Extra support in uitdagende tijden: 'Samenwerking met ANWB heeft meerwaarde'

Extra support in uitdagende tijden: 'Samenwerking met ANWB heeft meerwaarde'

Fietsvakhandelaren beleven geen gemakkelijke tijden. De ANWB, 's lands grootste ledenorganisatie, ontzorgt hen en probeert op allerlei manieren meerwaarde te bieden, onder meer met maatschappelijke initiatieven. "We zijn veel meer dan een verzekeraar."

“Er is ontzettend veel gaande in de tweewielerbranche, voor fietsenzaken zijn het uitdagende tijden. De verkopen staan onder druk, en de marges ook. Dat brengt onzekerheden met zich mee. De ANWB biedt juist zekerheden waarop de ondernemer kan vertrouwen. Zo kan hij zich focussen op de zaken die echt belangrijk zijn”, zegt Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB.

Helpen+

In de eerste plaats maakt de ANWB het eenvoudig om in de winkel een fietsverzekering te sluiten. “En de ondernemer kan erop rekenen dat de klant goed wordt geholpen bij fietsschade, -pech en -diefstal. In ons DNA zit ‘helpen+’, zoals we dat intern noemen. Als we helpen, doen we niet wat we moeten, maar wat we kunnen betekenen voor consumenten. Helpen+ is typerend en uniek voor onze ledenorganisatie. De goede ondersteuning straalt uiteindelijk positief af op de winkels.”

In ons DNA zit ‘helpen+’, zoals we dat intern noemen.”
— Joris Smink

Meer gebruik van de fiets

Veel retailers zijn dit seizoen bezorgd over de verkoop. De ANWB probeert de sales een impuls te geven, onder meer door fietsgebruik te stimuleren. “Onze doelstelling is dat er zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de fiets, en dat op een veilige manier. De overheid betrekt de ANWB regelmatig bij vraagstukken, onder meer als het gaat om de inrichting van fietsinfrastructuur. Meer gebruik van de fiets en een grotere verkeersveiligheid zijn vanzelfsprekend voordelig voor fietsenzaken.”

Profijt bij verkoop

De ANWB draagt ook bij aan verkoop middels de ANWB E-bikevergelijker. Dealers kunnen daar hun actuele voorraad ontsluiten. Het online platform trekt een miljoenenpubliek, dus hebben dealers hiermee een extra etalage.

Een ander hulpmiddel is het Local Store Marketingsysteem (LSM), waar dealers op één plaats alle relevante informatie over ANWB-producten vinden; in een paar klikken kunnen ze onder meer gepersonaliseerde social posts en posters ontwikkelen, bijvoorbeeld omtrent themadagen en landelijke ANWB-campagnes. “Door het eigen logo en dat van de ANWB in dezelfde uiting te combineren, profiteert de ondernemer maximaal van onze bekendheid”, zegt Smink.

Meeliften met initiatieven

De ANWB betrekt dealers regelmatig bij haar maatschappelijke initiatieven. Denk aan de promotie van helmgebruik op de Dag van de Fietshelm, maar ook aan de Fietsverlichtingsactie die jaarlijks in het najaar terugkeert. “Dealers kunnen hierbij aanhaken om zichtbaarheid in het verkeer te stimuleren en de fietsveiligheid te bevorderen. De actie verschilt per jaar. We deelden al eens tagpakketten en glow-in-the-darkposters uit.”

Het ANWB Kinderfietsenplan is nog een voorbeeld; de ANWB zamelt gebruikte fietsen in, knapt ze op en geeft ze aan kinderen die geen eigen fiets hebben, omdat het gezin daar geen geld voor heeft. “Onze dealers kunnen een officieel inruilpunt worden”, zegt Smink. “We hebben te maken met veel enthousiaste ondernemers. Laatst doneerde één van hen liefst honderd fietsen die hij niet meer gebruikte.”

Dit artikel is gesponsord door ANWB