De vijftigste verjaardag viel samen met de opening van Giant Store Breda, de nummer 56 in de Benelux. Vele ondernemers waren getuige van de sprankelende ceremonie en maakten kennis met onder meer het vernieuwde Giant Store concept. De voornaamste ingrediënten daarvan: verbeterde, heldere instore communicatie, een logischere opbouw van het assortiment, een sterkere koppeling tussen off- en online en bovenal een compleet nieuwe look & feel.
“We hebben het concept visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment. Technologiepaaltjes geven op serieniveau duidelijke uitleg. Op productniveau geven we de USP’s van elk product specifiek weer. Met de opbouw van deze gelaagde communicatie maken we het zowel de winkelmedewerker als consument veel gemakkelijker”, zegt Ernst Klaarmond-Nuus, general manager van Giant Benelux.
Verregaande ontzorging
Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie. “Het is onze meest uitgebreide samenwerkingsvorm”, verduidelijkt Klaarmond-Nuus. “We bieden op allerlei manieren ontzorging en zoeken steeds naar mogelijkheden om de samenwerking te versterken. Ondernemers profiteren onder meer van de merkbekendheid van Giant en Liv en het uitgebreide marketingprogramma. Dat bestaat uit onder meer een eigen site binnen onze website, social media-accounts en een advertising-programma met lokale campagnes die traffic naar de store genereren.
Daarnaast ontsluiten we de actuele winkelvoorraad aan de hand van het kassasysteem. Dit laatste doen we trouwens ook voor onze premium retailers. Consumenten zien zo online in één oogopslag waar ze de gewenste fiets kunnen vinden.” Het Giant Store-concept, in 2009 in Amsterdam geïntroduceerd en inmiddels wereldwijd uitgerold, kan op interesse van steeds meer ondernemers rekenen. Nog voor het einde van dit jaar loopt de teller op naar 64 Giant Stores in de Benelux en Denemarken. “We openen de winkels nimmer zelf, maar zoeken de samenwerking met de dealer. Bij Giant geloven we sterk dat we samen veel verder kunnen komen”, stelt de manager.
Samenwerking voor lange termijn
Naast het Giant Store-concept zijn er nog twee vormen van samenwerking. Enerzijds is er het Premium Retailconcept. Dit zijn de tweewielerzaken die zich focussen op het hogere segment, in veel gevallen performance-gerelateerd, met de bijbehorende service en dienstverlening. Anderzijds is er het reguliere dealerschap.
“Wij kiezen al langer overduidelijk voor de vakhandel en blijven dat doen, ook na ons vijftigjarig jubileum. De fiets, en zeker de e-bike, is een geavanceerd product dat servicegevoelig is. Bovendien zijn goede uitleg en advies onmisbaar voor de beste fietservaring van de consument. De vakhandel kan daarvoor zorgen”, zegt Klaarmond-Nuus. “Het streven is langetermijnsamenwerkingen."
Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie. "We hebben het geheel visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment. We hebben steeds meer slimme tools voorhanden, waardoor we extra toegevoegde waarde kunnen leveren.”
Duurzame mobiliteit
Dealers merken de komende tijd ook steeds duidelijker de duurzame wind die bij Giant waait. Giant heeft in het jubileumjaar ESG-punten (Environmental, Social en Governance) in zijn strategie verankerd. Klaarmond-Nuus: “We nemen al langer onze verantwoordelijkheid op deze drie aspecten, maar gaan dat nu ook heel concreet maken. Zo hebben we al wijzigingen doorgevoerd in onze verpakkingen – er zit bijna geen plastic meer in – en passen we waar mogelijk biologisch afbreekbare inkt toe. Er komen vervolgstappen om de carbon footprints van onze producten te verkleinen en de totale broeikasgasuitstoot van ons bedrijf te verminderen. Tegelijkertijd promoten we duurzame mobiliteit nog meer.”
Dit artikel is gesponsord door Giant.