Omzet en verkoop fietsen in 2024 licht gedaald, aandeel vakhandel groeit

Omzet en verkoop fietsen in 2024 licht gedaald, aandeel vakhandel groeit
Foto Shutterstock
Update: Extra cijfers en context toegevoegd

De Nederlandse fietsbranche kende in 2024 een stabiel jaar, met een lichte daling in verkoopaantallen en omzet. In totaal werden 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7 procent minder dan in 2023.

De totale omzet kwam uit op 1,55 miljard euro (-4 procent). Het aandeel van de vakhandel in de verkoop van fietsen steeg behoorlijk, in aantallen van 61 naar 69 en in omzet van 69 naar 82 procent van de verkoop.

Deze groei in de vakhandel is vooral te danken aan de verkoop van e-bikes, die veelal via fietsenwinkels verkocht worden. E-bikes blijven het meest dominante segment binnen de markt: 48 procent van alle nieuw verkochte fietsen in 2024 was elektrisch, goed voor 72 procent van de totale fietsomzet. De gemiddelde prijs van een e-bike steeg met 5 procent naar 2.719 euro (bij de vakhandel 2.782 euro), terwijl het aantal verkochte e-bikes licht daalde.

De cijfers komen uit onderzoek van RAI Vereniging en BOVAG. Voor het eerst zijn ook fatbikes meegenomen in de statistieken. Deze categorie blijkt inmiddels goed te zijn voor 13 procent van het totaal aantal verkochte e-bikes, met 111.033 exemplaren.

Daarentegen blijft de verkoop van speed pedelecs afnemen: in 2024 werden er 3.189 verkocht, een daling van 20 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2020, het topjaar, waren dat er nog 4.705. Volgens Remco Tekstra, secretaris van de RAI Vereniging, komt dit door het ontbreken van een fiscale stimulans en de plek op de weg waardoor rijders zich niet comfortabel voelen.

Minder verkoop fietsen online

De online verkoop van fietsen nam af met 7 procent naar een omzet van 204 miljoen euro, een daling van 14 procent. De gemiddelde prijs van een online gekochte fiets kwam uit op 1.233 euro, 7 procent minder dan in 2023.

De cijfers werden gepresenteerd tijdens de uitreiking van de Fiets Awards 2025, waarmee RAI Vereniging de innovatiekracht van de fietsbranche onder de aandacht brengt. Voorzitter Paul Vreeburg gaf bij de presentatie aan dat de fietsmarkt de afgelopen tien jaar een sterke groei doormaakte, met een piek tijdens de coronajaren. Sindsdien neemt de verkoop geleidelijk af. "Aanvankelijk waren er leveringsproblemen, maar daarna maakten consumenten even pas op de plaats na de COVID-piek. Dit zorgt ervoor dat voorraden bij leveranciers en retailers langer blijven liggen. We verwachten echter dat de markt in de loop van dit jaar weer in balans komt."

Bij de Fiets Awards wonnen ABUS en Busch+Müller een Fiets Innovatie Award. De Cabby van Gazelle werd verkozen tot Cargobike van het Jaar, Batavus maakte de Fiets van het Jaar en de KOGA E-F3 6.0 werd bekroond met de belangrijkste prijs: E-bike van het Jaar.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler