De verkoop van brom- en snorfietsen daalde vorig jaar met ruim drieduizend. De schade werd enigszins beperkt door een felle eindsprint.
De traditioneel belangrijke markt voor brom- en snorfietsen blijft na de eerste drie kwartalen gestaag verder inzakken, naar ruim 26.000 verkopen. Ongeveer de helft daarvan is elektrisch. Vooral de rol van snorscooters zakt in de showrooms door de spreekwoordelijke bodem en is met 6.269 welhaast marginaal. Nog maar ruim 3.000 daarvan hebben een benzinekrachtbron.
De verkoop van gemotoriseerde tweewielers blijft laag, blijkt uit cijfers over de eerste helft van 2024. Motorfietsen zijn wel populair, vooral onder jongeren.
Zo erg als vorig jaar kon het bijna niet zijn - een terugval van zesduizend verkopen - maar ook na het eerste kwartaal van dit jaar hebben importeurs en scooterleveranciers het moeilijk. De harde cijfers: een teruggang van 1.561 naar een brom- en snorfietsverkoop van opgeteld 7.596.
Het jaaroverzicht van de snor- en bromfietscijfers geeft - zacht gezegd - geen plezierig beeld. Helmdraagplicht en de veranderende plek op de weg hebben dramatische gevolgen voor de snorfietsverkopen. De gehoopte gewenning blijkt een illusie.
Het beeld is voorspelbaar: de snor- en bromfietsmarkt is ook na de eerste drie kwartalen zwaar in mineur. De snorfietsverkopen zijn met tweederde ingezakt en de bromfietsklasse met bijna een kwart. Opvallend is wel dat de verkoop van nieuwe bromfietsen in september een kleine plus van 0,52 procent laat zien, mede door de opkomst van 'micro-cars'.
De brom- en snorfietsmarkt verkeert in zwaar weer. Over de eerste zeven maanden van het jaar zakten de verkopen in van 43.494 in 2022 naar 24.100 dit jaar. Veel hoop op verbetering uit de bestaande markt is er vooralsnog niet. De consument haakt af of stapt over naar e-bike alternatieven, terwijl ook grote spelers als deelscooter providers op de rem trappen. De branche wacht met smart op een overheidskader voor Lichte Elektrische Voertuigen, die de markt kan doen opleven.
De VWE-cijfers over het eerste halfjaar laten een daling in de snor- en bromfietsverkopen zien van bijna 50 procent vergeleken met 2022. De oorzaak: de helmdraagplicht en daaruit voortvloeiend een afname in deelscooters en een groeiende populariteit van niet-helmplichtige, lichte voertuigen, waarvan er vele opgevoerd zijn. Aanbieders van snor- en bromfietsen pleiten voor een hardere aanpak van de overheid tegen opvoeren.
The American dream: je kunt alles bereiken als je maar hard werkt en lef hebt. Armando Muis realiseerde met La Souris zijn American dream; vanuit het niets ontpopte hij zich tot marktleider in zowel de brommer- als de snorscooterklasse. Nu richt hij zijn pijlen op de elektrificatie van tweewielers: "De stap naar elektrisch kostte ons een jaar, maar nu kan het me niet snel genoeg meer gaan."
De snorfietsmarkt zit al geruime tijd in een diep dal. De belangrijkste oorzaak van die marktverstoring is de invoering van de helmplicht begin van dit jaar. Normaal gesproken verwacht je in de aanloop naar de zomer een voorzichtige comeback, maar de VWE-statistieken tot en met mei vertonen in de 25-kilometer per uur klasse een vrijwel vlakke lijn. Helaas op een zelden eerder vertoond laag niveau.