Consument laat snorscooter links liggen

Consument laat snorscooter links liggen
Kymco zoekt in een moeilijke markt naar nieuwe kansen: het merk onthult de driewieler CV3 in een zwaardere klasse, met als troefkaart dat hier geen motorrijbewijs voor nodig is.

Je kunt in alle tumult van de VWE-cijfers niet zeggen dat er in de brom- en snorfietsmarkt weinig beweging zit. Toch zijn de grote lijnen na negen maanden overzichtelijk: de snorfiets valt in ongenade, daardoor dalen de verkopen sinds april van dit jaar - het omslagpunt - steeds verder.

April 2022 was immers het moment dat de helmdraagplicht voor 2023 in de media tastbaar werd gemaakt. Het zit er dik in dat die trend verder gaat, zodat we in oktober het laagste punt van meerdere jaren bereiken. Snorscooters zijn voor veel consumenten ‘uit’.

Het goede nieuws is daarbij dat grote aantallen kopers dan voor de overstap naar de snellere bromfietsklasse kiezen. Toch al met helmdraagplicht. Bij de 45-kilometermodellen zitten de verkopen al het hele jaar in de ‘plus’, zodat ze de traditionele leidende rol overnemen. Een voor de importeurs en tweewielerhandel pijnlijk verschijnsel is daarbij helaas wel dat al die onzekerheid in de markt onder de streep cumulatief veel klanten kost. In de eerste negen maanden van het jaar waren het er zelfs zo’n 8.000 minder.

Helmplicht drukt hard door

We denken dat de consument nóg meer voor de bromfiets gaat kiezen”

Beleidsadviseur Eric-Jan van der Berg van Koninklijke RAI Vereniging ziet in een gesprek over de trends en cijfers diezelfde opvallende ontwikkelingen. Is de helmdraagplicht inderdaad de sleutel? “We zien het als de hoofdreden voor de verschuiving naar de bromfiets. Je ziet dat die in de eerste negen maanden echt veel hogere verkoopaantallen halen dan in dezelfde periode 2021. Ook de speed pedelecs krijgen als alternatief voor de snorfiets meer belangstellig, met zeven procent meer verkopen. Wellicht stappen er ook gebruikers over op de elektrische fiets, maar die cijfers krijgen we maar een keer per jaar, dus dat kunnen we pas later zien.”
Wat ziet beleidsadviseur Van der Berg als de trends van de komende tijd? “We denken dat de consument nóg meer voor de bromfiets gaat kiezen. Tegelijkertijd zal de transitie naar elektrisch rijden doorzetten. Ook bij de in de markt belangrijke deelscooter-providers kiest men al vrijwel geheel elektrisch en we denken dat ook die met hun vloot naar de bromfietsklasse gaan.”

SYM koploper bij bromfietsverkopen

Dan de cijfers. Tot en met de maand september houdt SYM zijn verkopen nog het meest op stabiel niveau en leidt daarmee de dans in de bromfietsklasse. Ze worden gevolgd door Super Soco (flink geholpen door deelscooterinkopen via andere kanalen) en La Souris. Hun online verkoopconcept met daarnaast landelijke vestigingen blijkt vooralsnog een succesverhaal. Op de plekken vier en vijf in de verkoopstatistieken volgen Niu en Piaggio. Die laatste blijft opvallend genoeg maar net voor op Segway. Die zijn in opmars.

Snorfietsen: La Souris boert als beste

Eén merk slaagt er als geen ander in om de snorfiets-verkoopmalaise redelijk buiten de deur te houden. In de 25-kilometerklasse leidt La Souris na de eerste negen maanden van het jaar met zeer ruime voorsprong op Vespa en SYM. Daarachter vinden we AGM en - die doet het hier dus ook goed - Segway. Wat wellicht helpt: Segway won recent diverse ereprijzen in vergelijkingstesten, onder andere bij de ANWB met de lichte scooter B110S.