Pieter Booij van Brinckers: 'We volgen het juiste spoor'

Brinckers komt bij steeds meer tweewielerwinkels op de radar. Na wijziging van de marktstrategie, bijna tweeënhalf jaar geleden, is een stevig fundament neergelegd waarop het merk nu verder bouwt. “We zijn erin geslaagd om Brinckers positief te laten landen bij dealers, de markt neemt dat nu ook waar", aldus directeur Pieter Booij.

“Na de strategiewijziging hebben we ons eerst beziggehouden met de basics, zoals service-versteviging van de organisatie en productontwikkeling. We deden helemaal niets aan marketing. Dat stuk is er pas begin dit jaar bijgekomen. ‘More miles, more smiles’ is nu onze consumentenpropositie. Doordat we altijd het vuur uit onze sloffen rennen – we hebben het intern vaak over ‘we try harder’ – willen we de consument meer plezier bezorgen, samen met onze dealers. Daar hoort een bepaalde beeldtaal bij, met frisse kleuren”, zegt directeur Pieter Booij.

De Brinckers Brisbane met een lage instap in de kleur 'Old Jade'.

“We hebben de nieuwe stijl doorgetrokken naar alle uitingen: een productbrochure met aansprekende modellen, en een complete set van winkelmaterialen, zoals hangers voor aan de fietsen en prijskaarten. Die stellen we beschikbaar aan onze dealers, we maken het hen graag zo gemakkelijk mogelijk”, stelt Booij.

“We hebben de fietsen zelf trouwens ook een opfrisbeurt gegeven met nieuw artwork en frisse kleuren. Hiernaast hebben we de nieuwe modellen uitgerust met onze NFC-scantechnologie, waarmee we exclusief zijn. Het wordt door onze dealers heel goed ontvangen.”

More miles, more smiles is de consumentenpropositie van Brinckers.

Vraag naar Brinckers

Online is Brinckers uitgegroeid tot een van de actievere merken. “We hebben onder andere een levendig Instagram-account met goede, mooie content. Dealers profiteren hiervan, want we maken de posts zo dat ze voor dealers relevant zijn. Los daarvan hebben we veel social advertenties, daarmee targetten we groepen heel gericht. En dat merken dealers inmiddels ook. Daar waar ze voorheen lang moesten ‘lullen’ om een fiets te verkopen, stappen er nu klanten voor onze fietsen de winkel binnen. ‘Heb je die ene e-bike op voorraad?’”

De Brinckers Boston met een lage instap in de kleur 'Grau Weiss'.

Warme douche

Velovak leverde dit jaar het zoveelste bewijs dat Brinckers het juiste spoor volgt. “Daar merkten we opnieuw dat er ontzettend veel positiviteit rond ons merk is ontstaan. ‘Wat hebben jullie een leuk team’, ‘De fietsen rijden heerlijk’, ‘De marketing is lekker fris’, ‘Het maakt niet uit met wie je van Brinckers spreekt, iedereen vertelt hetzelfde verhaal’, ‘Jullie stralen hier op de beurs uit hoe jullie daadwerkelijk zijn’. Velovak was met de lovende kritiek net een warme douche.”

De Brinckers Brisbane GT met een lage instap in de kleur 'Red Matt'.

De vakbeurs was bovendien goed voor de nodige leads. “Er stapten ondernemers op onze stand af die zeiden dat ze ons al een tijdje volgen. Ze vonden het hoog tijd om nu met ons in gesprek te gaan. Met name de consistentie in ons verhaal en het totale pakket spraken hen aan. In de eerste dagen na Velovak zijn meerdere dealers geregistreerd, en zij hebben direct uitgeleverd gekregen. We zijn op een Brinckers-manier begonnen, zonder al te grote verplichtingen. We kijken liever hoe we elkaar kunnen helpen om te groeien.”

Brinckers groeit de komende jaren door, al liggen er geen keiharde doelstellingen. Het merk zoekt gericht dealers die in het netwerk passen. “Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Daarbij moet de stabiliteit overeind blijven. We willen hetgeen we zeggen ook kunnen waarmaken, bestaande dealers moeten in het jaar erop minstens dezelfde behandeling krijgen als nu het geval is. Het fijne is dat er een vast team staat dat in het afgelopen jaar alleen maar is uitgebreid, de vertrouwde gezichten zijn allemaal gebleven. Dat versterkt het Brinckers-gevoel.”

Huisshow

In 2023 trekt Brinckers de huidige lijn door. Op productniveau blijft de comfy-lijn een belangrijke pijler. Voornaamste vernieuwing wordt de toevoeging van een utility-segment.

“Op die manier zorgen we dat onze fietsen nog beter aansluiten bij de huidige trends in mobiliteit”, stelt Booij. Tijdens de huisshow in Aalsmeer worden de vernieuwingen voorgesteld. “Onze salesmanagers maken afspraken met onze dealers. Andere belangstellenden mogen zich aanmelden. We doen alles op afspraak, omdat we de tijd willen nemen.”

Dit artikel is gesponsord door Brinckers.

Dit vind je misschien ook interessant