De negatieve berichten rond Accell blijven maar komen. Vertrekkende medewerkers, reorganisaties en tegenvallende cijfers volgen elkaar in rap tempo op. Waar het bedrijf jarenlang symbool stond voor groei, innovatie en vertrouwen in de Nederlandse fietsindustrie, stapelen de tegenvallende ontwikkelingen zich de laatste tijd op.
Daarbovenop kwam het besluit om De Fietser te sluiten – jarenlang hét vertrouwde ontmoetingspunt voor consumenten en retailers in Ede. Kort daarna volgde het nieuws dat de fabriek in Heerenveen dichtgaat. Een besluit dat hard aankomt, vooral bij de vele mensen die er nu werken of in het verleden gewerkt hebben. Voor hen staat de fabriek symbool voor vakmanschap, kwaliteit en trots. Generaties lang werd daar gewerkt aan fietsen van merken die wereldwijd naam hebben gemaakt. Begrijpelijk dat het verlies van deze productieplek niet alleen economisch, maar ook emotioneel zwaar weegt. Wat dit betekent voor klassieke merken als Batavus, Sparta en KOGA is onzeker. Voor velen staan deze namen nog altijd symbool voor kwaliteit, innovatie en trots op de Nederlandse fiets. De hamvraag is of consumenten en retailers datzelfde vertrouwen en diezelfde loyaliteit zullen behouden nu de productie deels naar het buitenland verschuift en de wortels in Nederland minder zichtbaar worden.
Vanuit zakelijk oogpunt valt te begrijpen dat Accell tot ingrijpende maatregelen moest komen. De afgelopen jaren waren moeilijk, met tegenvallende resultaten en een steeds uitdagender markt. Kostenbesparingen waren onvermijdelijk, en in een land waar de loonkosten hoog zijn en het personeelstekort steeds nijpender wordt, is het lastig om de productie draaiende te houden. In dat licht is de keuze om activiteiten naar het buitenland te verplaatsen logisch. Toch blijft er een spanningsveld bestaan tussen zakelijke noodzaak en emotionele waarde.
Het is te hopen dat Accell erin slaagt de balans te bewaren: kosten reduceren zonder dat de kracht en reputatie van zijn merken worden uitgehold. Want als de binding met consumenten, retailers en medewerkers te veel verzwakt, kan de schade groter zijn dan de beoogde besparing. De komende tijd zal duidelijk worden of de merken hun positie weten te behouden en of de trots op de Nederlandse fiets overeind blijft, ondanks de storm die nu door de organisatie waait.