'Een moderne fietstechnicus is bijna een elektrotechnicus'

'Een moderne fietstechnicus is bijna een elektrotechnicus'

Bike Totaal Koelewijn heeft drie vestigingen en twaalf medewerkers. Met het oog op de toekomst investeren Larry Koelewijn en zijn compagnons in structurele training en opleiding voor het voltallige team.

Hoe kijken jullie terug op het afgelopen seizoen?

“Na een korte coronadip barstte de drukte los. Klanten kochten massaal nieuwe fietsen die we allemaal moesten afleveren. Op hetzelfde moment kwam er veel uitgesteld onderhoud- en reparatiewerk los. Het was bizar druk. Normaal gesproken streven we naar een doorlooptijd van 24 uur voor elk werkplaatsbezoek. Nu liep dat soms op tot twee weken. Iedereen moest extra hard lopen om het werk af te krijgen.”

Wie is Larry?

Naam: Larry Koelewijn
Leeftijd: 44 jaar
Bedrijf: Bike Totaal Koelewijn
Opleiding: Fietstechnicus

Welke gevolgen heeft piekdrukte op het dagelijkse werk?

“Toen het extreem druk werd, zette iedereen de schouders eronder. Begin van het jaar, vlak voor corona, zijn er twee nieuwe verkoopadviseurs gestart en we begeleiden ook leerlingen. Voor hen was dit jaar helemaal een snelkookpan. Ze moesten in korte tijd veel leren en dat hebben ze alle drie goed opgepakt. We hebben ons best gedaan om tijd vrij te maken voor begeleiding. Ook als er veel werk ligt, moet je daar niet op bezuinigen, vind ik.”

Wat betekent nieuwe fietstechniek voor het fietsbedrijf?

“Door de populariteit van e-bikes is een moderne fietstechnicus bijna een elektrotechnicus geworden. Ook verkopers moeten steeds meer weten over alle verschillende typen fietsen en fietstechnieken. Wij hebben het getroffen met onze vakmensen. Van jong tot oud, ze zijn flexibel en bewegen mee met de nieuwe techniek. Ze nemen zelf het initiatief om verder te leren. Daar hebben we echt geluk mee.”

Communicatie

Duidelijker communiceren en nieuwe talenten ontdekken? De OOMT-adviseurs werkgeverschap helpen je hier graag bij. Meer weten? Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl.

Hoe gaan jullie om met opleidingen en training voor de lange termijn?

“Een onderdeel van ons strategische personeelsbeleid is een persoonlijk opleidingsplan voor iedere medewerker. We kijken welke nieuwe technische trends en ontwikkelingen er aan komen en wat dat voor ons betekent. Vanuit deze ontwikkelingen bepalen we welke nieuwe kennis en vaardigheden we nodig hebben, en wie dat binnen het team het beste kan oppakken. We sparren regelmatig met een OOMT Adviseur Werkgeverschap en we organiseren jaarlijks een teamtraining. Structureel investeren in training en opleiding kost tijd en geld, maar daar krijg je trouwe en goed opgeleide medewerkers voor terug.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.