Nieuwe remsystemen van SRAM onderhouden? Dit is wat je moet weten

Nieuwe remsystemen van SRAM onderhouden? Dit is wat je moet weten
Met de basis bleed kit SRAM voor mineraal olie, kun je alle reparatie en onderhoudswerkzaamheden aan de nieuwe Maven, Motive en DB remmen uitvoeren. Foto's: David Thörig.

DOT of mineraal? Het blijft opletten wanneer je een hydraulisch remsysteem repareert of onderhoudt. DOT verwisselen met mineraal of andersom leidt onherroepelijk tot schade aan het remsysteem. Nu SRAM een nieuwe serie remsystemen heeft die op mineraalolie werkt, heeft dit ook gevolgen voor het gebruikte gereedschap.

Tot 2022 werkte elk remsysteem van SRAM met DOT-remvloeistof, maar de nieuwe Maven, Motive, DB-modellen voor mtb en heavy-duty gebruik werken allemaal op mineraalolie. Met de DB8 gaf SRAM destijds al een signaal af dat een op mineraalolie werkende remsystemen tot de mogelijkheden behoorde en nu verandert er plots heel veel. Modeljaar 2025 lijkt het jaar van de grote verandering te zijn. Alle modellen met een remgreep voor flat bar werken nu op mineraalolie. Bij de eerste kennismaking met deze nieuwe remmen, zullen de werkzaamheden vooral bestaan uit het afstellen en controleren van de remmen tijdens het rijklaar maken. Niet meteen de handelingen waarbij je moet opletten, of je DOT-remvloeistof of mineraalolie moet gaan gebruiken. Onderhoud en reparaties volgen echter snel, want het gebruik waarvoor deze remmen zijn ontworpen is op zijn zachts gezegd intensief!

Gelukkig heeft SRAM al het benodigde gereedschap hiervoor beschikbaar en ook de bijbehorende instructies zijn makkelijk te vinden. Om te voorkomen dat je in de praktijk een vergissing kan maken tussen de systemen die met DOT werken en de systemen die op mineraal werken, heeft SRAM de bleed-gereedschappen voor mineraal een paar unieke kenmerken meegegeven. De zuigers van de spuiten, de o-ringen op de bleedadapterslangen en het geanodiseerde deel van de bleeding-edge-adapter zijn groen in plaats van de combinatie zwart, transparant en rood, die we bij de SRAM bleedkit voor DOT remvloeistof zien. Door de groen gekleurde details kan je de SRAM bleedkit voor mineraal makkelijk onderscheiden van de bleedkit voor DOT, maar in de basis is de set samengesteld uit dezelfde gereedschappen. Althans zo lijkt het, want om een aantal delen van het gereedschap, DOT remvloeistof of mineraalolie bestendig te maken, moet er voor andere materialen gekozen worden. De handeling van het vullen en ontluchten van een DOT of mineraal-systeem is in principe hetzelfde. Voor alle zekerheid heeft SRAM daarom de nieuwe bleedadapter aansluitingen voor mineraal voorzien van een andere schroefdraad, dan die voor de DOT systemen wordt gebruikt. Onderlinge uitwisselen van gereedschap en type remsysteem kan zo niet meer gebeuren.

Maxima mineraalolie

Een heel interessant technisch kenmerk van de nieuwe Maven, Motive en DB-remmen zijn de speciale seals die SRAM gebruikt. Deze onderdelen van het remsysteem, moeten onder alle omstandigheden constant blijven presteren en gezien de geringe afmetingen van dit onderdeel is dat een behoorlijke uitdaging voor de constructeur. De seals zorgen ervoor dat de vloeistof en de druk in het systeem blijft en er geen invloeden van buitenaf in het systeem kunnen komen. Het maken van een nauwkeurige afdichting is al een opgave, maar als deze dan ook nog eens continu de bewegingen van een zuiger moet volgen, dan praat je echt over precisie.

Waar je ook rekening mee moet houden in het ontwerp, is dat de temperatuur tijdens het gebruik behoorlijk kan variëren. De verschillen in temperatuur mogen geen invloed hebben op de werking van de seals. Met al deze factoren in gedachten heeft SRAM alle details bestudeerd en zijn ze voor de ontwikkeling van de seals een samenwerking aangegaan met Maxima Racing oils. De mineraalolie van dit merk zorgt er samen met het speciale ontwerp van de seals voor, dat de wrijving onder alle omstandigheden minimaal is. Door de optimale combinatie van seal en mineraalolie te kiezen, wordt ook de service interval gunstiger. Mineraalolie heeft ten opzichte van DOT-remvloeistof al de fijne eigenschap dat het niet hygroscopisch is en daardoor minder vaak ververst hoeft te worden. Voor de nieuwe remmen in combinatie met de mineraalolie van Maxima geeft SRAM aan de olie na een of twee jaar ververst dient te worden.

SRAM Ultimate Piston Spreader

Naast al het nieuwe gereedschap voor de Maven, Motive en DB remmen, heeft SRAM nog een heel handig gereedschap ontwikkeld. De pistonspreader is geschikt om de remzuigers terug in de zuigerboringen te kunnen drukken. Natuurlijk kan dit ook veilig met een stevige kunststof bandenlichter, maar met dit gereedschap wordt de kans op beschadigen van de zuigers volledig gereduceerd. Bovendien hoef je door de slimme werking van dit gereedschap geen kantelbewegingen te maken, waardoor de zuigers veel gelijkmatiger terug in de boring gedrukt worden.

Tijdens gebruik ontdek je dat het gereedschap zichzelf niet uit de remklauw drukt. Een lip aan één kant van de wig steunt keurig op de remklauw, waardoor het gereedschap in positie blijft. Het vergroten van de wigconstructie doe je door aan een gekartelde bedieningsknop te draaien. In deze knop kan tevens een inbussleutel van vijf mm geplaatst worden, waardoor de handeling nog sneller en met minder kracht uitgevoerd kan worden. Op het moment dat je met Ultimate Piston Spreader de zuigers volledig terug hebt gedrukt, volgt meteen de tweede functie van dit gereedschap. Mocht je het remsysteem opnieuw moeten bleeden, dan functioneert dit gereedschap als bleedblock. Zoeken naar een passende blokje is zo niet meer nodig.

Zuigers masseren?

In het programma van SRAM staat sinds kort nog een nieuw gereedschap, waarbij de naam misschien wat vraagtekens oproept. Want waar gebruik je nu een piston massage spacer voor? Veel handelingen en benamingen die we gebruiken in de werkplaats, laten zich soms wat moeilijk vertalen, maar een ervaren monteur zal direct begrijpen waar het om gaat. Dit gereedschap gebruik je op het moment dat je constateert dat beide zuigers niet synchroon bewegen.

Bij het controleren van de werking van een schijfremsysteem zie je zo nu en dan dat de zuigers in de remklauw zich niet gelijkmatig verplaatsen. De eerste stap die je moet zetten, is het verwijderen van de remblokken om zo de binnenkant van de remklauw inclusief de randen van de remzuigers goed schoon te kunnen maken. Dan volgt de stap waarvoor de disc brake massage spacer nodig is. Nadat je het remblok bevestiging boutje hebt teruggeplaatst, klik je daar de 3,7 mm dikke disc brake massage spacer op vast. De ruimte tussen de beide zuigers in de remklauw wordt nu begrensd door de spacer waarna je de zuigers naar buiten kan drukken, zonder dat ze te ver uit de boringen komen. Met een kunststof bandenlichter druk je vervolgens de zuigers weer voorzichtig terug in de remklauw. Deze handeling moet je enkele keren herhalen om de wrijving tussen de beide zuigers weer gelijk te krijgen. Zo “masseer” je de zuigers en seals dus, om een gelijkmatige verplaatsing van beide zuigers te realiseren.

Een hydraulisch systeem is in principe zelfstellend, maar na verloop van tijd kan het voorkomen dat één van de zuigers meer wrijving gaat ondervinden. Belangrijk is ook om na het masseren van de zuigers, te controleren of de remklauw goed uitgelijnd is ten opzichte van de remschijf. De afstand tussen de zuiger en de remschijf moet aan beide zijden gelijk zijn en evenwijdig. Wanneer alles goed staat afgesteld en er na het masseren nog geen gelijkmatige verplaatsing van de zuigers plaats vindt, dan kan dit het volgende betekenen. Het hydraulisch systeem moet opnieuw gevuld en ontlucht worden, of het is een indicatie dat de remklauw, zuigers en seals beschadigd zijn.