ANWB: 'Tweewieler Awards een boost om puntjes op de i te zetten'

ANWB: 'Tweewieler Awards een boost om puntjes op de i te zetten'
Joris Smink: "Deze award is een inspiratie voor andere ondernemers."

De ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche gaan razendsnel. Als hoofdsponsor van de Tweewieler Awards stimuleert ANWB de fietsretail om daarop in te spelen en zo met de tijd mee te gaan. Op die manier blijven tweewielerzaken van grote toegevoegde waarde.

“We zijn al een aantal jaar hoofdsponsor. Natuurlijk doen we dat omdat we veel samenwerkingen hebben met bedrijven in het tweewielkanaal, onder andere op het vlak van fietsverzekeringen en -lease”, zegt Joris Smink, salesmanager tweewiel bij ANWB.

“Daarnaast zijn we een consumentenorganisatie met meer dan vijf miljoen leden. En die hebben vrijwel allemaal een fiets, sommigen meer dan één. We vinden het belangrijk dat zij, en eigenlijk alle Nederlanders, een kwalitatief goede fiets kunnen kopen die bij hen past. En dat ze ergens terecht kunnen voor professioneel onderhoud. Zeker in deze tijd met moderne e-bikes en technologieën is dat relevant.

De Tweewieler Awards stimuleren ondernemers om te verbeteren, ze verhogen de kwaliteit van hun dienstverlening. Voor de vakhandelaren zelf is dat ook belangrijk, als zij hun rol in de fietsbranche willen behouden. Zij bieden zo tegenwicht aan ontwikkelingen die gaande zijn in de branche, kijk bijvoorbeeld naar de automotive die zich inmengt. Dat gaat heel hard. Het zijn innovatieve bedrijven die klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan en efficiënte processen hanteren. Hoe meer zij excelleren, hoe meer de traditionele vakhandel wordt gedwongen om te bewegen.” 

Puntjes op de i 

Elk jaar weer zetten tweewielerzaken, mede dankzij de Tweewieler Awards, daadwerkelijk kleine en grote stappen vooruit, onder andere qua winkelinrichting, dienstverlening en bedrijfsprocessen, merkt Smink. “De uitreiking van de Tweewieler Awards is een jaarlijks terugkerend event dat ondernemers triggert om zich nog meer op de kaart te zetten dan ze al stonden. De kwaliteit is al heel hoog, maar de awards zijn toch elke keer een boost om de puntjes op de i te zetten. Voor sommigen zijn ze een spiegel: hoe doe ik het eigenlijk? Wat kan nog beter?”  

Voor sommigen zijn de Awards een spiegel: Hoe doe ik het eigenlijk? Wat kan nog beter?”
— Joris Smink, salesmanager tweewiel bij ANWB

De nieuwe awards voor Beste Werkgever, Innovatief Ondernemerschap en Klantvriendelijkste Winkel zijn volgens Smink een extra prikkel om de lat hoger te leggen. “Over het belang van goed werkgeverschap: je kunt de beste producten in de mooiste winkel aanbieden. Dan haal je misschien een fantastisch resultaat, financieel én in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar. Maar zonder voldoende gekwalificeerd, gelukkig personeel houd je dat niet vol. Je medewerkers zorgen voor tevreden klanten en daarmee voor een stabiele, gezonde bedrijfsvoering. De award voor Beste Werkgever stimuleert de ondernemer om kritisch naar het personeelsbeleid te kijken. Een goed personeelsbeleid omvat veel meer dan elke maand een salaris overmaken.” 

Innoveren 

De award voor Innovatief Ondernemerschap helpt de branche te vernieuwen, iets wat volgens Smink noodzakelijk is. “Je moet inspelen op innovatieve ontwikkelingen, dat is van cruciaal belang om de veeleisende consument te blijven bedienen. Zij zijn elders een hoge servicegraad gewend en verwachten die ook in de fietsbranche. Als ondernemer kun je inspiratie opdoen bij andere branches. Kijk bijvoorbeeld naar online schoenenwinkels; je maakt een foto van je voet en dankzij augmented reality krijg je de juiste maat, plus een voorstelling van hoe de schoen er bij jou uitziet. Het is een kwestie van inspelen op nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld een fietsenwinkel die zich gaat richten op het refurbishen van tweedehands e-bikes: duurzaam maar ook innovatief. Deze award is een inspiratie voor andere ondernemers.” 

Positie vakhandel 

De ANWB doet er ook van alles aan om de positie van de vakhandel te versterken. Onder meer met het hoofdsponsorschap van de Tweewieler Awards en verkooptrainingen. “We helpen ondernemers om klanten het juiste advies te kunnen geven bij het afsluiten van een verzekering en fietslease. Het gaat ons niet zozeer om de verkoop; we willen dat consumenten goed en eerlijk advies krijgen.”

Ook ondersteunend zijn de maatschappelijke campagnes waarop retailers op een laagdrempelige manier kunnen inhaken. “De vakhandel kan bijvoorbeeld inleverpunt worden van het ANWB Kinderfietsenplan. In 2022 zijn er met dit plan bijna 8.000 fietsen verzameld voor kinderen die anders geen fiets kunnen kopen. Ze kunnen ook helpen Nederland veiliger te maken door mee te doen aan de ANWB Fietsverlichtingsactie.”

Daarnaast heeft de ANWB haar E-bike Vergelijker waar retailers hun actuele voorraad kunnen ontsluiten. “De ANWB E-bike Vergelijker trekt jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers en is in feite een extra etalage. Een consument die zijn ideale e-bike heeft gevonden, ziet namelijk bij welke lokale retailer die te koop is en kan met een druk op de knop een proefrit plannen. Zo helpen we ondernemers het bereik te vergroten.” 

Dit artikel is gesponsord door ANWB