Dankzij de toenemende vraag naar powermeters zijn met name deze voor Rotor een belangrijke categorie. “We zitten al standaard op fietsen van veel A-merken. De komende tijd komen daar grote fietsfabrikanten bij”, zegt Anton Nijhuis, managing director Benelux. “Merken monteren in de fabriek op een steeds groter deel van hun modellen een powermeter. Sommige doen dat op fietsen met prijspunten vanaf 6.000 euro, andere hebben dat niveau inmiddels verlaagd naar 5.000 of 4.000 euro.”
Compleet assortiment
Met fietsen die standaard een Rotor-product hebben, ontstaat er als vanzelf een vervangingsmarkt. Op dit moment manifesteert de fabrikant zich echter nog vooral sterk in de aftermarket. Ze biedt een compleet assortiment met verschillende typen meetsystemen: in de spider, in de as en op de crankarm. Er is keuze tussen enkel- en dubbelzijdige meting en zowel voor racefietsen, gravelbikes als mountainbikes is er aanbod op alle prijsniveaus, van entry level tot premium.
Modulaire technologie
“Dat we sterk in de aftermarket vertegenwoordigd zijn, komt mede door de modulariteit van onze technologie. De crankarmen, kettingbladen, spider en as – alle onderdelen van het crankstel zijn uitwisselbaar en afzonderlijk te vervangen. Stel dat een consument ooit een fiets met Shimano-crankstel (XTR 9100, XT 8100 of SLX 7100, red.) heeft gekocht en nu een upgrade met een powermeter wenst, dan is het eenvoudig om een spider van Rotor met vermogensmeting te monteren.”
Voordeel van ovaal blad
De modulariteit maakt ook een ander bekend product interessanter: Q-Rings, het ovale kettingblad. “Voorheen riepen we altijd dat je Q-Rings eens moest proberen om het comfort en de performance te ervaren. Je gevoel was doorslaggevend. In combinatie met vermogensmeting kun je de efficiëntie nu meetbaar maken. Je wisselt naar een ovaal blad en kiest bijvoorbeeld voor een spider-based meter. Je krijgt inzichtelijk wat het verschil is tussen een rond en ovaal kettingblad.”
2InPower SL: de benchmark
De nieuwste powermeter is de 2InPower SL. Die zit geïntegreerd in het crankstel en registreert data van elk been afzonderlijk. Aan de hand van deze tweezijdige vermogensmeting is het gemakkelijker om de traptechniek te verfijnen. “Als retailer verkoop je een premium product dat zich voor alle fietsen leent en de benchmark is voor dubbelzijdige meetsystemen, kijkend naar gewicht (crankarmen met meter: 530 gram, red.) en prijs. Er is weliswaar een concurrent met een iets lichter systeem, maar dat is twee keer zo duur.”
Brede matenrange
Wat Rotor verder helpt is de ruime keuze in cranks, zowel van carbon als aluminium. Die laatste zijn hol voor een laag gewicht, maar hebben wel een gesloten profiel voor meer stijfheid. “We bieden een brede range aan maten. Met name voor bikefitters zijn de kortere cranks ideaal. Je hoeft geen concessies te doen als blijkt dat iemand kortere nodig heeft. De kortste cranklengte is 150 millimeter. Bij de 2InPower SL hebben we ook 155 millimeter, een lengte die minder gebruikelijk is”, zegt Nijhuis.
Momenteel zijn de cranks er in drie prijsniveaus: het meer premium, Aldhu Carbon (vernoemd naar Alpe d’Huez, de ‘Nederlandse berg’), Aldhu en Vegast. Tijdens Eurobike wordt de nieuwe Vegast-lijn (vernoemd naar Veleta, Galibier en Stelvio) voor OEM-partijen gelanceerd. Die komt later beschikbaar voor retailers.
Meer zichtbaarheid
Met een compleet, hoogwaardig portfolio streeft Rotor naar meer zichtbaarheid, op alle niveaus. Het Experience Center Programma moet meer aandacht op de winkelvloer genereren. Winkelmedewerkers worden hierbij getraind zodat ze alle technische ins en outs kunnen delen met consumenten. Momenteel zijn er vijftien Experience Centers in Nederland. Het streven is om dat volgend jaar te verdubbelen.
Tweede punt voor meer zichtbaarheid is de stap naar de UCI WorldTour. Het bedrijf voert momenteel gesprekken met ploegen en hoopt vanaf volgend jaar met zijn producten op het hoogste niveau van de wielersport actief te zijn. Nijhuis: “We ondersteunen al diverse andere teams en daarnaast veel triatleten, onder wie Anne Haug, maar willen ook graag naar de WorldTour. Je creëert hiermee een reason to believe, daar geloof ik sterk in.”
Dit artikel is gesponsord door Rotor.