‘Samen maken we een vuist tegen diefstal’

We zijn trots. Trots omdat we pasgeleden de honderdduizendste ANWB Blijven Fietsen Verzekering hebben afgesloten. En nog trotser omdat we met deze verzekering inclusief track & trace-systeem een stevige vuist maken tegen fietsdiefstal. Het is voor ons de bevestiging om hier, samen met de tweewielerbranche, nóg sterker op in te zetten. Een blog van Joris Smink.

De ANWB Blijven Fietsen Verzekering is al sinds de introductie een aftermarketproduct. De consument kan het bijgeleverde track & trace-systeem op elke fiets laten bevestigen.

Tegelijkertijd zien we dat fabrikanten druk bezig zijn om fietsen connected af te leveren, met standaard ingebouwde track & trace. Dat geïntegreerde systeem is moeilijk te saboteren. Bovendien maakt de verbinding tussen smartphone en motormanagement veel extra, interessante features mogelijk. Zowel voor de consument als voor de dealers.

Ingebouwde zender schrikt af

We zien toekomst voor al deze connected fietsen met track & trace, of het nou urban bikes of bakfietsen zijn. De ingebouwde zender schrikt dieven af.

En als de fiets dan toch wordt gestolen, is de kans groot dat hij snel wordt gelokaliseerd. Vanwege de kracht van de technologie hebben we in eerste instantie met Gazelle, als pilot, een specifiek verzekeringsproduct voor connected fietsen ontwikkeld. Daarbij geven we premiekorting op het diefstalgedeelte van de verzekering. Dat valt te verantwoorden aangezien, zo weten we inmiddels, 90 procent van de fietsen met ingebouwde track & trace wordt teruggevonden. Inmiddels komen er meer van dit soort verzekeringsproducten bij. We hebben pasgeleden een mooie propositie met Stella gelanceerd. Het merk is vastberaden om diefstal een halt toe te roepen.

Generieke verzekering

We kijken nu of we een generieke verzekering kunnen lanceren, eentje die voor alle connected fietsen met track & trace afgesloten kan worden, ongeacht het merk of type fiets. We verwachten hier snel met meer informatie over te komen. Als de technologie ons in staat stelt om de problematiek aan te pakken, dan moeten we hier met z’n allen toch slim gebruik van maken?

Joris Smink, salesmanager Tweewieler bij de ANWB.

Dit artikel is gesponsord door ANWB.