Bikelab: snel en professioneel maatwerkadvies

Bikelab: snel en professioneel maatwerkadvies
Vooruitstrevend meetsysteem waarmee retailers op een laagdrempelige manier voordelen kunnen behalen, zowel qua upselling als klantrelatie.

De populariteit van bikefitting zit in de lift, vooral dankzij nieuwe technologische mogelijkheden. Selle Italia heeft onlangs een vooruitstrevend meetsysteem in de markt gezet: idmatch Bikelab. Hiermee kunnen retailers op een laagdrempelige manier voordelen behalen, zowel qua upselling als klantrelatie.

Het idmatch Bikelab oogt futuristisch, vooral dankzij de opvallende fietstrainer waarop de consument plaatsneemt. De bikefitting bestaat in feite uit twee delen. Allereerst wordt het lichaam opgemeten met behulp van een computergestuurde 3D-camera. Die brengt onder meer de lengte, anatomie van het lichaam en de schouderbreedte in kaart. “Er staat een camera voor je, die beweegt rond het lichaam. Het is daardoor niet nodig markers op het lichaam te plakken. Kabels zijn er evenmin. Met behulp van het 3D-beeld detecteren we de gewrichten en het midden van deze bewegende gedeeltes”, vertelt Wim Drieghe, specialist van ICC.

Dit voorwerk geeft inzicht in de gewenste cranklengte, het zadeltype, het stuur en de schoenplaatjes. Daarna is het aan de consument om in fietskledij op de fiets te stappen voor een dynamische meting, de tweede stap. Daarbij wordt rekening gehouden met het type fietser en gebruik - de een wil lang, comfortabel gravelbiken, de ander richt zich op bijvoorbeeld granfondo’s. “Er zijn intussen twintigduizend metingen met het systeem gedaan. Als je toerfietser bent, dan houdt het toestel rekening met de gemiddelden van gelijkgestemden. Terwijl je fietst, registreert de 3D-camera de beweging en stuurt het toestel de positie automatisch bij, zodat je in de buurt komt van de gemiddelden. Je hoeft zelf niets te verstellen, wat extra gemakkelijk is”, legt Drieghe uit.

Advies ideale fietspositie 

Aansluitend volgt een advies over de ideale fietspositie, uitgedrukt in onderdelen. “Je krijgt dus een selectie van hoe je fiets afgemonteerd moet zijn: deze zadelpen, met die setback. Zoveel spacerringen onder de stuurpen. Die zadelhoek. Dit maakt idmatch Bikelab wezenlijk anders dan andere systemen, die meestal een tabel geven met afmetingen, maten en hoeken."

Het voordeel van idmatch Bikelab is dat elke monteur de fiets op dezelfde manier kan opbouwen. Je krijgt een objectief beeld van de maatwerkopbouw. Als je wilt, kan je altijd nog aanpassingen maken. idmatch Bikelab laat eventuele alternatieven zien. Daarbij is het toestel niet-merkgebonden. Je kunt als dealer alle merken die je wilt tonen, daadwerkelijk laten zien. Het draait zeker niet enkel om Selle Italia.”

Voor iedereen

Voor idmatch Bikelab is ten minste 12 vierkante meter oppervlak nodig. ICC ziet dat de geavanceerde tool met name interessant is voor professionals (kinesisten en osteopaten) en gespecialiseerde tweewielerzaken. Iedereen kan er in ieder geval mee uit de voeten, want er is geen specifieke kennis nodig. “Iemand met jarenlange ervaring in fietsmetingen kan zijn metingen efficiënter en professioneler doen. Een medewerker zonder veel voorkennis kan een automatische meting gebruiken om betrouwbaar advies te verkrijgen”, zegt Drieghe, die aangeeft dat Selle Italia bij oplevering een uitleg verzorgt.

Rendabel

Het toestel past in de huidige tijdsgeest, vervolgt de ICC-expert. “Fietsen zit in de lift. Er zijn veel nieuwe, zoekende fietsers. Zij staan te springen om deskundig advies. Dit toestel in zijn complete vorm vraagt weliswaar een investering - er zijn leasemogelijkheden - maar het verdient zich zeker terug. Je kunt als retailer een vergoeding vragen voor de bikefitting. Daarbij creëert het kansen voor upselling. Als je een nieuwe fiets kunt verkopen en het advies is een ander stuur te monteren, dan gaat de consument daar vaak in mee. Het is rendabel genoeg om ermee te werken, op voorwaarde dat je ermee bezig bent.” Interesse in een demonstratie? Bij ICC in Terneuzen staat een testopstelling.
Maak een afspraak: i-c-c.nl. 

Bekijk ook de video:

Dit artikel is gesponsord door i-c-c.nl