Van Dijck Mobility kondigt vernieuwd bedrijfsmodel aan

Van Dijck Mobility kondigt vernieuwd bedrijfsmodel aan

Het Nederlandse fietsenmerk Van Dijck heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk het nieuws gehaald met zijn geavanceerde e-bike technologieën. Om beter in te spelen op veranderende marktomstandigheden heeft het bedrijf onlangs zijn bedrijfsmodel vernieuwd en tevens de naam veranderd in Van Dijck Mobility.

Bij het Nederlandse merk Van Dijck denk je onvermijdelijk aan het moederbedrijf Timyo. Samen hebben ze de afgelopen jaren een naam in de branche ontwikkeld die synoniem staat voor strakke ontwerpen en geavanceerde technologie en die het vertrouwen heeft gewonnen van dealers in de hele Benelux.

“Onze reis nam echter een onverwachte wending toen we technische problemen tegenkwamen die betrekking hadden op een aantal van onze belangrijkste e-bike onderdelen, wat zorgde voor onrust bij onszelf en onze dealers”, vertelt Van Dijcks operationeel directeur Hans van den Bogaart. “Daarom hebben we besloten een grootschalige herstructurering door te voeren, die leidt tot een volledige herziening van ons bedrijfsmodel.” Hij verwijst naar de nieuw opgerichte bv Van Dijck Mobility.

Deze herstructurering was om meerdere redenen voor ons een logische vervolgstap.”
— Hans van den Bogaart

In tegenstelling tot zijn voorganger fungeert Van Dijck Mobility niet meer als distributeur en magazijn voor verschillende merken, maar opereert ze nu als volledig onafhankelijk fietsbedrijf dat zich richt op de verkoop van de Van Dijck e-bike modellen en after-sales ondersteuning aan zijn dealers. Om deze reden verhuisde het bedrijf naar een nieuwe locatie in Roosendaal, zonder assemblagefabriek maar wel met verkoopkantoor en een beperkte opslagcapaciteit. 

“Deze herstructurering was om meerdere redenen voor ons een logische vervolgstap”, legt Van den Bogaart uit. “Ten eerste was het belangrijk dat we een betere controle hadden over onze supply chain. Ten tweede wilden we flexibeler zijn, zodat we effectiever kunnen reageren op lastige situaties zoals omgaan met de huidige schommelingen in de vraag en met restpartijen.” Hij geeft aan dat het nieuwe bedrijf een veel gezondere kostenstructuur heeft.

Investeringen zorgen voor extra momentum

Een investering van het Duitse bedrijf Linemart heeft geresulteerd in extra momentum voorhet vernieuwde bedrijfsmodel. Het zorgt voor financiële zekerheid voor de komende jaren, stelt Van den Bogaart: “Linemart deelt onze visie op de toekomst van stedelijk transport. Bovendien bevestigt deze investering dat Van Dijck de goede kant op gaat. Het biedt ons én onze partners een hoge mate van zekerheid.”

Van Dijck Mobility werkt momenteel met zo’n 250 dealers in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. “Voor de partners zullen de veranderingen minimaal zijn”, verzekert de operationeel directeur. “De enige verandering is dat nieuwe fietsen rechtstreeks van onze productielocatie in Litouwen naar de winkels worden verzonden, wat de levertijden kan verlengen, maar we zijn dit snel aan het verbeteren. Daarnaast blijven we after-sales ondersteuning bieden, inclusief reserveonderdelen, vanuit ons hoofdkantoor in Roosendaal.”

Samen met zijn team heeft Van den Bogaart ambities voor de doorstart van Van Dijck Mobility, wat mede blijkt uit plannen om producten in juli te presenteren op de Eurobike show in Frankfurt. “Een hoogtepunt zal ongetwijfeld het nieuwe model zijn, de Triton Hypershift: een strakke stads-e-bike met onze innovatieve Kreutzer-motor en automatische hypershift-transmissietechnologie die tot 110 Nm kan overbruggen”, aldus Van den Bogaart, verwijzend naar een van hun stijlvol ontworpen e-bikes die perfect aansluiten bij de smaak en voorkeuren van vandaag. De visie voor de toekomst is helder: met de doorstart als zelfstandig bedrijf wil Van Dijck Mobility een stevige stempel drukken op de e-bike industrie.

Dit artikel is gesponsord door Van Dijck Mobility.