In Nederland zijn ruim 1,3 miljoen scooters geregistreerd. Al deze brom- en snorfietsen worden op enig moment afgedankt. Gemiddeld is dat na bijna 14 jaar. “Het is van belang dat deze voertuigen op een verantwoorde manier worden gerecycled en niet in een ongecontroleerd circuit terecht komen”, zegt Martijn van Eikenhorst, voorzitter Scooter Recycling Nederland.
Verantwoorde scooterrecycling
Gevaarlijke stoffen als olie, koelvloeistof en loodaccu’s uit afgedankte scooters moeten op een juiste manier verwerkt worden, zodat ze geen schade toebrengen aan de leefomgeving. “Om ervoor te zorgen dat deze scooters milieuverantwoord worden gerecycled, is SRN opgericht”, zegt Van Eikenhorst. “De kosten voor het inrichten van het recyclingsysteem worden betaald door de Stichting SRN vanuit de recyclingbijdragen die betaald worden door de aangesloten importeurs. Deze recyclingbijdrage wordt betaald bij aanschaf van een nieuwe brom- of snorfiets. Dit is een bedrag van € 6,- inclusief btw dat wordt afgerekend door de aan SRN deelnemende merken.”

‘Sloop in eigen beheer’
SRN biedt een landelijk recyclingsysteem waarin een recyclingprestatie van ruim 80% wordt gerealiseerd op scooters die bij erkende scooterdemontagebedrijven terechtkomen. Desondanks verdwijnen jaarlijks 30.000 afgedankte scooters in het ongecontroleerde circuit via sloop in eigen beheer (SIEB). Van Eikenhorst: “Hiermee is er geen zicht op 2,5 miljoen kilo aan afvalstoffen wat natuurlijk onwenselijk is. In overleg met betrokken brancheorganisaties is contact met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de mogelijkheid te verkennen om de regelgeving aan te passen.”
Pilot scooterbatterijen
Er is in Nederland ook een initiatief om scooterbatterijen op een verantwoorde manier te laten inzamelen en recyclen. Het initiatief voor de inzameling en recycling van scooterbatterijen is genomen door RAI Vereniging en de aangesloten scooterimporteurs. Zij hebben ARN gevraagd, als uitvoeringsorganisatie, om dit inzamelsysteem te organiseren. ARN laat de afgedankte batterijen van deelnemende producenten inzamelen en verwerken en regelt de registratie.
Nieuwe regelgeving op komst
De producent/importeur heeft al de verplichting om de batterijen aan het einde van hun levenscyclus terug te nemen. “Voor afgedankte batterijen moet een wettelijke recyclingdoelstelling behaald worden en hierover moet door de fabrikant/importeur worden gerapporteerd aan de Nederlandse overheid. Nieuwe Europese wetgeving brengt de verplichting van kosteloze inname en een innamedoelstelling met zich mee. Importeurs die nog geen inzamelnetwerk hebben dat aan de voorwaarde van de verplichting voldoet kunnen zich via ARN aanmelden bij het batterijenbeheerplan LMT”, zegt Van Eikenhorst.
Nieuwe deelnemer
Onlangs is ook scooterimporteur Vmoto, aanbieder van elektrische mobiliteitsdiensten, deelnemer geworden om scooterbatterijen op verantwoorde wijze te laten inzamelen en recyclen.
Dit artikel is gesponsord door Scooter Recycling Nederland.