E-bike Xperience en E-bike Challenge na twee jaar weer van start

E-bike Xperience en E-bike Challenge na twee jaar weer van start

E-bike Xperience en E-bike Challenge zijn in 2023 weer terug als de grootste indoor e-bike-testevents van de Benelux. Flanders Expo in Gent is 18-19 februari het decor voor de E-bike Challenge en de E-bike Xperience staat voor 24, 25 en 26 februari op het programma in Jaarbeurs in Utrecht.

De laatste edities van deze test-events waren in februari en maart 2020. De coronapandemie gooide daarna roet in het eten. Maar ook in de afgelopen twee jaar merkte Nick Roodenburg van Hicle Events dat de interesse voor deze beurzen op peil bleef bij de merken. “Oók toen de vraag groter bleek dan het aanbod en er problemen waren met de levering van elektrische fietsen”, zegt hij. “Ondanks de pandemie, wisten we zelfs in april 2022 onze E-bike Challenge in Minneapolis in de Verenigde Staten te houden. Een event dat voor exposanten en bezoekers naar tevredenheid is verlopen.”

Markt blijft groeien

Roodenburg zag de markt voor e-bikes in de afgelopen jaren groeien. “En de verwachting is dat het aantal bezitters van elektrische fietsen ook de komende jaren verder blijft toenemen. Voor de consument is er volop keuze uit merken en modellen. Maar het aantal plekken waar je veel modellen tegelijkertijd kunt testen en met elkaar kunt vergelijken op grote parcoursen, is en blijft beperkt.” Hij vervolgt: “Wat dat betreft is er niet zo veel veranderd ten opzichte van vijf jaar geleden. De consument is weliswaar iets beter op de hoogte van de ins en outs van elektrische fietsen, maar je kunt alleen op een testparcours modellen optimaal met elkaar vergelijken. Voor speed pedelecs hebben we een aparte fast lane, waar je zonder risico de topsnelheid van 45 km/u kunt halen.”

Grote fietsparcoursen

Flanders Expo in Gent en Jaarbeurs in Utrecht bieden bezoekers alle ruimte om goed elektrische fietsen te testen. In Flanders Expo is een parcours van ruim een kilometer ingericht, in Jaarbeurs bedraagt de lengte ervan zelfs bijna twee kilometer. Op verschillende ondergronden en met diverse testelementen kan de consument daar elektrische fietsen uitgebreid aan de tand voelen.
Een grote plus voor zowel de E-bike Challenge als E-bike Xperience, is de samenwerking met de Fiets en Wandelbeurzen. “Deze events vullen elkaar aan en versterken elkaar”, zegt Roodenburg. “Bezoekers van de Fiets en Wandelbeurs zijn ook geïnteresseerd in elektrische fietsen voor fietsvakanties, voor recreatieve ritjes in de omgeving en dagelijkse verplaatsingen.”

Lifestyle en woon-werkverkeer

In de afgelopen jaren heeft de e-bike ook een lifestyle-status gekregen. Roodenburg: “Een e-bike is een product waarop je niet alleen wilt rijden, maar ook mee gezien wilt worden op weg naar de kinderopvang, de kapper of de fitnessclub.” De e-bike-testevents spelen op deze trend in door de lifestyle look & feel mee te nemen in hun promotiecampagne richting de doelgroep van consumenten in de leeftijd van 30-50 jaar. Ook is er een samenwerking met partners die deze doelgroep met hun media kunnen bereiken.
Daarnaast richten de e-bike-testevents zich onder meer op werknemers die met de fiets naar hun werk willen gaan. Roodenburg: “We nodigen personeel van grote bedrijven met een fietsplan of leasefietsregeling uit om zich te oriënteren op het e-bike-aanbod. In Flanders Expo en Jaarbeurs kunnen ze de e-bikes van hun voorkeur testen en een weloverwogen keuze maken voor een bepaald model.”

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler