Ergonomie voor de fiets is onderschatte factor (wat doet Contec?)

Ergonomie voor de fiets is onderschatte factor (wat doet Contec?)
CONTEC heeft twee jaar geleden de meeste van zijn producten in drie rijstijlcategorieën als onderdeel van een merk-relaunch ingedeeld.

Ergonomie is een enorm onderschatte factor als het op fietsen aankomt. De contactpunten op handen, billen en voeten spelen een grote rol. Het kiezen van de juiste onderdelen en het correct afstellen ervan is van doorslaggevend belang om gezond en symptoomvrij te fietsen. Dat is precies de uitdaging die CONTEC is aangegaan met de herlancering van het merk en de ontwikkeling van het nieuwe G-Link-systeem.

Een goed afgestelde machine loopt het beste, grotendeels onderhoudsvrij en slijtagevast. Zo is het ook met je lichaam en je fiets. Bij onvoldoende aanpassing aan je lichaam ervaar je langdurig ongemak, doofheidsgevoelens en pijn. Afhankelijk van onze rijstijl wordt ons lichaamsgewicht verschillend verdeeld op diverse contactpunten, waardoor de eigenschappen van zadel en handvatten aan speciale eisen moeten voldoen. Om eindgebruikers hier een beter inzicht te kunnen geven, heeft CONTEC twee jaar geleden de meeste van zijn producten in drie rijstijlcategorieën als onderdeel van een merk-relaunch ingedeeld.

Drie rijstijlcategorieën van CONTEC

Relaxed is de rechte houding op een citybike of omafiets, hier bevindt de rug zich in een hoek van 90° ten opzichte van de rijweg.

Active is de licht voorover gebogen houding, bijvoorbeeld op de trekkingfiets. Hier bevindt de rug zich in een hoek van 60° ten opzichte van de rijweg.

Sport is de naar voren gestrekte houding, zoals op MTB of racefiets. Hier bevindt de rug zich in een hoek van 45° of minder ten opzichte van de rijweg.

Wij willen niet langer alleen maar het merk voor fietsfanatiekelingen en monteurs zijn”

“Toen wij over onze nieuwe oriëntatie hebben nagedacht, was vanaf het begin duidelijk dat wij niet langer alleen maar het merk voor fietsfanatiekelingen en monteurs wilden zijn", legt CONTEC-brandmanager René Preuß uit. "Wij willen iedereen de mogelijkheid bieden om zijn fiets individueel voor te bereiden met hoogwaardige fietsonderdelen zonder talloze forums te moeten doorzoeken."

Nieuw en duidelijk design

De nieuwe oriëntatie was niet alleen merkbaar in de corporate identity. Ook producten zoals zadelpennen en handvatten kregen een nieuw en duidelijk design inclusief visuele verklaringen die de consumenten ondersteunen bij het selecteren van de juiste componenten.

G-Link: individuele ergonomie

Na twee jaar ontwikkeling bracht CONTEC het G-Link-ysteem op de markt, bijna tegelijkertijd met de herlancering van hun merk. G-Link is een innovatief systeem dat met ergonomische handvatten en accessoires zoals spiegels of fietsbellen een integrerend compleet assortiment aanbiedt voor het stuur van alle soorten fietsen en e-bikes.

G-Link is een innovatief systeem dat met ergonomische handvatten en accessoires zoals spiegels of fietsbellen een integrerend compleet assortiment aanbiedt.
G-Link is een innovatief systeem dat met ergonomische handvatten en accessoires zoals spiegels of fietsbellen een integrerend compleet assortiment aanbiedt.

Zo werkt G-link

Het G-Link systeem bestaat uit de nieuwe MERGE-handvatten van CONTEC als basis en diverse accessoires met een G-Link-koppelsysteem, die op de handvatten kunnen worden gemonteerd. Alle onderdelen in het G-Link-assortiment hebben een 14-kant spacer, die voor een verbinding tussen de handvatten en het accessoire zorgt. Daardoor komen de toebehoren zoals de fietsbel of stuurafstandsbediening dichter bij de hand, wat ook voor een betere ergonomie zorgt.

De overzichtelijke en opgeruimde cockpit is een ander pluspunt. De positie van het accessoire kan door de 14 kanten aan de spacer worden aangepast, zodat het comfortabel kan worden bereikt vanuit het handvat.

Allemaal een kwestie van grip

De handen dragen een groot deel van het bovenlichaamsgewicht op het stuur. Zenuwbanen kunnen geïrriteerd raken. Een groot nadeel is dat veel fietsers hun polsen te veel buigen of de handvatten verkeerd monteren, wat leidt tot onnatuurlijke belasting en op den duur het fietsplezier vermindert. Voor sturen die te weinig tot middelmatig naar achteren zijn gebogen (backsweep), bieden wing handgrepen ergonomische ondersteuning, door een groter contactoppervlak voorkomen de handvatten dat de polsen, de zenuwen en bloedvaten te sterk gaan knikken. Een juiste montage is belangrijk om de hoek van de pols optimaal te bevorderen.

Een groot nadeel is dat veel fietsers hun polsen te veel buigen of de handvatten verkeerd monteren, wat leidt tot onnatuurlijke belasting en op den duur het fietsplezier vermindert.
Een groot nadeel is dat veel fietsers hun polsen te veel buigen of de handvatten verkeerd monteren, wat leidt tot onnatuurlijke belasting en op den duur het fietsplezier vermindert.

MERGE-handvatten

De MERGE-handvatten zijn verkrijgbaar in verschillende versies en volgen de ergonomische types van CONTEC Sport, Active en Relaxed. Hierdoor kies je snel het juiste handvat voor de juiste zitpositie op de fiets. Het patroon op het gripoppervlak dient als leidraad: het vorkpatroon staat voor mountain (Sport), het golfpatroon voor trekking (Actief) en het lijnenpatroon voor city respectievelijk helemaal glad voor urban (Relaxed).

De handvatten zijn gemaakt van een D3 driecomponenten-matrix met non‐stick rubbercompound, G-Link-spacer en een aluminium sluitring. De MERGE Urban bestaat uit een D2 tweecomponenten-matrix. De handvatten van synthetisch materiaal zijn duurzaam en weerbestendig.

Comfortabel en veilig in de hand

Omdat de fietsers constant in contact staan ​​met de handvatten, moeten ze van de eerste tot de laatste kilometer comfortabel en veilig in de hand liggen. Met de verschillende vormen en materialen dekt het MERGE-assortiment alle inzetmogelijkheden af, zodat de best mogelijke ergonomie aan het stuur wordt geboden voor de bestuurder. De MERGE-handvatten zijn onmiddellijk verkrijgbaar in de vakhandel. De G-Link-accessoires volgen in het voorjaar van 2023.

Dit artikel is gesponsord door Hartje