'Pak je klant in met boter en suiker' en nog 19 ondernemer-tips

'Pak je klant in met boter en suiker' en nog 19 ondernemer-tips

Hoe vind en houd je personeel? Hoe bind je de klant aan je bedrijf? Hoe houd je meer over in je zaak? Tijdens het jaarcongres van BOVAG Fietsbedrijven met als thema 'De vent in de tent' gaven vier specialisten elk vijf tips waar je als tweewielerbedrijf direct je voordeel mee kunnen doen. Tip 1: Pak je klanten in met boter en suiker. Daarna kun je ze 'uitkleden'.

Ruim 200 belangstellenden uit de sector kwamen afgelopen maandag 11 februari naar het jaarcongres van BOVAG Fietsbedrijven in Maarssen. Centraal thema van het congres was de kracht van het fietsbedrijf, oftewel ‘de vent in de tent’. Na het plenaire deel werden er in kleinere groepen praktische workshops gegeven over rendement, personeel en gastvrijheid.

Gastvrijheidsgoeroe Meneer Reimers – samen met topkok Herman den Blijker bekend van de succesvolle TV-serie Herrie in de Druiventros – sloot het congres af met waardevolle eyeopeners op het gebied van gastheerschap en praktische tips voor ondernemers.

5 tips om meer over te houden in je zaak

Daan Luijkx van H&L Accountants gaf een workshop met als thema ‘Meer overhouden in je zaak’. Dit zijn de tips die hij heeft voor tweewielerbedrijven:

  1. Werk met minder merken.
  2. Stem de voorraad af op de verkoop.
  3. Ruim zo min mogelijk op.
  4. Minimaliseer garantie-afhandelingen.
  5. Geef zo min mogelijk korting.

5 tips voor het vinden, binden en boeien van personeel

Ellen Hiep en Jet Thole van OOMT gaven in hun workshop praktische tips aan ondernemers met betrekking tot het ‘Vinden, binden en boeien van personeel’. Dit zijn de tips:

  1. Goed personeel dat werkt met plezier en trots is de beste reclame voor nieuwe medewerkers.
  2. Gebruik uw hele netwerk om te werven: klanten, relaties en vooral medewerkers (zij zijn de beste ambassadeurs).
  3. Praat met uw medewerkers. Niet alleen tussendoor, maar plan het gesprek ook in de agenda. En vraag dan ook feedback van ze.
  4. Kijk vooruit! Bedenk wat u wilt met uw bedrijf en betrek medewerkers bij uw plannen. Ze weten meer dan u denkt!
  5. Schakel kosteloos een OOMT-coach in of kijk op www.oomt.nl.

5 tips om de klant zich koning te laten voelen

Frank Heijneman van Gast is Koning verzorgde een workshop waarin hij tweewielerbedrijven leerde hoe je klanten het gevoel kunt geven dat ze koning zijn binnen je bedrijf. De tips van Frank:

  1. Begroet de klant direct bij binnenkomst.
  2. Verleen service, hiermee creëer je onderscheidend vermogen.
  3. Stel je dienstbaar op naar de klant.
  4. Zorg voor een gunfactor.
  5. Zorg voor een goede aftersales/afscheid.

TOEGIFT: 5 tips van gastvrijheidsgoeroe Willem Reimers

Willem Reimers was slotspreker op het jaarcongres. Hij vertelde de aanwezige tweewielerbedrijven gastvrijheid aan de hand van diverse voorbeelden uit zijn eigen loopbaan als directeur van diverse hotels. Daarnaast deelde hij zijn ervaringen als klant bij de plaatselijke fietsenwinkel.

  1. Wees beleefd tegen klanten: zeg ‘dag meneer’ of ‘dag mevrouw’ als iemand uw bedrijf binnenstapt.
  2. Zorg dat u en uw medewerkers herkenbaar zijn in de zaak aan hun (bedrijfs)kleding.
  3. Als u mensen de smaak geeft, kopen ze het wel. Laat klanten die met een slechte fiets binnenkomen voor een reparatie eens een middag proefrijden op een mooie en goede fiets.
  4. Mobiele telefoons en computerschermen zijn de grootste killers van gastvrijheid. Probeer gebruik ervan in de buurt van de klant te vermijden.
  5. Behandel uw klanten als gast. ‘Pak ze in met boter en suiker’, dan kunt u ze daarna ‘uitkleden’.

In de fotoplayer hieronder vindt u enkele foto's van het Jaarcongres.