'Winkelier is belangrijkste schakel in verkoop product'  

'Winkelier is belangrijkste schakel in verkoop product'  

"De winkelier is de belangrijkste schakel in de weg van de maker naar de consument", vindt Charles Drapers, directeur van Pointed, het bedrijf achter de Willex-fietstassen en regenkleding. Juist omdat het bij de Tweewieler Awards draait om de winkelier, heeft Pointed zich als partner verbonden aan de komende editie, die gehouden wordt op 6 november in het AFAS Theater in Leusden.

"De winkelier is de beslissingnemer, die bepaalt voor het grootste deel wat de consument koopt", concludeerde een onafhankelijk onderzoeksbureau dat in opdracht van Pointed onderzoek deed naar consumentengedrag. Uit dat onderzoek bleek dat niet de leverancier, niet de groothandel en ook niet de consument bepaalt wat wordt gekocht, maar dat de winkelier daar grotendeels voor verantwoordelijk is.

"Dat begint met te bepalen welke producten hij in de winkel verkoopt, maar ook met de presentatie van de producten en het adviseren van de klant", legt Drapers uit. Daarom is het voor de directeur van het in Hongkong gevestigde fietstassenbedrijf al sinds het ontstaan een bewuste keuze om zich op de winkelier te richten. "We doen geen zaken met de groothandel, maar hebben rechtstreeks contact met de winkelier."

Luisteren naar klant 

Omdat de Tweewieler Awards bij uitstek gericht zijn op de winkelier heeft Pointed zich dit jaar als partner verbonden aan het event. In zijn eigen onderneming hanteert Drapers namelijk dezelfde filosofie als een goede fietswinkel. "We willen de winkelier, onze klant, ontzorgen en ondersteunen. Wat hij wil, staat centraal. Daarom is goed luisteren een absolute noodzaak voor het opbouwen van een goede band met de winkelier."

In de bedrijfsfilosofie van Pointed gaat het in de eerste plaats om een goede relatie met de klant”
— Charles Drapers, directeur van Pointed

Een goede winkelier heeft dezelfde insteek in diens contact met de consument, zegt Drapers. "Die luistert ook goed naar zijn klant. Wat zijn de wensen: welke lengte moet de fiets zijn, welke kleur vindt de klant mooi, is de fiets veilig, enzovoort." Wie het best naar zijn klant luistert, komt het meest in aanmerking voor een Tweewieler Award, vindt hij. 

Verfrissend 

Voor de titel Tweewielerwinkel van het Jaar 2023 is het volgens de fietstassen-specialist noodzakelijk dat alle aspecten in de winkel kloppen. "Word je vriendelijk begroet bij binnenkomst, is er een goede collectie, is de winkel sfeervol ingericht, is er een koffiehoek, is er een testbaan? Er zijn tal van elementen waarop je punten kunt scoren. Maar ontbreekt één van die zaken, dan kelder je naar beneden."

Naast de basiselementen is het onderscheidend vermogen van een fietswinkel essentieel. "Als je kijkt naar de winnaars van de afgelopen jaren, dan hebben al die winkels iets verfrissends. Ze doen vrijwel alles goed en doen er vervolgens ook nog een schepje bovenop." En vervolgens is het zaak dat hoge niveau vast te houden. "Kun je dat niveau ook bereiken als de eigenaar er niet is? Je moet zorgen dat je alle mensen in je bedrijf meekrijgt om het maximale eruit te halen." 

Extra awards 

Dat de komende editie naast de titel Tweewielerwinkel van het Jaar ook awards worden uitgereikt voor Beste Werkgever, Innovatief Ondernemerschap en Klantvriendelijkste Winkel vindt Drapers een belangrijke toevoeging. "Met deze prijzen worden aspecten uitgelicht die in een goede fietswinkel centraal staan. Goed zijn voor je klant is voorwaarde nummer één voor een goede fietswinkel. Maar daar hoort ook goed zijn voor je personeel bij. En innovatief ondernemerschap kan op heel veel gebieden: klantgerichtheid, presentatie, winkelinrichting, service. Het gaat uiteindelijk om je onderscheidend vermogen."  

Aandacht voor fietsaccessoires 

Een van de aspecten die horen bij een goede fietswinkel is volgens Drapers of er voldoende aandacht is voor fietsaccessoires. "Dat is noodzakelijk, want hiermee kun je de fiets compleet maken en de klant extra bedienen. Daarnaast zit hier natuurlijk een veel hogere marge op dan op fietsen."

Over het algemeen zijn er voldoende meters ingeruimd voor accessoires, ziet de directeur. Wel vindt hij dat de presentatie extra aandacht behoeft. "Soms ziet een winkel er om half negen ’s ochtends prima uit, maar is het om vijf uur een chaos. Dan is het wel zaak dat de winkel er de volgende dag weer goed uitziet, ook als er veel verkocht is. Onze vertegenwoordigers kunnen hier een rol in spelen, onder meer door te weten welke producten sneller verkopen."

Ook de database van de stichting Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche (DST) kan winkeliers helpen in het verkrijgen van inzicht in fietsaccessoires. "Dit is een database met 185.000 accessoires waarover tal van gegevens beschikbaar zijn."

Klantvriendelijkste winkel 

Als Drapers met zijn bedrijf zelf een van de drie nieuwe titels zou mogen winnen, dan zou hij gaan voor Klantvriendelijkste Winkel. "Niet dat de andere awards minder waard zijn, maar in de bedrijfsfilosofie van Pointed gaat het in de eerste plaats om een goede relatie met de klant. Ben je bereid om dat extra stapje te zetten of niet? Volgens ons zijn we dat, dus dan zou zo’n prijs een mooie waardering zijn."

Dit artikel is gesponsord door Pointed Willex