Gesponsord

ENRA zet vol in op samenwerking met dealers

ENRA zet vol in op samenwerking met dealers

ENRA verlegt haar focus naar Nederland en Duitsland en investeert fors in digitale vernieuwing om dealers beter te ondersteunen. Vanaf januari 2026 stopt de fietsverzekeraar met het aanbieden van nieuwe verzekeringen in België, vanwege hoge investeringskosten en veranderende wetgeving.

Door deze strategische keuze kan ENRA zich volledig richten op haar kernmarkten, waar nauwe samenwerking met rijwielhandelaren centraal staat. Het bedrijf werkt aan een vernieuwd IT-landschap, een verbeterde website en eenvoudigere schadeafhandeling. Met als doel processen te stroomlijnen, het werk van de dealer makkelijker maken en klanttevredenheid te verhogen. “Het distributiekanaal van de dealer is en blijft onze kracht”, benadrukt directeur Miranda de Bruin.

Focus op Nederland en Duitsland

Miranda de Bruin, directeur van ENRA.
Miranda de Bruin, directeur van ENRA.

Vanaf januari 2026 stopt ENRA met het aanbieden van nieuwe verzekeringen in België. Volgens De Bruin vraagt groei in België om forse investeringen, terwijl een wetsvoorstel de premiegrens verlaagt. “Dat maakt het minder aantrekkelijk om daar actief te blijven. Daarom kiezen we voor focus op Nederland en Duitsland. Nederland blijft het zwaartepunt, maar ook Duitsland blijft belangrijk. De groei vlakt in Duitsland af door economische omstandigheden, maar er is nog steeds een lichte stijging. We gaan het IT-landschap verzelfstandigen, zodat de Duitse organisatie onafhankelijker kan opereren en beter inspeelt op lokale marktontwikkelingen. Deze aanpak biedt ruimte voor gerichte samenwerking met dealers en leasepartners.”

Gemak voor dealers

In Nederland wil ENRA vooral de basis op orde brengen. “We staan voor een grote IT-vernieuwing. Daarna kunnen we innovaties doorvoeren, met als doel het werk van de dealer makkelijker maken en de klanttevredenheid verhogen”, benadrukt De Bruin.

ENRA betrekt dealers actief bij vernieuwingen.
ENRA betrekt dealers actief bij vernieuwingen.

Voor dealers betekent dit onder meer een vernieuwde website, eenvoudigere schadeafhandeling en een grotere rol voor reviews. “Goede reviews op platforms zoals Trustpilot helpen niet alleen ons, maar ook de dealer”, licht ze toe.

Daarnaast betrekt ENRA dealers actief bij vernieuwingen via een klankbordgroep. “Zo zorgen we dat nieuwe oplossingen direct aansluiten bij de praktijk. Wij geloven in de kracht van persoonlijk advies en service. Dat onderscheidt ons in een digitale wereld.”

Innovatie en diefstalpreventie

Hoewel 2026 vooral in het teken staat van optimalisatie, kijkt ENRA verder vooruit. Het bedrijf werkt aan oplossingen voor diefstalpreventie en opsporing, mogelijk al in 2027. Ook onderzoekt het team nieuwe producten voor trends zoals cargofietsen en connected bikes.

Samen sterker in een uitdagende markt

De fietsbranche kampt met dalende verkoopcijfers en een tekort aan technisch personeel. Toch blijft ENRA optimistisch. “We hopen op herstel van de markt en gunnen dealers goede marges én voldoende vakmensen. Samen bouwen we aan een sterke positie in een dynamische markt”, besluit De Bruin. “Voor 2026 wensen wij de branche een jaar vol groei, innovatie en samenwerking.”

Dit artikel is gesponsord door ENRA.