Forse groei voor 2moso; drie nieuwe merken

Forse groei voor 2moso; drie nieuwe merken

Coronacrisis of niet, 2moso houdt de vaart er onverminderd in. De distributeur van onder meer Wahoo is contractleverancier van Dynamo Retail Group geworden en heeft het merkportfolio uitgebreid met Speedplay, Megmeister en AfterShokz. Deze stap gaat gepaard met versterking van het team voor nog betere ondersteuning.

Afgelopen zomer is 2moso contract-leverancier van Dynamo Retail Group geworden. De fietscomputers van Wahoo maken sindsdien deel uit van het marketingassortiment voor de formulewinkels. “Dynamo Retail Group zocht hiervoor een stabiele partner en kwam bij ons terecht”, zegt Job Pijpers van 2moso. “We zitten natuurlijk al bij diverse van hun leden in Nederland en België, daar werken we prettig mee samen. Voor een aantal partijen was het echter een obstakel om zaken met ons te doen, omdat we nog geen contractleverancier waren. Nu ontvangen zij ons met open armen. ‘Fijn dat we jullie producten nu kunnen opnemen’, klinkt het dan.”

Extra balans in klantenmix

De samenwerking brengt extra balans in de klantenmix. “Ons speerpunt is altijd dat we een goede verhouding willen tussen retail en online", vertelt Job Pijpers. "Dynamo Retail Group heeft ruim achthonderdvijftig leden, we komen dus met meer fysieke zaken in contact. Niet dat dat allemaal klanten worden, maar er zitten wel veel zaken met een race- en offroadsegment tussen. Zeker in België is dat het geval. We bieden hen markstabiele producten met een goede tot zeer goede marge. De marketing daarvan is eigenlijk al gedaan. Moesten we drie jaar geleden nog uitleggen wat Wahoo deed; nu kent iedereen ons.”

Sinds we contractleverancier zijn geworden, zitten al onze producten en merken in de kassasystemen”

Andere producten van Wahoo en de overige merken die het bedrijf distribueert zijn eveneens te bestellen. Dat biedt gemak en voordeel voor alle leden van Dynamo Retail Group. Pijpers: “Sinds we contractleverancier zijn geworden, zitten al onze producten en merken in de kassasystemen en telt de omzet over al onze merken mee in de bonusstructuur. Je kunt je voorstellen dat een smarttrainer van Wahoo voor nog meer voordeel zorgt dan alleen een fietscomputer.”

2moso doet er het nodige aan om de samenwerking met Dynamo Retail Group te optimaliseren. “De samenwerking tussen ons verloopt heel natuurlijk. Dynamo Retail Group heeft haar regiomanagers. Wij hebben ervoor gekozen om een dedicated accountmanager aan te nemen, dat is Casper Vijftigschild. Hij is er dus alleen voor de leden van Dynamo Retail Group. Samen met de regiomanagers heeft hij een scan gemaakt: welke van de winkels passen bij 2moso? Hij belt dus niet lukraak aan, maar kijkt vooraf heel goed welke zaken baat kunnen hebben bij onze producten.”

Drie nieuwe merken

2moso en haar merken maken een forse groei door in de Benelux. Alleen Wahoo al heeft inmiddels verspreid over de 3 landen 110 verkooppunten waar een permanente testopstelling met trainers staat. Daarbovenop komen nog de reguliere Wahoo-dealers. Pijpers verwacht dat door kruisbestuiving met nieuw toegevoegde merken het aantal dealers verder zal groeien. “We hebben Speedplay erbij gekregen. Daardoor kom je bij winkels die Wahoo nog niet voeren, maar met hun profiel wel interesse in het merk hebben. Andersom kunnen we de pedalen van Speedplay zo ook bij onze Wahoo-klanten onder de aandacht brengen. We maken een vliegende start met Speedplay.”

Megmeister

De afgelopen periode heeft 2moso ook de (onder)kleding van Megmeister in de portefeuille opgenomen. “Om dezelfde reden zijn we ook hier heel blij mee. Megmeister, opgezet door Jos Ruiterman, een Nederlandse Brit met veel kennis van stoffen, biedt een high-end product met een goede kwaliteit en doordachte technologie. Ook dit product past heel goed bij de klanten die we al bedienen, de eerste dealers zijn er echt superblij mee. Er komt voor 2021 een heel nieuwe collectie. We beginnen snel met de pre-sales, zodat dealers de producten in het seizoen op tijd geleverd krijgen. Tegelijkertijd bouwen we het merk op onze eigen manier op met ambassadeurs. En met veel tests.”

AfterShokz

‘Bone conducting’ headsets.

De jongste telg van de 2moso-familie is AfterShokz, een merk dat aan de weg timmert met ‘bone conducting’ headsets. Gebruikers hebben tijdens het sporten geen doppen in de oren; bij AfterShokz zitten deze er net voor. Geluid komt via de jukbeenderen binnen, de oren vangen zo ook omgevingsgeluid op. “Na een eerste ontmoeting, drie jaar geleden, heeft AfterShokz dit jaar opnieuw contact met ons gezocht. Reden is dat we een sterk marktportfolio in de fiets- en hardloopbranche hebben. We beginnen nu met de exclusieve distributie van de Open Move, het nieuwste model. In de loop van 2021 gaan we de gehele collectie voeren.”

Support op afstand en afspraak

De groeiontwikkelingen van 2moso vragen eveneens om aanpassingen achter de schermen. Vorig jaar heeft de distributeur in Maassluis een nieuw pand in gebruik genomen. Inmiddels is het team uitgebreid naar 24 fte. Zowel de buiten- als de binnendienst (RMA-afdeling) is versterkt, in het magazijn zijn er extra handen. Een ervaren supply chain-manager optimaliseert nu de logistieke dienstverlening van 2moso. “Er staat een heel sterk team, echt een eenheid. Het is niet ‘wij van sales en zij van marketing’, nee, we doen het echt samen om klanten zo goed mogelijk te helpen.”

Digitalisering

Ook qua digitalisering zijn er de nodige slagen gemaakt. “Er zijn verbeteringen in de website doorgevoerd: de klant heeft goed zicht op verwachte leverdata. Alle backorders en factuurhistorie zijn binnenkort online te vinden. De B2B-omgeving voorziet in steeds meer belangrijke data voor klanten. Tegelijkertijd zijn we pas gestart met live-uitzendingen voor dealers. Vanuit onze showroom, waar we alle producten hebben staan, bieden we presentaties. Het is een extra informatiekanaal; handig in coronatijd”, zegt Pijpers.

We merken bij klanten de behoefte aan één-op-één-gesprekken ”

De digitale informatievoorziening betekent niet dat de zes buitendienstmedewerkers niet meer op pad zijn. “We merken bij klanten de behoefte aan één-op-één-gesprekken. Deze blijven we voortzetten, allemaal op afspraak en met inachtneming van de coronabeperkingen. We moeten voorzichtig zijn, hebben met zijn allen een verantwoordelijkheid. Maar de winkels willen en moeten ook door met hun business. We merken dat deze contactenmomenten op afspraak zeer op prijs worden gesteld.”

Dit artikel is gesponsord door 2moso.