De samenwerking tussen het autoservicebedrijf en de sportwinkelketen begint met een pilot bij de vestiging van KwikFit aan de Overtoom. Klanten van Decathlon kunnen daar voortaan terecht voor onderhoud en reparatie van hun (elektrische) fietsen. De winkelketen heeft drie locaties in de hoofdstad, waarvan twee met een eigen werkplaats voor fietsreparaties, maar die werkplaatsen liggen buiten het centrum. Dankzij de pilot kan Decathlon toch diensten leveren aan klanten midden in de stad.
Mogelijke landelijke uitrol
Beide bedrijven willen ook onderzoeken hoeveel vraag er is naar fietsreparaties en welke werkzaamheden het meest voorkomen. Ze bekijken verder hoe ze onderhoud en reparatie efficiënter kunnen inpassen in hun manier van werken. Als de pilot succesvol verloopt, willen KwikFit en Decathlon de samenwerking uitbreiden naar alle zestien e-bikeservicepunten van KwikFit in Nederland.
Volgens Harold Kappers van KwikFit sluit de samenwerking aan bij de ambitie van het bedrijf om zijn netwerk voor e-bikediensten te versterken: "Deze samenwerking is een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding en versterking van ons partnernetwerk voor e-bikeservice en reparatie. Door de grote hoeveelheid Decathlon-fietsen in Amsterdam kunnen we met deze samenwerking een flink aantal potentiële nieuwe klanten bereiken en hen snel weer op weg helpen, met ambitie voor uitbreiding naar heel Nederland. Zo worden we steeds meer een gevestigde naam voor snel en betrouwbaar onderhoud aan e-bikes, waar KwikFit bij autobezitters al jaren om bekend staat."
'Ambitie om dit groot neer te zetten'
Nico Werkman, commercieel verantwoordelijke voor reparatie bij Decathlon, benadrukt dat de uitbreiding van het servicenetwerk in Amsterdam inspeelt op de wens van klanten om reparaties dichter bij huis te laten uitvoeren: "Wij vinden het belangrijk om onze klanten een zo goed mogelijke aftersalesservice te bieden en ons servicenetwerk in het centrum van steden uit te breiden. Hoewel onze werkplaatsen in Amsterdam al goede service leveren, zien we dat klanten reparaties liever dichter bij huis laten uitvoeren. Door Kwikfit toe te voegen als partner aan ons reparatienetwerk, komen wij weer een stapje dichter bij onze klanten. Dit zorgt ervoor dat eigenaren van e-bikes sneller en gemakkelijker geholpen worden."
"Daarnaast is KwikFit een bekende speler in de automotive sector en het is mooi om te zien dat zij openstaan om samen met ons de markt van e-bikereparaties verder te ontdekken. Door kleinschalig te starten kunnen beide partijen leren en ontwikkelen, terwijl we tegelijkertijd de capaciteit en ambitie hebben om dit groot neer te zetten."
Afspraak maken
Decathlon fietsbezitters kunnen, zoals ze gewend zijn, een afspraak maken voor onderhoud en reparatie via de website van Decathlon. Daarnaast hebben ze nu ook de mogelijkheid om een afspraak in te plannen bij de KwikFit-vestiging aan de Overtoom.