Fietstechnicus Patrick Timmermans: 'We moeten ons specialisme elke dag waarmaken'

Fietstechnicus Patrick Timmermans: 'We moeten ons specialisme elke dag waarmaken'
Patrick Timmermans: “Verstand van klanten is net zo belangrijk als verstand van techniek.”

Na het gymnasium koos Patrick Timmermans niet voor de universiteit maar voor de tweewielerwerkplaats. Sinds 2017 werkt hij als fietstechnicus bij ELAN Bikes Support in Boxtel. Daar kan hij zijn liefde voor fietsen en fietstechniek helemaal kwijt. "Hoe ingewikkelder de reparatie of storing, hoe mooier ik het vind."

Hoe ben je in de fietswerkplaats terechtgekomen?

“Ik zat op het gymnasium. Op mijn vijftiende begon ik buiten schooltijd aan een bijbaan bij een fietswinkel. Na de middelbare school ging ik naar de universiteit, maar daar ontdekte ik dat mijn hart toch meer bij fietstechniek ligt. Uiteindelijk is een bijbaan met fietsen dus mijn loopbaan geworden.”

Wat vind je het leukste aan werken in de tweewielerbranche?

“Ik zat op het gymnasium. Op mijn vijftiende begon ik buiten schooltijd aan een bijbaan bij een fietswinkel. Na de middelbare school ging ik naar de universiteit, maar daar ontdekte ik dat mijn hart toch meer bij fietstechniek ligt. Uiteindelijk is een bijbaan met fietsen dus mijn loopbaan geworden.”

ELAN Bikes Support is gespecialiseerd in fietsen en e-bikes uit het hogere segment. Hoe beïnvloedt dat jouw werk?

“Ik werk dagelijks aan de nieuwste modellen met de nieuwste technieken. Toen ik net begon, zag je weinig elektrische fietsen. Tegenwoordig kiezen steeds meer klanten voor een e-bike. Als fietstechnicus moet je alles weten van elektronica, diagnose, uitlezen en storingzoeken. Zeker als je in een speciaalzaak werkt zoals hier. Klanten komen naar ons toe voor ons specialisme. Dat moeten we elke dag waarmaken met onze vakkennis.”

Maakt elektronica jouw werk gemakkelijker of ingewikkelder?

“Fietstechniek is complexer geworden. Er is meer verbreding en verdieping in het werk. Je moet verstand hebben van mechanische techniek en daar komt kennis van elektronica bovenop. Het helpt dat fietsen slimmer worden. Bij de eerste generatie e-bikes moest je zelf op zoek naar de oorzaak van een storing. Tegenwoordig geven fietsen zelf foutcodes die wijzen in de richting van de oorzaak. Maar je moet nog steeds zelf nadenken waar het probleem precies zit en hoe je het oplost.”

Hoe houd je jouw vakkennis op peil?

Als je stilstaat, loop je de achterstand niet snel in”

“Ik volg alle fabrikantentrainingen van onze merken. Samen met mijn collega’s ga ik minimaal vijf keer per jaar op cursus of training. Door corona gaat dat nu even wat anders dan anders, maar we vinden het allemaal belangrijk om door te leren. Als je ziet hoe snel fietstechniek verandert, dan moet je in beweging blijven. Als je stilstaat, loop je een achterstand op die je niet zo maar even inhaalt.”

Waar haal je het meeste werkplezier uit?

“We zijn hier allemaal een beetje fietsnerds. Ook buiten werktijd zijn we bezig met fietsen en fietstechniek. Als je van fietsen houdt, is dit de beste plek om te werken. Ik haal mijn voldoening uit een goede reparatie, maar ook uit een verkoopgesprek met een kritische klant en het contact met mijn collega’s. Het allermooiste moment is dat een klant met een goed gevoel en een grote glimlach de deur uit gaat. Dan hebben we ons werk samen goed gedaan.”

Hoe kijk je naar de toekomst van jouw vak?

“Techniek blijft veranderen. E-bikes worden ingewikkelder. Klanten weten steeds meer en zijn veeleisender. Voor een snelle en goede reparatie heb je nieuwe vakkennis nodig. Om klanten tevreden te stellen, moet je werken aan je communicatieve vaardigheden. Dat maakt mijn werk lastiger, maar ook uitdagender. De komende jaren hoef ik mij niet te vervelen.”

Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de workshop ‘Klaar voor de Toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.

Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.

De OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ wordt op locatie in jouw bedrijf georganiseerd. Dat kan zowel binnen als buiten werktijd. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155. Meer informatie over de workshop vind je op de website van OOMT via deze link.

Dit is een partnerartikel van OOMT / Lees meer over OOMT.