“In totaal werken bij ons 25 mensen, onze bedrijfsleiders hebben vroeger dicht bij mij gewerkt. Zij weten hoe ik het graag zie en dit kunnen zij overbrengen op andere medewerkers. Onze lijnen zijn kort en we vangen op tijd signalen op”, aldus John Vermeulen.
Bezoek aan iedere winkel
Zelf bezoekt hij iedere winkel één keer in de week. Voor de onderlinge communicatie maken ze bij Vermeulen gebruik van verschillende groeps-apps, zoals voor monteurs, bedrijfsleiders en voor doorleveringen. “De verantwoordelijkheid van de winkels ligt bij de bedrijfsleiders, zij hebben hiervoor de nodige zelfstandigheid. Daarbij werken we met een winstdeling, waardoor zij ook kunnen werken alsof het hun eigen winkel is. Gelukkig kan ik dingen makkelijk uit handen geven.”
Het artikel loopt door na de foto.
Rol verkopers is veranderd
Hij ziet dat de rol van verkopers in de afgelopen jaren veranderd is. “Tegenwoordig heeft iedere klant zich vooraf georiënteerd op internet, maar tijdens een gesprek doen ze alsof ze van niets weten. Dat vraagt om een ander gesprek van onze verkopers.” Omdat de grote winkels een regiofunctie hebben, komen veel mensen informatie halen. “Die geven we graag, maar we stellen nu een paar slimme vragen waardoor we sneller te weten komen of deze mensen potentiële klanten zijn. Dat is een ander verkoopgesprek.”
Weinig verloop van personeel
Vermeulen heeft naar eigen zeggen weinig verloop van personeel. “We hebben veel opgebouwd met ons personeel in de loop der jaren. Toen we opnieuw begonnen in Geldrop, woonde een monteur in Maastricht. Hij wilde graag bij ons komen werken en had blijkbaar geen hekel aan autorijden. Ook werken we nauw samen met Bikeflex, die achter onze winkel een opleidingscentrum heeft.”
Bijspringen bij drukte
“Door de grootte van onze winkels proberen we het personeel van de werkplaats en van de winkel zoveel mogelijk gescheiden te houden. Behalve bij drukte of tekorten, dan springen ze bij. In filialen wordt te vaak geroepen dat er te weinig mensen aanwezig zijn. Maar dat is vaak alleen een momentopname, je kunt daar geen extra personeelslid voor rond laten lopen”, vindt Vermeulen.
Waardering voor personeelsleden
Personeelsleden zijn belangrijke ambassadeurs bij werving van nieuwe medewerkers”
Hij vindt zijn personeelsleden belangrijke ambassadeurs bij werving van nieuwe medewerkers. “We ontvangen geregeld open sollicitaties, dat is in deze tijd wel bijzonder.” Hij denkt dat dit komt omdat ze proberen één team te vormen, door samen te werken en door de waardering. “We maken altijd op tijd de salarissen over, hebben duidelijke afspraken over overuren en gaan nog wel eens samen weg. Laatst hebben we met het team een Escape room gedaan, samen met OOMT.”
Tip voor collega’s
Heeft Vermeulen tenslotte nog een tip voor collega’s? “Ik heb zelf altijd coaches om mij heen gehad. Het is nuttig om soms te klankborden, even één of twee uur te gaan zitten. Daarvan krijg je verfrissende ideeën.”
Praktische tips en adviezen in gratis webinar
Wilt u praktische en bijzonder waardevolle tips en adviezen hoe u om kunt gaan met het tekort aan personeel en het vasthouden van uw mensen?
Kijk hier het webinar met John Vermeulen terug
Partner: OOMT