Laka: 'Ideaal verlengstuk van high-end fietsretailer'

Laka: 'Ideaal verlengstuk van high-end fietsretailer'
Joost Klarenbeek, Partnership Manager van Laka zit graag zelf ook op de fiets.

Via high end tweewielerspeciaalzaken sluit Laka steeds meer schade- en diefstalverzekeringen af. De collectieve fietsverzekeraar uit Amsterdam wekt de interesse van speciaalzaken. Niet alleen vanwege de aantrekkelijke propositie, maar ook door gemak, zoals de nieuwe koppeling met CycleSoftware.

Het verzekeringsproduct van Laka is sinds twee jaar in Nederland afsluitbaar en is uitermate geschikt voor fietsers met een mountainbike, racefiets of gravelbike. “We zijn een verzekeraar voor consumenten voor wie de fiets een kostbaar, emotioneel bezit is. Vaak is dat het geval bij mensen met een dure racefiets of mountainbike. Maar ook bij degenen met een high end e-bike of bakfiets”, zegt Joost Klarenbeek, partnership manager bij Laka in Nederland. 

Geen zwaar kettingslot

Richting consumenten heeft Laka een interessant verhaal. Sportievelingen hoeven bijvoorbeeld geen zwaar kettingslot op hun vederlichte racefiets mee te nemen. “Wij zeggen: ga je na een lange training ergens koffie drinken, zet je fiets dan op een plek waar je hem altijd kunt zien.” De fiets is ook verzekerd bij gebruik in wedstrijden en tijdens transport. Laka werkt niet met een eigen risico en schrijft ook niet af. “Word je gravelbike na drie jaar gestolen of is je fiets total loss, dan dekken we de nieuwwaarde.”

Collectief model

Laka werkt met een collectief verzekeringsmodel. Dat houdt in dat de maandelijkse premie afhangt van de totale schadelast. “Dat klinkt exotisch, zo’n variërende premie, maar is het niet, want met een grotere poule aan verzekerden is er juist veel stabiliteit. Daarbij stellen we vooraf een maximaal premiebedrag vast.” Verzekerden hebben de flexibiliteit om de verzekerde fietswaarde na verloop van tijd aan te passen of om de verzekering een tijdje te pauzeren. “Bijvoorbeeld als je ’s winters niet buiten rijdt.”

Laka's fietsverzekering is ook geschikt voor de fanatieke racefietser.
Laka's fietsverzekering is ook geschikt voor de fanatieke racefietser.

Interessant voor retail

De opbouw en voorwaarden maken het verzekeringsproduct aantrekkelijk voor consumenten. Voor de retail heeft de propositie dan weer interessante commerciële componenten. De speciaalzaak krijgt commissie per afgesloten verzekering en kan daarnaast zijn omzet verhogen met reparaties. Laka vereist geen exclusiviteit. “Voor elke klantgroep die in je winkel komt, kun je zo een passende verzekering aanbieden”, zegt Klarenbeek.

Snelle afhandeling

Typerend voor Laka is de snelle afwikkeling van schade- en diefstalgevallen. Laka werkt niet met schade-experts en vertrouwt op de expertise van de retailer. “Bij fietsschade stuurt de retailer ons het schaderapport toe. Dan geven wij akkoord en betalen we de schade na reparatie direct uit. We zijn er niet om het proces te vertragen. Bovenal snappen we heel goed het belang van de consument: die wil na een ongeluk snel terug op de fiets.”

Passend bij topsegment

In alles matcht Laka’s product met high end speciaalzaken. “Zit je in het topsegment, dan heb je te maken met emotionele business. Daar hoort hoogwaardige serviceverlening bij. Die wil je ook kunnen bieden als er onverhoopt iets gebeurt. Precies op dat punt zijn wij met onze verzekering een mooi verlengstuk van de retailer. Bij ons heb je een eerlijke premie, geen eigen risico, geen afschrijving van de fiets en altijd snelle dienstverlening”, verzekert Klarenbeek.

GP Cycling in Hendrik-Ido-Ambacht is een van de ruim dertig speciaalzaken die het Laka-product aanbieden.
GP Cycling in Hendrik-Ido-Ambacht is een van de ruim dertig speciaalzaken die het Laka-product aanbieden.

Korte lijnen

GP Cycling in Hendrik-Ido-Ambacht is sinds begin dit jaar een van de ruim dertig speciaalzaken die het Laka-product aanbieden. “Wij verkopen veel aan wedstrijdrenners. Nu het wedstrijdseizoen in volle gang is, gaan jongens geregeld onderuit. Soms krijgen ze bij zo’n val anderen over zich heen en dan is de fiets vaak aan gruzelementen. Laka biedt voor deze doelgroep als eerste een goed product”, zegt Peter Kooistra.

In de tussentijd heeft GP Cycling enkele schadegevallen gehad. “De lijnen met Laka zijn kort, de afwikkeling gaat snel. Je krijgt iemand aan de lijn en hebt een dag later al duidelijkheid. Zo van: ‘Het is akkoord, herstel de schade, stuur ons dan de factuur en je hebt het geld eind deze week op de rekening’. Er is vertrouwen. Ik heb nu een beschadigde fiets staan die elders is verzekerd en wacht al zeven weken op de schade-expert. Zie het verschil.”

De nieuwe CycleSoftware-integratie maakt het binnenkort mogelijk om Laka’s klanten direct in de winkel aan te melden. “Dat is gemakkelijk natuurlijk. Al merken we ook dat er consumenten zijn die het juist prettig vinden om thuis eerst alles nog even rustig na te lezen alvorens ze een besluit nemen. We geven hen een Laka-flyer mee. Ze melden zich daarna zelf aan. Voeren ze ons in, dan zijn ze dertig dagen gratis verzekerd.”

Uitbreiding retailnetwerk

Laka breidt haar dealernetwerk uit. “We zijn op zoek naar fietsenwinkels met dezelfde liefde voor fietsen. Uiteraard sportieve fietsen, maar ook winkels die e-bikes, bakfietsen of andere fietsen met een hoog emotiegehalte verkopen. Je kunt je eenvoudig aanmelden op laka.co/partner of een mail sturen naar partner@laka.co. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact op.”

Dit artikel is gesponsord door Laka.

Iza van Bree en Robert Groot begonnen naast hun baan met het opkopen, opknappen en verkopen van tweedehands racefietsen.

Foto: De Groot Tweewielers.

Vrienden runnen samen fietsenzaak Groot Tweewielers

Al op jonge leeftijd waren Iza van Bree en Robert Groot (allebei 24) goede vrienden. Vandaag de dag zijn de twee ook compagnons. Samen runnen ze Groot Tweewielers op een bedrijventerrein in het Brabantse Beugen.

Jack Brandsen is benoemd tot CSO bij Gobao. Foto: Gobao.

Gobao stelt Jack Brandsen aan als Chief Strategy Officer

Jack Brandsen is aan de slag gegaan als Chief Strategy Officer (CSO) Europa bij Gobao. In deze functie zal hij de strategische richting van het bedrijf in de Europese markt aansturen. Brandsen brengt meer dan 15 jaar ervaring mee in de fietsindustrie en heeft met succes tal van merken opgebouwd in de e-mobiliteitssector.

Fietsverzekering zonder track-and-trace voor aangepaste fietsen

Fietsverzekering zonder track-and-trace voor aangepaste fietsen

Kingpolis introduceert een fietsverzekering speciaal voor aangepaste e-bikes, met een polis die na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is. Gedurende de eerste vijf jaar wordt de nieuwwaarde van de fiets vergoed. Naast een verplicht ringslot is een tweede slot vereist, maar een track-and-tracesysteem is niet verplicht.

BOVAG salarisonderzoek: groot deel ondernemers betaalt boven cao

BOVAG salarisonderzoek: groot deel ondernemers betaalt boven cao

Hoe betaalt de mobiliteitsbranche? Wat moet een fietstechnicus of verkoopadviseur verdienen? Om dat te weten te komen heeft BOVAG een salarisonderzoek laten uitvoeren onder al haar leden. Opvallend: een groot deel van de BOVAG-leden betaalt boven de cao, maar ook andere zaken tellen mee om medewerkers aan te trekken of te behouden.