‘Investeren in personeelsbeleid is investering in de toekomst’

Wat kunnen tweewielerwinkels leren van een motorfiets- en motorscooterbedrijf? Daar hoeft Roger van de Kuinder niet lang over na te denken. “In de mobiliteitsbranche moeten alle bedrijven investeren in nieuwe vakkennis en vakmensen. Strategisch personeelsbeleid stimuleert medewerkers om zichzelf te vernieuwen.”

Naam : Roger van de Kuinder
Leeftijd: 50 jaar
Bedrijf: Van de Kuinder Motoren
Opleiding: IVA Driebergen

Van de Kuinder Motoren bestaat meer dan 90 jaar. Welke keuzes maken jullie met het oog op de toekomst?

Deze tijd vraagt om duidelijke keuzes

“Mijn opa heeft het bedrijf opgericht in 1928. Mijn zus en ik staan als derde generatie aan het roer. Sinds mijn opa begon en vandaag is er enorm veel veranderd. Vanuit het verleden zijn we altijd multibrand dealer geweest. ‘Je moet niet op één paard wedden’, was de gedachte. De laatste jaren is de markt zo ingrijpend veranderd dat we daar op terug zijn gekomen. Deze tijd vraagt om duidelijke keuzes. Wij hebben gekozen voor specialiseren. Daarom zijn we exclusief dealer geworden van het merk Yamaha.”

Waarom hebben jullie gekozen voor één hoofdmerk?

“Techniek wordt complexer en klanten worden mondiger. De verwachtingen zijn torenhoog. Wij willen ons onderscheiden met onze dienstverlening en aftersales. Met de keuze voor één hoofdmerk kunnen we ons helemaal verdiepen in de techniek. Het is gemakkelijker om alles van één merk te weten dan om alles van alle merken te weten. De keuze voor een merk geeft een duidelijke richting aan ons bedrijf. Hoewel klanten met andere merken uiteraard ook welkom blijven.”

Jullie motorfietstechnicus Remco is door uitgeroepen tot winnaar van de Yamaha National Technician Grand Prix 2020. Doen jullie veel aan training en opleiding?

“Yamaha heeft een uitgebreid trainingsaanbod. Daar maken we regelmatig gebruik van. Daarnaast organiseren ze jaarlijks de National en World Technician Grand Prix. Voor Yamaha-technici is dat een extra motivatie om hun kennis bij te houden. We zijn ontzettend trots dat Remco de nationale finale van 2020 voor Nederland heeft gewonnen. Helaas ging de internationale wedstrijd niet door als gevolg van Covid, maar het blijft een topprestatie.”

“Yamaha organiseert ook trainingen voor receptionisten en service-adviseurs. Daarmee lopen ze voorop. Receptionisten en service-adviseurs zijn de belangrijkste schakel tussen werkplaats en klant. Door te trainen op klantvriendelijkheid en klantgerichtheid kunnen we onszelf ook op dat gebied onderscheiden.”

Hoe past strategisch personeelsbeleid in jullie langetermijnstrategie?

“In onze branche is het ontzettend moeilijk om aan nieuwe mensen te komen. Vroeger sleutelden jongeren aan brommers en scooters, tegenwoordig kijken ze liever naar een scherm. Met strategisch personeelsbeleid willen we ervaren technici en jonge mensen voor de lange termijn aan ons binden. Daar komt aardig wat bij kijken. Gelukkig konden we de hulp inschakelen van OOMT. We kenden OOMT van de leerlingbegeleiding en van de RI&E. We wisten niet dat OOMT mobiliteitsbedrijven ook kan helpen met personeelsbeleid. Dat was een positieve verrassing.”

Op welke manier heeft OOMT jullie op weg geholpen?

“Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we onze bedrijfsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het structureren van ons personeelsbeleid. De eerste stap is de invoering van een vaste, regelmatige gesprekscyclus. De volgende stap is het opstellen van persoonlijke opleidingsplannen voor onze medewerkers. We willen iedereen de ruimte geven om in zichzelf te investeren met trainingen en opleidingen.”

Heb je tips over personeelsbeleid die je met anderen wilt delen?

De tips van OOMT hebben ons goed op weg geholpen

“Vroeger was personeelsbeleid simpel. Je nam iemand aan, het ging goed en iemand bleef, of het ging niet goed en iemand ging weg. Tegenwoordig stellen medewerkers hoge eisen aan werkgevers. Ze willen groeien in hun werk en ze verwachten dat je regelmatig voortgangsgesprekken voert. Dat gaat allemaal een stuk gemakkelijker met een gestructureerd personeelsbeleid. Het levert ons echt iets op.”

“Het zorgt ervoor dat we als team beter samenwerken en het heeft een positief effect op onze kwaliteit en service. De tips van OOMT hebben ons goed op weg geholpen. Strategisch personeelsbeleid is een investering in de toekomst van je bedrijf. Zelfs als je denkt dat je alles op orde hebt, steek je er altijd wat van op.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg.

Dit is een partnerartikel van OOMT / Meer lezen? Kijk in hun partnerdossier