World of Bikes is gehuisvest in Barendrecht. Nadat vorig jaar het exterieur een gloednieuw World of Bikes-jasje kreeg aangemeten, volgde begin dit jaar het interieur. De uitstraling daarvan werd afgestemd op het fietsgevoel van buiten naar binnen halen. Hierbij werden de indeling en routing geoptimaliseerd.
Buitengevoel naar binnen
Het interieur van de winkel is in twee maanden compleet verbouwd. Yvette Wesdorp, visueel adviseur bij Dynamo Retail Group, heeft samen met Winfred Piek, die het logistieke gedeelte voor zijn rekening nam, de gehele verbouwing begeleid. Arno Grund, vestigingsmanager van World of Bikes: “We zijn echt trots op het resultaat. We krijgen veel complimenten van klanten over de ruimere winkel en de aangenamere beleving tijdens het winkelen. Onze klanten hebben het idee dat de winkel groter is geworden. Dat komt door de gewijzigde indeling: de fiets staat nu echt centraal. We hebben geen verschillende shop-in-shops waarbij je verschillende merkhuisstijlen ziet. Daardoor krijg je eenheid en rust in de winkel. We hebben veel natuurlijke materialen gebruikt. Zo halen we het buitengevoel naar binnen. Mensen ervaren dat als heel prettig.”
Samenwerking
Van Aggele: “Voor onze ondernemers van Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ organiseren we succesvol zaken als centrale inkoop, centraal betalen en marketing, zodat we nog beter zichtbaar zijn bij de consument. World of Bikes stelt de samenwerkende omliggende formulewinkels in staat om de klant nog beter en sneller te bedienen. Met World of Bikes hebben we een internationale, formule-overstijgende naam en een sterke focus op de regio. In deze winkel kunnen we op elke vraag van consumenten ‘ja’ antwoorden en kunnen we alle fietsen van onze contractleveranciers laten zien. Door de merken breed neer te zetten, spelen we in op de experiencerol voor de merken.” In een straal van 25 kilometer rond World of Bikes, goed voor 2,5 miljoen consumenten, zijn ruim dertig formuleondernemers gevestigd. Het streven is dat zij op allerlei manieren profiteren van World of Bikes.
“Neem bijvoorbeeld een bakfiets: als je er vijf van in je winkel hebt, dan staat de vloer vaak al goed vol. Wij kunnen ze hier prima kwijt. De Bike Totaal- en Profile-winkel kan de klant naar World of Bikes sturen voor een proefrit. Bevalt de fiets, dan regelen we de koop en krijgt de ondernemer zijn marge. De consument kan kiezen waar de fiets wordt uitgeleverd: bij World of Bikes of bij de Bike Totaal of Profile winkel op de hoek”, zegt vestigingsmanager Arno Grund. “Omgekeerd werkt het dus ook.”
Online ambities
Ook de online ambities voor World of Bikes liggen niet stil, ook om het concept verder uit te bouwen. “Voor Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ is een nieuwe webshop gelanceerd. Hierop bouwen we verder voor World of Bikes. Worldofbikes.nl wordt direct een landelijke webshop. Dus alle formulewinkels die dat willen, kunnen meedoen met de webshop. De webshop zal de regiofunctie van World of Bikes Barendrecht nog beter laten functioneren, door alle formulewinkels in de webshop te integreren als verkooppunt.”
Van Aggele: “Dit sluit aan bij de uitkomst van een eerder BOVAG-onderzoek. Daaruit bleek dat consumenten hun fiets het liefst binnen een straal van tien kilometer ophalen en laten onderhouden. Met ons concept kan dat natuurlijk prima, dat is een van de krachten. We combineren de knowhow en specialiteit van de vakhandel met een dekkend, regionaal netwerk, een centrale voorraad en verregaande service. Consumenten kunnen fietsen naar hartenlust testen en uitproberen en hem na aankoop lokaal laten onderhouden.”
Om World of Bikes een zo optimaal mogelijke versterking te laten zijn, koos DRG bewust voor overname van een bestaande zaak. “We wilden niet zomaar een nieuwe winkel neerzetten, want dan bestaat de kans dat je de markt verstoort. Dan trek je klanten naar je toe uit de bestaande markt en dat willen we niet. Op deze locatie was er al een klantenkring en heb je de schaalgrootte om alle merken goed te presenteren. Alle ingrediënten om van het concept een succes te maken”, stelt Van Aggele.
Meedenken over de koers
In de aanloop zijn de meer dan dertig omliggende Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ ondernemers betrokken bij de plannen. Zij denken mee over de koers die World of Bikes vaart. Twee keer per jaar worden zij uitgenodigd voor een update. Van Aggele: “Dan bespreken we het beleid en de cijfers. Vanuit de ondernemers die participeren is ook een bestuur gevormd. Daarmee bespreken we de dagelijkse gang van zaken.”
World of Bikes biedt - naast traffic- en leadgeneratie - voor de omliggende tweewielerzaken veel kansen. De grote winkel biedt voldoende ruimte voor presentaties, kennissessies, verkooptrainingen en workshops van merken, fabrikanten en toeleveranciers. Technische opleiding is een belangrijk thema voor World of Bikes. “We kampen allemaal met personeelstekorten, iedereen zoekt monteurs. Omdat we hier meer schaalgrootte hebben, kunnen we gemakkelijker mensen opleiden. Zij stromen door naar onze werkplaats en die van omliggende formulewinkels.”
DRG heeft de ambitie om binnen nu en een aantal jaar meer winkels met een regiofunctie te openen. “We willen uiteindelijk een landelijk dekkend netwerk met World of Bikes. Het liefst doen we dat op korte termijn, maar we willen de locatie in Barendracht eerst goed opzetten. Leerpunten en inzichten die we hier opdoen, nemen we mee bij de uitrol op andere locaties.”
Oog voor de zakelijke markt
Het concept van World of Bikes is volgens DRG ook een ideale manier om de zakelijke markt te benaderen en bedienen. Van Aggele: “De vraag naar fietsen vanuit de zakelijke markt is groot. En zeker in Barendrecht en omgeving is de zakelijke markt ontzettend sterk. Bedrijven die inzetten op duurzame mobiliteit, of fietsen nodig hebben voor het bedrijfsproces, kunnen gemakkelijk een beroep doen op World of Bikes. Door het netwerk van formuleondernemers kunnen werknemers lokaal, in eigen dorp aankloppen voor service en onderhoud.”
Dit artikel is gesponsord door Dynamo Retail Group.