artikel

‘Investeren in duurzame inzetbaarheid maakt branche aantrekkelijker’

Ondernemen 163

Minder instroom van vakmensen aan de voorkant. Meer uitstroom van vakmensen aan de achterkant. Alle technische branches trekken aan fietstechnici en ook andere tweewielerbedrijven zijn geduchte concurrenten op de arbeidsmarkt. “Investeren in duurzame inzetbaarheid maakt de tweewielerbranche aantrekkelijker voor nieuwe en bestaande medewerkers”, zegt secretaris Arnoud Koedijk van OOMT.

‘Investeren in duurzame inzetbaarheid maakt branche aantrekkelijker’
Arnoud Koedijk: “De meeste mensen vinden meer werkplezier belangrijker dan meer verdienen”.

Kortgeleden lanceerde OOMT de nieuwe campagne `Fluitend naar je werk’. De campagne voor de mobiliteitsbranche gaat over duurzame inzetbaarheid. Een breed begrip, vertelt Arnoud Koedijk. “Duurzame inzetbaarheid gaat over werkplezier en over investeren in jezelf, maar ook over hoe je gezond oud wordt in je werk. Dat zijn belangrijke onderwerpen nu iedereen langer moet doorwerken en de arbeidsmarkt krap is.”

Doel campagne: ondernemers en medewerkers in gesprek

Met ‘Fluitend naar je werk’ wil OOMT bereiken dat ondernemers en medewerkers met elkaar in gesprek gaan. “In de meeste technische bedrijven wordt veel gepraat over het werk. Niet over de toekomstvisie van de ondernemer of de groeiambities van medewerkers. Als je daar wel met elkaar over praat, leer je dus van elkaar. Zo kun je samen betere resultaten bereiken.”

Anders werken

Gebrek aan werkplezier en waardering zijn belangrijke redenen voor groeiende uitstroom en krimpende instroom. “Medewerkers stappen voor paar tientjes per maand extra salaris over naar een andere werkgever”, merkt Koedijk op. “Zo’n overstap draait meestal niet om geld, maar om andere dingen.”

Ten opzichte van andere sectoren loopt de mobiliteitsbranche niet voorop met nieuwe manieren van werken. In andere branches zijn flexibele werktijden en deeltijdwerken heel normaal. In een tweewielerbedrijf met een werkplaats is dat niet altijd eenvoudig te organiseren. Volgens Koedijk is het vooral een kwestie van kijken wat wél kan. “Investeren in parttime werken, loopbaanontwikkeling en gezond werken in een veilige omgeving. Dit zijn kansen waarmee de tweewielerbranche zichzelf aantrekkelijker maakt voor nieuwe en reeds in de branche werkzame vakmensen.”

Heldere toekomstvisie ondernemen

OOMT ondersteunt de tweewielerbranche met coaching, advisering en workshops op het gebied van talentontwikkeling en gastvrijheid. Koedijk: “OOMT stimuleert goed werkgeverschap. Dat werkt twee kanten op. Het vraagt om een heldere toekomstvisie van de ondernemer. Wat zijn mijn sterke punten? Wil ik specialiseren in e-bikes of sportfietsen of is een brede winkel met een ruim assortiment voor mijn situatie de beste keuze? Waar wil ik heen en wat heb ik daar voor nodig? De volgende stap is dat bespreken met medewerkers. Ik wil die kant op, hoe zien jullie dat en hoe komen we daar met elkaar?”

Eigen verantwoordelijkheid

Medewerkers zijn meer dan een productie-eenheid, benadrukt Koedijk nog maar eens. “In succesvolle bedrijven hebben medewerkers eigen verantwoordelijkheid en krijgen ze de kans om hun talenten te gebruiken voor hun dagelijkse werk. Dat vergroot het werkplezier en verstevigt de band tussen bedrijf en medewerker.” De OOMT loopbaancoaches helpen bedrijven daar handen en voeten aan te geven. “Duurzame inzetbaarheid is echt niet ingewikkeld. Met de praktische tips en adviezen van de OOMT loopbaancoaches kan iedereen in de tweewielerbranche er mee aan de slag.”

Duurzame inzetbaarheid: van talentworkshop tot coaching

Omgaan met veranderingen in je bedrijf of in je werk. Ontdekken welke (verborgen) talenten je in huis hebt. Weten hoe je scoort met gastvrijheid. Leermeester of Leermaster worden. OOMT staat voor iedereen in de mobiliteitsbranche klaar met adviezen en oplossingen. Van loopbaancoaching tot workshops, met de ondersteuning van OOMT maak je jezelf en jouw bedrijf klaar voor de toekomst. Lees meer over de campagne ‘Fluitend naar je werk’.

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Reageer op dit artikel