu plek aan twintig werknemers die via leer-werktrajecten een mbo-diploma kunnen behalen.

"Roetz investeert, net als Start Foundation, primair in de ontwikkeling van mensen," zegt directeur Joske Paumen van Start Foundation. "En dat doen ze dan ook nog eens met het maken van een duurzaam product. Hoe mooi wil je het hebben!" Volgens Tiemen ter Hoeven, oprichter en directeur van Roetz, stelt de investering het bedrijf in staat om "door te pakken in de groei van onze circulaire en sociale onderneming".

Circulair en sociaal

De fietsabrikant uit Amsterdam begon met het recyclen van oude stadsfietsen en heeft zijn activiteiten uitgebreid met de herfabricage van grote fietsvloten. Het team in de fabriek, de Fair Factory, bestaat voor 90 procent uit mensen die normaal moeilijk aan werk komen. Volgens Roetz kan dankzij een speciaal leerprogramma iedereen naar eigen vermogen bijdragen aan het productieproces en uitgroeien tot een professioneel fietsenmaker.

Elektrische fiets

Het team ontwikkelde afgelopen tijd ook een circulaire elektrische fiets. De Roetz Life E-Bike moet een mensenleven lang meegaan, is modulair opgebouwd en wordt uitgerust met sensoren voor voorspellend onderhoud. Het idee is dat daarmee de reparatietijden geminimaliseerd worden, de onderhoudskosten dalen en de restwaarde zo hoog mogelijk blijft.

"De sterke toename van het gebruik van e-bikes, gekoppeld aan de relatief korte levensduur, vraagt om een duurzaam antwoord," zegt Ter Hoeven. De fiets is volgens hem "circulair koploper" en past in het doel van Roetz om de fietsindustrie "blijvend te veranderen".